Gå til innhold

Vurderer ny bil, noen som har Mazda 5??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi byttet i februar 2010 fra en Hyundai Tucson til en Mazda 5, og er veldig fornøyd så langt. Har ikke hatt noen problemer.

Mazda 5 er jo ikke en stasjonsvogn, men en flerbruksbil med 7 seter. Når vi har nede den 3. seteraden er bagasjerommet over 1 meter dypt. Har ingen problemer med å plassere inn emmaljunga edge duo-vognen ved å kun slå den ned i høyden (bagen forsatt oppe på hjulene). Så det er stor og god bagasjeromsplass når bilen benyttes som 5-seter..

I tillegg har man muligheten til å benytte den som varebil dersom man slår ned både rad 2 og 3. Bilen er 4,5 meter lang, så det blir god lagringsplass. Liker i tillegg muligheten til å lage bagasjerom i lengderetningen (kan f.eks slå ned setene på bare venstre siden på rad 2 og 3).

Skyvedørene er så lette å bevege at 4-åringen åpner og klatrer inn i barnesetet mens jeg kan sette babyen på plass i basen på andre siden. Skyvedørene gjør også at barna ikke kan smelle dørene inn i biler som er parkert ved siden av e.l.

I tillegg er bilen veldig støysvak, og det selv om vi har dieselversjonen.

Sist men ikke minst; vi benytter bare halvparten så mye drivstoff pr mil som det vi gjorde på SUV'en, og har i tillegg gått fra bensin til diesel. Det merkes på både pengebok og på miljøet :-)

Til sist synes jo jeg, som det kvinnemennesket jeg er, at utseendet også er viktig på bilen. Selv om Mazda 5 er en stor bil, så ser den både nett og elegant ut. Elsker i tillegg blåfargen på vår bil (Aurora) :-)

Vi vurderte Mazda 6 når vi skulle bytte ut Opelen, og holdt på å kjøpe den helt til vi fikk vite at Mazda ruster fortere enn Opel. Da kjøpte vi Volvo V70 i stede og er strålende fornøyd! Gjør ikke noe om de er litt gamle heller, motorene er ufattelig slitesterke. Ingen tvil om hva jeg anbefaler til alle som lurer ;o)

Annonse

Vet ikke helt hvor du bor, men selv bor jeg i en liten øykommune i Finnmark. Mer "på landet" skal du vel lete lenge etter...

I tillegg pendler jeg 2 mil til jobb, over en fjellovergang. Dette har vært den mest snørike og stormfulle vinteren på mange år, og jeg har ikke hatt noen problemer med å komme meg frem! Må sies at jeg har piggdekk da, et must i det varierende føret på kysten.

De to setene på sidene på rad to er normal størrelse, mens det tredje i midten er meget smalt. Når vi har flere enn 2 stk som skal sitte i baksetene, benytter vi setene på rad 3 også. Her er det grei plass, til og med voksne har plass der (inkl plass til bena, noe som ikke gjelder for alle alternative 7-seterne på markedet).

Har man mye bagasje og mange passasjerer, er det jo en mulighet for å montere takboks for å få plass til alt. Men dette er ikke en bil jeg ville stappet 7 mennesker og bagasje for en 2 ukers bilferie i, da ser man seg om etter en større bil (og som da er tilsvarende dyrere, både i pris og forbruk...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...