AO3 Skrevet 17. april 2011 #1 Skrevet 17. april 2011 Jeg startet en relativt fortvilet tråd for et par måneder siden, da ammingen var i ferd med å havarere. Jeg fikk masse gode, praktiske råd ang flasker, sterilisering, tilberedning av mme etc - ting en velmenende helsesøster dessverre ikke kunne hjelpe meg så mye med. :/ Jeg vil bare si TUSEN TAKK! Jeg fikk overveldende respons på innlegget mitt, så det er tydelig at info om flasking er mangelvare flere steder... Vi delammet en stund, men kuttet det ut da lillegutt ble innlagt på sykehuset med RS-virus, fikk sonde, og i samme slengen klarte å suge på meg 1cm store rifter på begge puppene - AU! Da ga jeg opp, for det var slett ikke første gang han hadde maltraktert puppene mine. Et sted går grensen! Nå er han "ren" mme-baby, og det går mye bedre enn jeg hadde trodd. Det krever litt mer planlegging enn amming (jeg fullammet førstemann til seks mnd), men det går veldig greit. Vi har funnet gode rutiner på både tilberedning, turer, sterilisering etc, og flaske har jo sine positive sider - f.eks. at pappa kan mate baby, mens jeg kan vaske gulvet etc.
iskaffe ♂ ♀ Skrevet 17. april 2011 #2 Skrevet 17. april 2011 Hei! har du tråden til det forje innlegget ditt? jeg har en unge som er i ferd med å blir flaskeunge da melken min driver å synger på siste verset... kunne trengt litt tips å råd jeg også
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 17. april 2011 #3 Skrevet 17. april 2011 Så fint at du har funnet ut at flaske også går greit. Jeg har ikke vært i helt samme situasjon som du, men jeg fikk fødselsdepresjon med førstejenta. Da jeg begynte med flaske ble alt mye bedre, for da kunne pappa avlaste, pluss at ungen ble mer fornøyd. Det samme ble jeg som sagt. Jeg var så utrolig redd for å gi flaske. Jeg aner ikke hvorfor, men skulle tro det var et atomkraftverk jeg skulle putte i henne. hehe. Ville fullamme for enhver pris nesten. Når jeg da ble gravid med nr. 2, 6 mnd etter jenta var jeg fast bestemt på at jeg ikke ville havne i en slik kjip situasjon igjen. Jeg skulle delamme. Og så jeg gjorde. Fullammet første uka, begynte å gi litt flaske, fullammet i noen dager, før jeg begynte med flaske store deler av dagen. Rundt 2 mnd alder ble det bare flaske. Jeg er utrolig glad for at jeg tok det valget .Jeg har hatt en barseltid som har vært helt utrolig. Jeg nyter den til fulle drag. Det er nok å henge fingene i når jeg har to små, om jeg ikke attpåtil skal amme hele tiden og tenke over hva jeg spiser til enhver tid. Det var selvsagt uvant å gå over fra amming til flaske, spesielt på natten. Veldig behagelig å bare slenge fram puppen og sovne mens babyen forsyner seg av matfatet. Men akkurat som det uvant å fra ingen baby til å amme, så er det uvant å gå fra amming til flaske. Men det går seg jo til det også. Nå har tilbereding av flaske blitt en vanesak, og jeg syns det virker mer balete å slenge frem puppen. Sånn som nå når det er påske og vi er ute på påskefjellet.Gud så mye lettere det er å ta frem en flaske fremfor puppen som ligger innballet under ullundertøy, bukser med sele og allværsjakke. Nå har flasking blitt helt naturlig. Å stå opp om natten og tilberede flaske er ikke noe problem. De første dagene var det utrolig tungt, men nå går det lett som en lek. Og det er faktisk godt å få gjøre noe annet, mens pappan mater ungen. Flaskemating er jo en utrolig koselig måte å knytte bånd mellom far og baby. Kos deg så masse med flasketilværelsen. Det er ikke så dramatisk å gi flaske som noen liker å gi uttrykk for. Det går faktisk helt fint
jlille Skrevet 18. april 2011 #4 Skrevet 18. april 2011 Jeg ble også flaskemamma. Jeg fullpumpet meg i tre måneder pga at han fikk en fødselsskade så han ikke fikk godt nok tak på brystet. Uti den tredje måneden begynt lillegutt å kreve litt mer av meg, så jeg fikk ikke pumpet så mye jeg skulle ønska.. noe som resulterte i for lite mm. Begynte smått med mme.. Nå er jeg vel nesten helt tom for melk selv, men har fryst ned mm i isbitterningsposer som han får i grøten. Vi har også kjøpt philips vannkoker som varmer opp vannet til 40, 60, 80 og 100 grader, så da heller jeg på kokt vann om kveldene og varmer opp vannet på nullkommaniks om dagene
AO3 Skrevet 18. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 18. april 2011 Jeg er ikke særlig godt kjent med søk-funksjonen her inne... Kanskje noen andre klarer å finne den?
AO3 Skrevet 18. april 2011 Forfatter #6 Skrevet 18. april 2011 Nei, ikke sant? Flaske er ikke verdens undergang. For min del var det mye bedre å gi flaske til et barn som vokser og trives, enn å fullamme et urolig barn som faktisk ikke la på seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå