Anonym bruker Skrevet 17. april 2011 #1 Skrevet 17. april 2011 han viste MYE mer om graviditet og fosteretsutvikling enn meg som er gravid for andre gang, For han hadde jo tross alt sykepleie-utdannelse. Hahahaha, da smilte jeg nedlatende og spurte:Jasså er du gravid? Og sa at med mindre han grodde en livmor måtte han aldri finne på å si noe sånt til en pasient. Herregud alt jeg har gjort i begge mine graviditeter er og lese om alt som har med min kropp og foster og gjøre. Begynte å tenke på: Hva om han har denne holdningen til f.eks en kreftpasient, og skal fortelle pasienten om hvordan det er å ha kreft. Håper han lærer litt ydmykhet på skolen også.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2011 #2 Skrevet 17. april 2011 Å være gravid er absolutt ingen garanti for å ha kunnskap om graviditeter og kroppslige forandringer i den forbindelse. Jeg ville nok holdt en knapp på den mannlige sykepleieren.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2011 #3 Skrevet 17. april 2011 Ja, det viser seg at utdannelse gjør man ikke automatisk vis. Håper du hånlo av ham.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2011 #4 Skrevet 17. april 2011 Hehe. Ville nok holdt en knapp på den mannlige sykepleier studenten jeg også..
Kliko Skrevet 17. april 2011 #5 Skrevet 17. april 2011 Ja du kan om graviditet i DIN kropp! Men han kan medisinsk om graviditet. Ville stolt mer på han enn på deg.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2011 #6 Skrevet 17. april 2011 En sykepleier som er så lite intelligent at han får seg til å snakke slik til en pasient ville jeg ha liten tiltro til uansett hva det gjaldt.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2011 #7 Skrevet 17. april 2011 Okei.......dette må være dagens dummeste!!! Å være gravid er da ingen garanti for rett kunnskap om graviditet og foster. Bare se på all "kunnskap" som finnes her inne!!! Klart en sykepleier kan ha mye mer MEDISINSK kunnskap om både graviditet, fosterutvikling og kreft enn en pasient!
Anonym bruker Skrevet 17. april 2011 #8 Skrevet 17. april 2011 Diskusjonen kom utifra at han mente at jeg ikke kjente at jeg var gravid fordi jeg bare var 16uker på vei. Og derfor satt jeg han på plass, for da har han tydeligvis ikke gjort leksene sine heller.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2011 #9 Skrevet 17. april 2011 Har ei tante som er sykepleier. Hun vet ikke så mye om hverken bekkenløsning eller svangerskap eller fødselsforløpet for den sags skyld.. Holder en knapp på den med personlig erfaring, jeg.. Ikke minst personlig interesse..
Anonym bruker Skrevet 17. april 2011 #10 Skrevet 17. april 2011 Og jeg skjønner jo at de lærer mye medisin på sykepleien, men det var ikke det diskusjonen gikk utpå, den gikk utpå symptomer og generelle forandringer.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2011 #11 Skrevet 17. april 2011 Ikke kjenne det ved 16 uker? Tydelig at han ikke hadde peiling ja. Ved 16 uker hadde sparkene kunnet kjennes lett på utsiden i et par uker allerede for min del.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2011 #12 Skrevet 17. april 2011 Hvilket år er han på? De lærer vel strengt tatt ikke såå mye om graviditet på sykepleien heller, utenom det de fleste kvinner leser seg til de første ukene etter at graviditeten er bekreftet?
Anonym bruker Skrevet 17. april 2011 #13 Skrevet 17. april 2011 Ja det er godt mulig han vet mer enn deg på den medisinske biten. Det betyr ikke at han har enerådende rett i det han sier. (å si slikt til en pasient tyder på umodenhet. Om han ikke er enig med deg så tier man bare stilt) Men med mindre han har fordypet seg skikkelig inn i faget, tror jeg det stopper med det. At man ikke kan kjenne barnet når man er 16 uker, spesielt som annengangs synes jeg er en lattelig påstand, og det står det ingenting om i mine bøker hvertfall. Hilsen sykepleierstudent (kvinnelig sådan som i tillegg har vært gravid)
Anonym bruker Skrevet 17. april 2011 #14 Skrevet 17. april 2011 Jeg er sykepleier. Det vi lærte på skolen var omtrent ingenting, men vi hadde en god gynekologibok som vi kunne lese det tekniske rundt graviditet og fødsel. Men der står det garantert lite om når man kan kjenne spark eller ei. Sykepleiere lærer litt om alt, og det er tilfeldig hva en kan mye om. Det kommer ann på hvor en har praksis og etterhvert jobber.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2011 #15 Skrevet 17. april 2011 Ja jeg kan en del om emnet, men kan ikke skryte på meg at jeg har lært det akkurat på skolen. Det jeg vet er fordi jeg har lest meg opp på det emnet av egen intresse. Jeg er helt enig i sykepleier ovenfor her at vi kan litt om det meste, men mest om det vi jobber innenfor. At en mannlig sykepleierSTUDENT skal komme å fortelle deg at det du merker på kroppen din er feil, fordi han har lest i en eller annen bok at det ikke er sansynlig er helt tåpelig, og han beviser rett ut at han ikke kan så mye som han selv tror. Desverre har du nok kommet borti den typen som her litt høy på seg selv.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2011 #16 Skrevet 17. april 2011 Dere som syns HI er helt på jordet. Kan en mann uansett utdannelse fortelle noen hvordan det er å være gravid? Jeg later ikke som jeg vet hvordan det er å ha baller selvom jeg er hjelpepleier og har lært om kroppen på skolen.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2011 #17 Skrevet 17. april 2011 I følge min bok obstrik og gynekologi (pensum for sykepleierstudenter på min skole hvertfall) står det " Den førstegangsgravide vil omkring 20. svangerskapsuke kunne merke fosterbevegelser. Hos flergangsgravide vil fosterbeveglesene ofte merkes allerede fra 18 uke" Nå vet jeg ikke helt om boka mener fra fostrets 18 uke eller mors 18 uke. MEN det betyr jo ikke at det er en regel. Alle svangerskap er forskjellige, noen kjenner bevegelser tidligere)
Anonym bruker Skrevet 17. april 2011 #18 Skrevet 17. april 2011 Han mente ikke bevegelser, han mente følelsen av å være gravid generelt. Som om morgenkvalme, trøtthet og lignende var bare tull. Fordi flere ikke viste om graviditeten før de var 20uker på vei.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2011 #19 Skrevet 17. april 2011 Han kan kanskje den medisinske delen av et svangerskap, men mangler den subjektive delen av et svangerskap og dessuten så virker det som han også lider av total mangel på selvinnsikt og empati. Det er vel to ganske viktige ting når man skal være sykepleier, uten at jeg vet det for jeg er ikke sykepleier og har ingen ambisjoner om å bli det eller... Forøvrig så er vil jeg påpeke at den oooo store forskjellen i hvert svangerskap er den subjektive og psykologiske delen av det. Medisinsk er det likt hver gang ( mf frisk forster) Hadde han klemt dette ut til meg så hadde han vel fått de samme svarene som du ga til han...
Zara84 Skrevet 17. april 2011 #20 Skrevet 17. april 2011 Haha, det var dagens. Jeg er gravid for andre gang og sykepleier, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg vet mer om graviditet enn andre gravide. Helt utrolig hva noen innbiller seg. Uavhengig av hva man studerer at man bare kan ALT etterpå. Han finner nok ut at han ikke er verdensmester når han kommer ut i arbeidslivet.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2011 #21 Skrevet 17. april 2011 eeeeh... hahaha tuller du eller? Hadde han enda ment bevegelser så hadde jeg skjønt ham... Så at man blir trøtt, tissatrengt, kvalm, mister menstruasjonen, får endret lukte og smakssans ikke er symptomer man kan kjenne før uke 16? Dette står hvertfall klart i min bok at er tidlige symptomer på en graviditet.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2011 #22 Skrevet 17. april 2011 Så...historien din forandrer seg etterhvert som du får svar her eller?? Først gjaldt det fosterutvikling, så når man kunne kjenne spark og nå var fet følelsen av å være gravid han mente???
Anonym bruker Skrevet 17. april 2011 #23 Skrevet 17. april 2011 Jeg synes ikke sykepleiere uten videreutdanning har noe særlig kunnskap om graviditet. Det er en overraskende liten del av pensum, ift hvor mye det er å lære om faget. Hilsen spl.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2011 #24 Skrevet 17. april 2011 Jeg er sykepleier og vi lærte så og si ingenting om graviditet og fødsel på skolen. Kun helt overfladisk. Hadde praksis på gyn og lærte jo litt der. Men av 200 studenter var det bare 10 av oss som hadde praksis der, og det var jo begrenset hva vi lærte på de få ukene. Mange av de studentene jeg har møtt kan være litt "høy på pæra", og føler at de kan mer enn alle andre siden de er sykepleierstudenter. Men de lander fort på beina igjen når utdannelsen er ferdig og de skal ut i jobb, og innser hvor lite de egentlig kan.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2011 #25 Skrevet 17. april 2011 Mannen min er sykepleier og kunne lite om graviditet. De lærer ikke så mye om det, bortsett fra på vidererutdanninga.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå