Gå til innhold

Er det ok å gi en 8 mnd gammel baby litago youghurt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De anbefaler ikke å begynne med melkeprodukter (yoghurt, ost osv) før barnet er 10 mnd.

Sannsynligvis tar ikke barnet ditt skade av det, men ser ikke noe grunn til at du skal gi han/henne litago yoghurt ved den alderen.

Kumelk skal de ikke ha før 12 mnd, men yoghurt er bearbeidet slik at det er helt ok fra ca 10 mnd. Vi begynte med yoghurt fra 9 mnd og da ble det Litago for det er den eneste han liker.

Tror neppe det gjør noe å starte fra 8 mnd. Det er vissnok Safari som er den beste sånn næringsmessig - mindre sukker bl.a, så test om den går ned før dere begynner med Litago. Her var det dessverre nyttesløst.

Annonse

Har gitt alle 3 barna litago fra de var 6 mnd etter anbefaling fra helsepersonell. De hadde alle treg mage og kastet opp sviske og blåbærsaft. Men de fikk bare noen få skjeer daglig da det er MYE sukker i det.

Ingen skade skjedd og da rådet kom fra helsepersonell er det gjort i god tro:-)

Ikke skal de ha meieriprodukter og ikke skal de ha raffinert sukker (nyrene deres skal skille det ut etterpå, husk) og ikke skal de vel heller ha den fruktmosen som er oppi yoghurten, litt avhengig av hvilken type dere har kjøpt. Banan er ok, men jordbær er veldig allergiframkallende.

Hva med å gi danomino yoghurt? Den kom best ut i test og kvalifiseres ikke som yoghurt siden den egentlig er laget av kremost og frukt. Er jo fortsatt melk så ville kanskje ventet litt til, men da slipper man i alle fall alt sukkeret.

Det er nok helt ok å la en på 8 mnd smake youghurt, men pga at melkeprodukter kan hemme opptak av jern, så er det lurt å begrense kumelk til de er 10 mnd. Etter barnet er blitt 10 mnd kan man prøve med bearbeidede melkeprodukter, som youghurt, ost osv. Når barnet er rundt 1 år, kan ren kumelk innføres. Da har barnets jernlager begynt å lagre godt med jern, og faren for jernmangel minsker.

Annonse

Angående yoghurt, her er den siste yoghurttesten (2009) som viser hvilke som inneholder minst fett og sukker.

Personlig er jeg ikke så opptatt av fettinnhold til ettåringer, da de er mye i bevegelse og trenger fett. Jeg vil heller holde tilbake litt på sukkeret. Etter å ha lest varedeklarasjonen på både safari -og litagoyoghurten, ser jeg at begge inneholder 5% sukker og begge havnet likt i testen. Danomino havnet lenger ned pga mye sukker. Biola med sviske er vel den yoghurten med smak som kom best ut men den er sjelden å finne i butikkene synes jeg.

Her i huset fikk mini Jogolino-yoghurt fra Nestle fra han var 9-11 måneder og deretter har han fått vanlig yoghurt, vi prøver å begrense oss til ett beger om dagen for det er virkelig en stor favoritt hos han.

mitt barn på 2,5 år får det :) han vokser og er aktiv så sukker gjennom yoghurt gjør ingenting negativt med han. vi pusser tennene hans og han bruker fluor og rene pene tenner har han :)

men jeg ga han ikke kumelkprodukter før han var over 12 mnd :) og han drakk kun vann og mm til han var 18 mnd :)

Hvorfor vil man egentlig det? Ikke rart det er et problem med jærnmangel her til lands når folk er så lite opplyste....

Fra10mnd er det ok med litt syrnede melkeprodukter, fra 12 mnd er det ok med melk. Og det med melkeprodukter gjelder faktisk også barnematen med melk, men det er det få som vet, desverre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...