Gå til innhold

Lav blodprosent og fly?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste på en side på nettet ang gravide og fly, og der sto det blant annet at man ikke burde fly om man hadde lav blodprosent. Hvor lavt er egentlig lavt? Min var sunket fra 12,2 til 10,2 på 3 uker, men er jo i uke 30, og da er den lavest sa jordmor, og 10,2 er vel egentlig ikke så veldig lavt. Det jeg lurer på er hvorfor man ikke bør fly om blodprosenten er lav?

Lurte også på om Hemjern kan få den opp, elelr om jeg må kjøpe noe annet. Trodde Hemjern bare dekket dagsbehovet, men står på pakken at gravide kan skal ta 2 og kan øke til 3 tabletter daglig. Får jeg den opp bare ved Hemjern?

Skrevet

Ja, jeg lurer selvfølgelig på dette ettersom jeg skal fly om 2 uker :) Og vet noen om det holder med helsekort for gravide, elelr om jeg må ha med et eget skriv på engelsk fra jordmor i tillegg? Skal til henne rett før jeg reiser

Skrevet

Vet ingenting om dette med blodprosent, men du bør bruke støttestrømper på flyturen og må ha med en ark med "bekreftelse på termin" som du får av jordmoren. Hvis ikke kan flypersonalet nekte deg å være med hvis du tror du er lengre på vei.

Skrevet

Oi ja jeg får få henne til å skrive en termin bekreftelse på engelsk i tilfelle det blir problemer på tilbakeveien. Har lest litt mer på nettet nå og det er visst om man har under 8,5 i blodprosent at man sterkt frarådes å fly. Får ta Hemjern og håpe at den ikke synker iallefall:) Lurt å ta jern uansett sikkert ettersom jeg blir dritdårlig av å stå i ro en liten stund selvom blodtrykket er helt fint. Blir jo en del køståing når man reiser..

Skrevet

Du kan jo prøve floradix. Jeg har lav blodprosent og fikk beskjed om å ta tilskudd. Ble skikkelig dårlig, og det viser seg at jeg ikke tålte hemofer eller hva det het. Floradix er mildere og bør tas sammen med jernrik mat.

Skrevet

Anbefaler Niferex 100mg x 1 tabl. daglig, koster litt, rundt 150,- for en 50 dagers kur på apoteket, ta de med appelsin juice/ c-vitamin, det øker opptaket, samt unngå å ta med mat, dette gjelder forøvrig alle jern preparater.

Bekreftelsen fra jordmor MÅ også inneholde at du er frisk og ikke har noen plager.. og at det er trygt for deg å fly, lav blodprosent har ingen betydning.. Hvor har du hørt at man ikke skal fly??

God tur..

Skrevet

Det står på nettet. Orker ikke finne linken igjen nå, men leste litt mer om det etterpå og da sto det at det var om den var under 8,5 at det sterkt frarådes å fly. Var det umulig å unngå så kunne man bestille ekstra oksygen på flyet eller hva det var hehe.

Dette med appelsinjuice osv evt jeg for jeg har slitt med blodprosenten og dårlige lagre så si hele livet.

Kanskje ejg skulle kjøpt en av di andre på apoteket da, i tilfelle hemjern ikke får den til å stige så kjapt. Litt dumt og svimle fælt når man er på tur. Blir svimmel nok bare av varmen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...