Gå til innhold

dødt foster igjenn ?

stjernedryss85

Anbefalte innlegg

HEI.. fant ut i helgen at jeg er gravid, ca 4-5 uker på vei.. var gravid i fjor rundt denne tiden, da jeg skulle på den første ultralyden så så de at barnet var dødt, og at det hadde vært det fra ca 5 uker på vei. jeg begynte ikke og blø og ikke vondt i magen, så gikk da med ett dødt foster inni meg ganske lenge.. nå er jeg livredd dette skal skal skje igjenn ..

kan jeg kontakte jordmor i morgen og spørre om hun kan sende meg på ultrayld allerede nå ? for å være sikker ? eller må jeg gå gjennom lege..? er så redd jeg kanskje må vente til over påaske for og få svar.. får ikke slappet av og er urolig.. har ennå ikke fått kontaktet verken jordmor eller lege siden jeg tok testen i helgen...

Fortsetter under...

Hei!

For det første, så sier de at det er uvanlig å miste to ganger på rad, så mest sannsynlig står det bra til der inne :) Har selv hatt to missed abortions etter hverandre med ca. 3 mnd mellomrom, så har full forståelse for bekymringen. Men som sagt, det er visst uvanlig. Vet det finnes oversikt der man kan se % sjanse for det, men husker ikke hvor jeg har sett den.

Dersom du er 4-5 uker på vei er det ingen vits i å dra på ultralyd enda, man ser ikke hjerteaktivitet på ul før nærmere uke 6, og i mange tilfeller heller ikke da. Dersom du tar ultralyd allerede nå tror jeg sjansen for å bae bli enda mer bekymret er stor, ettersom du mest sannsynlig ikke får noe svar enda.

Hvis du har mistet "bare" en gang tidligere tror jeg hverken lege eller jordmor vil sende deg til ultralyd allerede nå. Jeg fikk iallfall ingen henvisning og fikk beskjed om å enten vente til uke 18-20 til ordinær ultralyd, eller ta ultralyd privat. Første gang hadde jeg en magefølelse på at det hadde gått galt, dro til legen og fikk beskjed om at alt sikkert var helt greit, men ville jeg sjekke måtte jeg oppsøke privat klinikk.

Håpet å få en henvisning da jeg fikk samme magefølelse andre gang, men heller ikke da fikk jeg noen henvisning og måtte selv betale for å få bekreftet at magefølelsen stemte.

Tror det varierer litt fra fastlege til fastlege, så er verdt ett forsøk!

Lykke til, håper du får en bekreftelse på at alt er ok så raskt som mulig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...