Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 8-9 uker på vei og kunne godt tenkt meg å bestilt en time så jeg fikk sjekket at alt er ok. Har brukt noen år på å bli gravid og er litt slik at jeg tror ikke "før jeg får se det".

Men usikker på hvor jeg evt bestiller time da? Hvor får en gjort det privat?

Trenger ikke nødvendigvis en UL men bare lyst at de skal høre etter hjerte og se om alt ser bra ut ellers.

Formen er stort sett veldi bra bortsett fra at jeg er meeeget trøtt og sliten og konstant sulten... :P

Er egentli mye en lurer på og når jeg var med legen å fortalte om positiv graviditetstest så fikk jeg helsekort og div men ellers ingenting og fått beskjed om UL i juni.. men er det ingenting som skal skje før det??

Blir veldi glad for svar for hva dere har opplevd og er på av kontroller :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var hos legen når jeg var 9+1uker på vei. Fikk masse info, men ikke det jeg lurte på egentlig, som blant annet tidlig UL og slikt og eventuelt hvor jeg skal henvende meg.

Jeg har ikke helt forstått disse legetimene og slik. Det virker så lite, iallefall nå i begynnelsen. Hva skjer egentlig og når skjer det?

Jeg har fått ny time hos legen når jeg er i uke 13+1. Ikke vet jeg hva jeg skal hos legen, men håper å få høre på hjertet, om det er noe der da. Legen har iallefall utstyr for det.

Hjalp nok lite dette, men nå vet du iallefall at det er flere som lurer.

Skrevet

Hei

Jeg lurer også veldig hehe. jeg er 12 uker i dag i følge termin kaklulator på nett of er veldig nyskjerrig på hvor langt jeg er var hos legen forrgie mandag der jeg fikk helse kort og skulle komme tilbake etter påske for og få blod prøver og så tror jeg kansje man lytter på hjerte da å :)

Jeg fikk Beskjed og kontakte jordmor i mellomtiden på helsestasjonen. der har jeg fått time 3 mai tidlig ul. vis du har hatt SA før og er redd for og miste har du krav på tildlig ul.

vet ikke om noen privat klinikker men fikk vite at meste parten av svangerskape kom jeg til og gå til jordmor og ikke lege. og at der er vanelig og ta en time hos jordmor og bare snakke om ting du lurer på og fåå info før du går til ul .

vanlig ul tar dem fra uke 24 men det viste dere kansje?

Håper det hjalp deg / dere litt

Skrevet

Da jeg var gravid og fikk barn første gang i 2008 gikk jeg til kontroller ca 1 gang pr mnd. Jeg kunne da velge om jeg ville gå til lege eller til jordmor. Sånn tror jeg det er fortsatt! Jeg valgte raskt å gå mest til jordmor fordi jeg likte de timene best. Hos jordmor tok hun de samme kontrollene som hos legen, mål på livmor, hørte på hjertelyd, vekt, BT, osv. Men i tillegg til dette var det rom for å snakke litt også. Samboer var med og han var også med i samtalen. Vi snakket om hvordan det var å være gravid, hvordan det gikk å være på jobb, forventninger og ellers alt vi lurte på. Samboer var også med en gang til legen, men det var helt tydelig at det ikke var vanlig. Legen så knapt på han og det virket som han synes at samboer var i veien da han målte hjertelyd!

Ordinær UL skjer i uke 18-21.

Jeg ville ringt jordmor hvis jeg var deg. Hun har gjerne bedre tid enn legen og kan sikkert svare deg på dine spørsmål om hva som skal skje videre! Lykke til

Skrevet

Nå har jeg bestilt time hos jordmor, men fikk ikke noe time før 25 mai, da er jeg 16 uker på vei. I følge damen i telefonen var vist det normalt. Men det er jo så lenge å vente. hehe.

Skrevet

Jeg bestilte tidlig ultralyd privat på volvat, hvis det er ett sånt senter der du bor. Ville sjekke at alt var bra før jeg dro på ferie så var bare 8+0. Det kosta 920kr, men var verdt det syns jeg. Skal tilbake når jeg er i uke 12 og ta ny ultralyd. Legetime fikk jeg allerede i uke 4, fylte ut helsekort, tok blodprøver og fikk informasjon, og dit skal jeg tilbake etter påske, er da 11+2. Ultralyden på sykehuset fikk jeg i juni, er da i uke 18. Så blir det vel å kontakte helsestasjon etterhvert og bytte ut fastlegen med en jordmor. Ser flere her inne på bim skriver at de får beskjed av legen at det ikke er nødvendig med time, men jeg mener at legen skal være der for deg, så hvis du lurer på noe, bestill time og skriv opp alt du lurer på :) Jeg har en lege som tar meg imot uansett, selv om jeg bare trenger å prate litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...