*Lillevennen* Skrevet 17. april 2011 #1 Skrevet 17. april 2011 Jeg har en baby på 7 måneder som har to tenner. Det er vanskelig å få til tannpuss, da hun protesterer og kniper igjen munnen når jeg skal pusse tennene. Hun får lov til å bruke tannkosten litt selv først og det går fint. Men en 7 måneder gammel baby får jo ikke pusset særlig godt selv. Hvordan løser dere andre striden om tannpuss? Jeg vil jo gjerne at det skal være en hyggelig stund og ikke masse skriking. Gode råd mottas
Noregsgard Skrevet 17. april 2011 #2 Skrevet 17. april 2011 Gutten min på snart 8 mnd har åpnet munnen fra første stund, men så er han et lite matvrak også Ser han at jeg skal putte noe i munnen hans så gaper han for fult. Det hender at han blokkerer tennene med tunga slik at jeg ikke kommer til, men da gjør jeg meg litt morsom slik at han ler Lar han også få bite og styre på litt selv med tannkosten etterpå.
Mammahjertet <3 Skrevet 17. april 2011 #3 Skrevet 17. april 2011 Jeg har tenkt akkurat slik som deg. Nettopp det at det skal være en hyggelig stund uten skrik og vræl. Jenta mi som er 8 mnd syntes det var kjeeeempespennende å pusse tennene frem til rett før hun ble 7 mnd(fikk tenner allerede før hun var 4 mnd). Vi har prøvd det meste for å få henne til å gå med på tannpussen nå uten vræl. Men... ja det er ikke så lett. Jeg må faktisk putte en finger inn i munnen hennes slik at hun ikke får til å bite igjen munnen. Jeg tenker slik at hun får tåle å vræle litt så lenge hun bare er irritert fordi hun ikke får viljen sin. Lar henne fikle litt med noe mens jeg pusser tennene hennes. For eksempel en boks q-tips, kremtube osv... Ting hun ikke får fikle med til vanlig. Da er hun litt opptatt med det. Og 5 sekunder etter vi er ferdige med tannpussen er hun like blid og fornøyd. Det viktigste er at de ikke får hull i de små tennene sine. Krysser fingrene for at de snart blir lei av å protestere på tannpussen. Det er jo bare en måte for de å markere at de har sterk vilje, og det er jo bare bra.
Rafaella Skrevet 17. april 2011 #4 Skrevet 17. april 2011 Vi har slitt en del med tannpussen, og fikk tips om å prøve elektrisk tannbørste. Tok noen dager før den ikke var skummel lenger, men i dag gapte hun faktisk, og vi fikk pusse!!!! Nå er det spennende, og hun skal holde i den selv også mens vi pusser. Blir spennende å se hvor lenge det varer:-)
cmilla80 Skrevet 17. april 2011 #5 Skrevet 17. april 2011 Sliter litt med tannpussen vi også. Jeg lar ham holde i tannbørsten selv, så fører jeg hånden frem og tilbake.. Noen ganger går det bedre enn andre ganger:) Men legen på helsestasjonen sa et man kan ta litt vanlig tannkrem, den som vi bruker og bare smøre litt på tennene.. Har ikke prøvd dette selv enda, men tenker siden han sier det er greit, er jo det ett godt tips:)
Hybelkanina Skrevet 17. april 2011 #6 Skrevet 17. april 2011 Vi slet også veldig med tannpussen, ikke snakk om at han skulle gape opp for tannbørsten. Men så kom jeg over på apoteket en sånn "fingertannbørste", som er som en litt stor fingerbøll med kost. Etter det har det ikke vært noe problem, så det kan anbefales!! Nå smiler han bredt når han ser at vi gjør klar til puss )
*Lillevennen* Skrevet 29. april 2011 Forfatter #7 Skrevet 29. april 2011 Takk for gode råd! Håper vi får det til etterhvert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå