Gå til innhold

Tips til å komme godt i gang med amming etter ks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som sier det er mye vanskeligere å amme, få i gang produksjonen når en har hatt ks enn ved vaginal forløsning.

Noen med gode tips til å få i gang produksjonen fortest mulig?

Fortsetter under...

Skrevet

Ikke andre gode råd enn å legge til ofte for å stimulere til produksjon, Årsaken til at ammingen er treg etter ks er fordi kroppen vanligvis produserer en del oxytocin ved vanlig fødsel (som trigger igang melkeproduksjon). Kanskje det går ann å spørre fastlegen om resept på den nesesprayen med oxytocin i forkant av ks dersom man er redd for at ammingen skal gå for tregt?

Skrevet

Jeg fikk melk nesten med en gang etter et akutt KS. Da hadde jeg ikke vært i fødsel i det hele, så er nok veldig individuelt det der. Hadde full pupp et drøyt døgn etter KS.

Skrevet

Jeg sleit veldig sist, fikk ikke melka skikkelig igang før 1,5 uke etter ks. Resultatet var store åpne kjøttsår på brystvortene. Jeg redda meg med å pumpe mye, det gjorde rett og slett for vondt å legge til ungen. Kommer til å ta med pumpa på sykehuset denne gangen (sist fikk jeg låne der), og be pent om at de kan gi litt tillegg hvis jeg ikke får igang melka de første dagene selv.

Skrevet

Jeg tror veldig mange blir såre nettopp fordi man tror melka kommer senere igang. Mitt råd er å amme som om det skulle være vanlig fødsel. Evt gi litt ekstra mm/mme hvis baby viser tegn på å ville ha mer.

Amme ofte, men ikke overdrive slik at man blir sår. Jeg fikk melkespreng etter 3 dager, og det gjør man ofte om man føder vanlig også.

Sist veide vi baby før og etter amming for å se hvor mye han fikk i seg. Når jeg spurte (ja, for det er ingen som forteller deg det), så var det helt normalt sammenlignet med vanlig fødsel.

Min gutt hadde gulsott og måtte ha ekstra mat. Dvs at han ble utolmodig ved puppen, som igjen gav feil sugetekninikk, litt vel ivrig. Jeg gav derfor litt mm fra morsmelkbanken først, for så å amme. Dette er jeg sikker på at reddet amminga vår for jeg ble veldig sår. Etter sårheten var borte, ammet jeg og pumpet litt ekstra for å øke produksjonen. Husk å ikke la de bruke puppen som smokk, men aktiv suging :)

Så helt til slutt: Melka kommer uansett! :D

Skrevet

med min første mann så blei det katastrofe snitt,og barnet blei sendt videre til et annet sjukhus med ein gong..da pumpet eg meg ein gong før eg fekk møte barnet dagen etterpå og da var det fullt opp med melk og ingen problem..

neste var planlagt ks og melka var der med ein gong han var ute,ingen problemer med amming og plenti med melk fra dag 1..

Annonse

Skrevet

Jeg tror også det er lurt ikke å henge seg opp i at man tror ammingen vil bli et problem etter ks, men heller velge ta det som det kommer. Man trenger litt mer praktisk hjelp etter et ks, med ammestillinger, hjelp til å komme seg opp av senga/sette seg opp i senga, løfte barnet etc (avhengig av formen), og det kan ta litt lengre tid før melka kommer pga at ks er en større belastning på kroppen. MEN melka kommer jo, og det er ikke så mye mer hokus pokus enn det at man må amme ofte og hvile seg mest mulig. Be om masse hjelp fra personalet, det er mitt beste råd!!!

Jeg har tatt akutt ks, da gikk ammingen greit (etter start-trøbbel). Etter det planlagte ks'et gikk ammingen faktisk dårligere enn etter det akutte, siden barnet var mye dårligere til å suge. Barnet har også mye å si, det er ikke "bare" du og dine pupper som teller, dere skal jo amme SAMMEN! Jeg tror faktisk jeg ville hatt mye av de samme startproblemene hvis jeg hadde født vaginalt, også.

De fleste som tar ks får fint til å amme, men på barsel sa de til meg at det tar gjennomsnittlig ett døgn lenger før melka kommer. Men melka kommer - stol på det! :)

Skrevet

Hei, etter et Ks er det viktig at barnet får hudkontakt raskt og at det får ligge intill brystet allerede på op rommet. Mange tror det et selve fødselen som setter igang produksjon av Oksytosin, men det er stimulering av brystvortene som setter igang denne produksjonen, dvs at så fort ungen begynner å suge på brystet vil det sendes signaler til kroppen om å starte produksjon av oksytosin

som da setter igang melkeproduksjonen og hjelper livmoren med å trekke seg raskere sammen! Så sant det ikke oppstår komplikasjoner eller det blir utført Ks med narkose er det viktig at barner får mulighet til å suge innen en time, så de fleste komplikasjoner rundt amming og Ks vil være i tilfeller hvor dette kommer sent i gang og har lite med selve snittet å gjøre. Mange sliter med å komme igang med amming etter vaginal fødsel også, så dette hadde jeg ikke sett på som en Ks relatert utfordring!! Skullle det oppstå en situasjon som gjør at barnet ikke blir lagt til tidlig nok så stimuler brystvortene selv!!!

Skrevet

Jeg har to KS-barn (haste og delvis planlagt), og har ikke hatt trøbbel med å komme igang med ammingen med dem. Eldstemann slet riktignok, men det hadde noe med manglende kunnskap om teknikk. Ammingen fikk vi til samme kveld som vi kom hjem. Nr. 2 fant brystet selv samme kveld som hun ble født.

Skrevet

Pumping, ammete og akupunktur. :) Har også hørt te med honning.

Skrevet

NN 07:33: Det kan være greit å vite at ikke alle sykehus tillater at barnet blir lagt til brystet på operasjonssalen, selv om snittet er planlagt. Jeg fikk ikke det sist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...