Gå til innhold

Irritert på barnehagen

Anbefalte innlegg

Gutten min har vært hjemme i to uker nå. Han har vært ganske så syk (en spesiel sykdom). Men er frisk, og har vært det i ca. en uke. På fredag da jeg hentet storebror i barnehagen sa jeg fra om at lillebror kom tilbake på mandag. Det var helt i orden.

Så i dag tidlig får jeg en sms fra ped.leder

"hei. jeg ble informert om at xxx skal tilbake i barnehagen. Med så alvorlig sykdom ser vi helst at han er hjemme til over påske"

Det er ganske alvorlig sykdom han har hatt, eller dvs. det kan være det, men var ikke det hos ham. Han er helt frisk. Og fastlege samt sykehuslege har friskmeldt ham.

Det er ikke noe smittsomt, og heller ikke noe han kan få igjen. Han er ikke dårlig på noe som helst slags måte. Og bruker ikke medisiner lenger.

Jeg skal ha eksamen i morgen, og har stresset som en helt i dag med å finne noen som kan passe. Ingen...

Jeg dro desperat til legevakten for å søke råd. Få en sykmelding kanskje slik at jeg kan få utsatt eksamen. Helt uaktuelt sa legen. Gutten er frisk, og det er ingen grunn for at han ikke skal i barnehagen. Jeg fikk legen til å ringe til ped.leder og forklare situasjonen. Og til legen sa ped. leder at det var greit, han kunne komme.

Jeg pustet lettet ut. Så får jeg en sms NÅ(!) fra ped leder igjen

"Hei. Jeg har vært i kontakt med styrer, og vi har besluttet at han allikevel ikke kan komme i barnehage. Vi har rettningslinjer å følge"

Jeg skrev tilbake og spurte hvilke retningslinjer det var, og om jeg kunne lese dem noe sted. jeg fikk da til svar at:

"Siden dette er en sjelden sykdom hadde vi ingen rettningslinjer på fohånd og måtte derfor lage interne rettlingslinjer i barnehagen nå. Beklager"

KAN DE GJØRE SÅNN? Dette er en kommunal barnehage. Skulle ha tatt kontakt med kommunen hadde det ikke vært for at klokka er elleve på en søndagskveld.

Jeg kan jo ikke ta kontakt med studiestedet for å høre hva jeg kan gjøre heller. Jeg vet jo at jeg ikke vil få noen atest fra lege på sykt barn.

Fortvilet og sint!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143149825-irritert-p%C3%A5-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommunen har sikkert en person som håndterer alle slike saker for alle barnehagene. Jeg ville fått legen til å kontaktet denne, slik at denne personen kan instruere styrer og ped leder.

De skal ikke ta slike ting på sms, men ringe deg. Det fremstår som alldeles uprofft å sende sms..

Lykke til, stå på ditt og få legen til å ringe. De er nødt til å høre på deg.

Annonse

Hvorfor kan vi ikke få vite hvilken sykdom det er? Når den er så fæl at du ikke kan nevne den på et anonymforum, hvordan kan du da tro at barnehagen vil ha ham?

Og er det mulig å arrangere eksamen på mandagen i påskeuka?

Fredag som var blir jo betegnet som den store utfartsdagen!

Så lenge han er friskmeldt så syns jeg ikke en barnehage kan nekte ett betalende barn å benytte barnehageplassen dens!!!! Uansett hva slags sykdom han har hatt. Dette syns jeg du skal sende klage på til barnehagekontoret... SÅ kan du snakke med skolen, få utsatt eksamen/ta opp eksamen siden... Håper det løser seg for deg.

Hvorfor skal andre foreldre bekymre seg når det ikke er smittsomt og legen har friskmeldt? skjønner ikke tankegangen. Gutten har vert syk, men ikke med en smittsom sykdom. Er nå frisk og til og med friskmeldt av legen. Hvorfor skal han ikke få gå i bhg? høres helt tragisk ut spør du meg.

Kan jo være at de er redd barnet trenger ekstra oppfølging eller at noen foreldre har reagert. Må jo være en ganske spesiell sykdom siden bhg gjør det på denne måten.

2 uker er jo ikke så lenge om barnet har hatt en farlig sykdom.Mange leger mener absolutt en kan sende barn i bhg når andre leger sier nei, så her kommer det en på hvem en treffer på.

Garantert bare tull fra barnehagens side. En barnehage er full av "kjærringer" som tror seg allvitende i og med at de har gått på førskolelærer utdanninga. De tar masse avgjørelser basert på det som passer dem selv best. I vår barnehage har de en regel om at alle barn skal ha en feberfri dag etter sykdom. I henhold til myndighetene er regelen anderledes, da er det LANGVARIG sykdom det er snakk om. Min sønn som hadde en time med tannfeber en dag, måtte jeg pent ta med meg hjem igjen for "det var sånn reglene var". Burhøns hele gjengen. Hysterisk redd for å ha unger som er litt redusert på barnehagen. Under fanen "kan smitte andre" kan man finne mye tøv. F.eks har jeg hørt om unger som må være hjemme pga øyekatarr. Hallo da..

Annonse

Jeg vet jo ikke hva det er snakk om. Men du skriver jo at sønnen din har hatt en alvorlig sykdom, men at han er frisk nå. Foreldre har det med å bli engstelige rundt syke barn. Jeg har forklart til andre foreldre mer enn en gang at atopisk eksem som min sønn er plaget med ikke er smittsomt.

Dersom de gjør det for å være kjipe så hadde jeg byttet barnehage. En sånn bhg kunne ikke jeg samarbeidet med.

Jo. Men nå har vi vært i kontakt med tre leger da. Spesialtisten på sykehuset (som er Norgen eneste spesialist på dette) fastlegen. Og en legevaktslege. Legevaktslegen begynte nesten å le fordi han syns det var så latterlig.

Skulle sagt hvilken sykdom det er, men siden det er så sjelden. Og venner og bekjente vet at han har hatt dette, har jeg ikke lyst og si det, for jeg vil være anonym.

hi

Nei, ikke med tannfeber, men dagen etterpå. Sender ikke et sykt barn i barnehage! Men at han er litt sutrete på grunn av at han får tenner, det er jo ikke grunn for å holde han hjemme på ukesvis.

De overtolker og forvrenger regler mener nå jeg. Det må gå an å stole på at foreldrene vet hva som er best for egne barn. Jeg VET at enkelte sender ungene i barnehage med en paracet innabords, men det er da ingen grunn til å mistro alle fordet..

Fastholder at barnehageansatte er en gjeng hysteriske høns ja.

For meg kan det virke som om de er radd barnet kan bli dårlig igjen i barnehagen og nå i påskeuken er bemanningen ikke like sterk som den er i en vanlig uke.

Men da bør de jo for søren si det da!

Svar pedleder at barnet kommer, de kan da ikke nekte et friskt barn å gå i barnehagen, og i hvertfall ikke uten grunn.

Dog synes jeg jo det er noe speiselt når sykdommen er så sær at den ikke kan nevnes og det i tillegg kun finnes en eneste spesialist på feltet!

Kan jo hende at de er redde for å ha ansvaret for barnet om noe skulle skje?

Du sier ingenting om hva som feilte ungen,så ikke lett å si hvem som har rett her.

Høres jo rart ut i mine ører med en alvorlig sykdom som ikke er smittsom går over på 2 uker.

Kommer ikke på en eneste jeg faktisk.

Tror dette innlegget er tull.

Hvorfor ikke bare skrive hva som feilte barnet?

Signerer 23:21 her.

Merkelig opplegg hele greiene. OM sykdommer er så alvorlig som du skal ha det til hadde nok jeg også reagert om barnet kom tilbake etter kun 2 uker. Hadde nok vært redd for mitt eget barn, uansett hvor mye andre påstår sykdommen ikke er smittsom.

Dersom sykdommen er så sjelden og spesiell at bare en lege i landet er spesialist på den så skjønner jeg at folke er skeptiske.

Det skyldes nok uvitenhet, og jeg kan ikke dømme dem for det. Hadde jeg fått vite at et barn i bhg til mine barn var alvorlig syk av en sykdom, men frisk nå så hadde ikke jeg heller følt meg trygg dersom barnet var tilbake etter to uker.

Min erfaring er nemlig at barn sendes tilbake i bhg langt tidligere enn de egenlig skal, ut fra foreldrenes behov. Har du hatt et alvorlig sykt barn så ville jeg også tro det var naturlig å be om utsettelse på eksamen langt tidligere. Du har vel ikke hatt tid til å forberede deg til eksamen uansett, dersom du har hatt et barn med alvorlig sykdom å ta deg av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...