Anonym bruker Skrevet 18. april 2011 #1 Del Skrevet 18. april 2011 Etter hva jeg har forstått ved å lese litt her inne er det mange som har fått beskjed om å ikke gå opp noe i vekt i graviditeten, men har noen fått beskjed om å gå ned? Jeg veier 94 kg og er ikke spesielt høy og lurer på om jeg kan være gravid(en uke for tidlig for test). Forrige svangerskap var startsvekta 83 og jeg gikk opp 20 kg og syntes det var litt tungt med tanke på jobben min. Så det jeg lurte på var om jeg disse tre første måndene kunne gått ned noen kg, eller om det er som når man ammer at giftstoffene kan bli overført til barnet? Takknemlig for svar! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143150248-g%C3%A5-ned-i-vekt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cruella De Vil Skrevet 18. april 2011 #2 Del Skrevet 18. april 2011 Hei, jeg går på Adipol på Riksen, og der sier de at man gjerne skal holde vekten, dvs. ikke gå noe opp i løpet av svangerskapet, evt. gå maks 5 kilo opp. De legger vekt på at man ikke skal slanke seg, men spise godt (dvs. så man blir mett) og sunt. Jeg tror det er vanlig å gå ned litt de første månedene fordi man gjerne er kvalm og har liten matlyst, men jeg tror ikke det er å anbefale å slanke seg bevisst. Kort oppsummert er dette dette de anbefaler at man skal gjøre på RIksen: Spise sunt, spise masse grønnsaker (500 gram per dag; ta med en boks ferdigkuttede grønnsaker på jobben), spise ren fisk (fiskekaker o.l. teller ikke) 3 ganger i uken og være i aktivitet (rask gange/sykling e.l.) 30 minutter hver dag. I tillegg skal man være forsiktig med karbohydrater (kun grovt brød, lite ris, pasta osv.), og spise goddis kun en gang i uken. Så vidt jeg vet er det farlig for barnet med tanke på giftstoffer å slanke seg mye mens man er gravid, det er vel derfor fedmeopererte får beskjed om å vente en stund før de blir gravide? Lykke til uansett; det blir vel noen spennende dager frem til du kan ta testen og finne ut om du er gravid eller ikke. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143150248-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-143151031 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. april 2011 #3 Del Skrevet 18. april 2011 Tusen takk for godt svar! Om jeg ikke skulle være gravid er jeg ihvertfall på god vei mot en sunnere livstil;) Mitt problem er for det meste for sjeldne og da for store måltider, så det bør jo ikke være så vanskelig å gjøre noe med. Litt rart med dette når jeg først fant ut at jeg kunne være gravid ble jeg super stresset, mens nå tror jeg faktisk at jeg kan bli litt skuffet om det skulle vise seg at jeg ikke er det;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143150248-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-143152326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. april 2011 #4 Del Skrevet 19. april 2011 Jeg veide også 83 i starten på forrige svangerskap, gikk opp til 97,5. Gikk ikke noe ned med amming (var så utrooooolig fysen på kjeks og sjokolade og inbilte meg at jeg kunne spise mer av det i og med jeg ammet), så da jeg med et uhell ble gravid igjen nå var jeg jaggu meg 97 kg. Var livredd for hvor tung jeg ville komme til å bli på slutten. Og nå er jeg snart på slutten, og veier 98 Snakket med legen om det med vektnedgang på første legetime i uke 5, og han sa at man kunne telle kcal, men ikke gå på veldig underskudd, heller gå inn for å ikke legge på seg så mye, spise fornuftig og holde seg i aktivitet. Han nevnte det med at giftstoffer lagret i fettcellene kunne overføres til fosteret, og at det var en fordel å få tilført ny energi, altså mat, istedet for å tære på fett. Men like viktig var det at man fikk i seg nok vitaminer og den type ting. Det er jo lett at en diett blir ensformig, og at man kan ende opp med for lite av noe, og det er jo ikke ideelt i en graviditet. Nå gikk det ikke helt som planlagt, jeg spiste lite, var jo småkvalm og uggen fra uke 3, og fra uke 7 kom kvalmen kastet på. Fra uke 10 - 20 gikk jeg ned 8 kg, klarte kun å få i meg melk, epler, druer og ritzkjeks - i veldig små porsjoner. LItt fælt å si det, men var nesten litt godt at jeg var så kvalm, sånn at jeg gikk ned og ikke opp. (Lett å si nå når jeg ikke ligger med huet i skåla konstant. ) Jeg begynte å legge litt på meg i 3 trimester, og så kom det en del vann, og da jeg rundet 33 uker var jeg tilbake på 97 kg, men mesteparten av det er babyvekt + vannansamlinger. Nå er jeg spent på hvordan det blir fremover, for det er jo nå jeg kommer til å legge på meg mest tror jeg. Men håper jeg klarer å holde meg under 100 denne gangen også. Prøver å være bevisst på hva jeg spiser, holder meg unna for mye sukker og salt, også for ikke å få så mye vann i kroppen. Men var jeg deg ville jeg snakket med lege/jordmor om evt diett/kostholdsråd. Og bare så det er sagt, jeg føler meg ikke så tung og sliten med 98 kg nå som jeg gjorde med 97,5 sist. Merkelige greier, men sånn er det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143150248-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-143155151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. april 2011 #5 Del Skrevet 20. april 2011 Ja, mye av det jeg gikk opp i siste svangerskap var vann og det var ikke mange kg som var igjen da jeg dro fra sykehuset,men så gikk jeg veldig fort ned i vekt pga bryllup men de kg pluss noen ekstra kom seg veeeeldig fort på. Derfor dette utgangspunktet;) Jeg kan jo kontakte jordmor, legen vil jeg vente til etter 3 mnd med(svigemor jobber der)og høre om hva som kan være grei nedgang. Har gått ned 2 kg på to uker ved å ikke gjøre noe annet enn å tenke på hva jeg har puttet i munnen. Spist grønnsakssuppe, kylling og wok og fisk pluss masse grønnsaker som jeg ser har blitt anbefalt over her istedenfor å spise ute mye ferdigmat. Så det jeg mener er at hvis en person som veier så mye som meg plutselig spiser litt sunnere og trener som jeg pleier så vil jeg jo naturlig gå ned i vekt disse tre første måndene hvor man som jeg leser ikke pleier å gå opp noe mer enn 1-2 kg. Men dette får jeg vel undersøke litt mer om vil jo ikke at giftstoffene skal bli overført til barnet. Men vet jo at mange er veldig kvalme og kaster opp mye den første tiden, så noen kg ned er kanskje ikke så farlig så lenge barnet får nok av næringstoffer. Tror det er det med legekontoret og veiinga hver gang som plager meg litt, fødte i juli måned sist og var så utrolig varmt og fikk så mye vann og endte til slutt på 104 kg men jeg jobbet til permisjonen og kan ikke huske jeg følte meg så stor men ser jeg på bilder nå så ser jeg nok litt anderledes på det;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143150248-g%C3%A5-ned-i-vekt/#findComment-143155908 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå