Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er nå i uke 5+, og skulle egentlig bruke crinone bare til i går...men jeg er så redd for å miste så jeg tok i dag òg. Har sett her inne at folk har brukt den i opptil uke 10?! Noen med erfaring? Har rimelig godt m reseptuttak fra tidliger forsøk, så intet problem med å få tatt ut i mange uker til. Det er vell ikke noen risiko med å ta det fremdeles? Ville heller trodd det støttet opp den lille spiren i å holde seg fast?!

Takker for svar!

Fortsetter under...

Jeg har brukt crinone i to uker på mandag, så jeg vet ikke helt hvordan det går med spiren enda. Håper så inderlig at den sitter, har masse "mensmurring" i dag og har hatt det et par dager, så jeg er så nervøs hver gang jeg går på do.

På Ullevåll sa de at jeg skulle bruke opp to pakker, altså to uker når jeg tar morgen og kveld.

Annonse

hei,

måtte bare forklare litt her om Crinone.

Jeg har vært gjennom prøverørsbehandling de siste 8 årene og kan ganske mye om forskjellige ting.

Når det gjelder crinone, så er det sånn:

hvis man er gravid etter en ferskforsøk så trenger man stortsett ikke å bruke den mere enn 14 dager etter insett. dvs bare frem til gravidtgest.

Hvis man er gravid etter en fryseforsøk da må man bruke crinone t.o.m 12 uker i svangerskapet.

Håper dette hjelper :)

hei,

måtte bare forklare litt her om Crinone.

Jeg har vært gjennom prøverørsbehandling de siste 8 årene og kan ganske mye om forskjellige ting.

Når det gjelder crinone, så er det sånn:

hvis man er gravid etter en ferskforsøk så trenger man stortsett ikke å bruke den mere enn 14 dager etter insett. dvs bare frem til gravidtgest.

Hvis man er gravid etter en fryseforsøk da må man bruke crinone t.o.m 12 uker i svangerskapet.

Håper dette hjelper :)

Crinone er progesteron. Tidlig i svangerskapet produseres dette av det gule legemet som er en "rest"(?) etter eggløsningen. Mao trenger man ikke tilskudd av dette om man har hatt eggløsning, som man har ved ferskforsøk eller fryseforsøk i naturlig syklus. Ved fryseforsøk der man har brukt progynova til å forhindre el trenger man kunstig progesteronstøtte fram til uke ti, da er det morkaken som overtar produksjonen av dette hormonet. Mao kan du trygt slutte på crinone nå. (men vet det kan være litt skummelt) tror dog ikke det er skadelig å ta det noen dager ekstra :)

hei mamsen, som de andre her sier så kommer det an på om man har tatt ferskforsøk eller fryseforsøk i naturlig syklus, eller med progynova.

Jeg har tatt fryseforsøk (ikke i naturlig syklus, og har ergo ikke hatt eggløsning), derfor skulle jeg gå p åde til UL i uke 8, hvor jeg fikk beskjed om nedtrapping g når jeg kunne slutte. Skal på Ul i morgen og da får jeg vite hvor lenge til jeg må gå. Men det er vel til uke 10 det da, hvor kroppen tar over den produksjonen selv.

Jeg er superkvalm og uvel hele tiden, kaster opp etc. Og har et lite håp om at det blir bedre når jeg har sluttet på hormonene...

Lykke til :-)

Hei.

Porgesteronet blir produsert av det gule legemet, som sagt tidligere her, men jeg spurte litt etter uttaket om de ikke tok ut også dette, når de henter eggene. Det gjør de og det er grunnen til at vi må ha støttebeh etterpå. Fikk beskjed om å bruke det i 2 uker etter uttak, som flere her, men undersøkte en del rundt det og kom frem til at det er bedre å være på den trygge siden. Progesteronet er veldig viktig for at fosteret skal feste seg godt. Har nå brukt Crinone i 4 uker, de 2 første 2 pr dag, og de 2 siste, 1 pr dag. Er nå gått over til en progesteronkrem som jeg smører på huden.

Progesteron har mage gode effekter og er ikke skadelig for fosteret.

Er nå 6+6 og i fin form:-)

Dette kan jo ikke stemme, for da skulle man jo tatt progesteronstøtte lenger enn fjorten dager ved positivt forsøk, og det skal man jo ikke?

Ved mitt første forsøk i 2008 spurte jeg om ikke jeg skulle fortsette progestan behandlingen til uke ti, da jeg som flere her blandet sammen med det jeg hadde hørt om fryseforsøk, og da fikk jeg iallfall beskjed om at det gule legemet skulle ta seg av den jobben :)

Annonse

Hmmm, ser ut til at det er litt forskjellig fra ulike sykehus og om det er fersk eller frys. Legen sa at blodprøven tatt to uker etter innsett viste at jeg produserte progesteron selv, men føler likevell det ligger en liten trygget i den daglige gelen. Det står jo i pakningsvedlegget at crinone kan taes opp til uke 10 ved progesteronmangel...må vell være hvis en er nedregulert det da??

Tror jeg bruker opp den pakken jeg har nå, dvs siste dose på søndag, og så ul på tirsdag. Må spørre legen litt nærmere da om det er nødvendig å ta mer. Blir jo så kveldstrøtt...men det kan jo være graviditeten òg da ;-) er uke 5+6, går sakte men sikkert framover. Men er fremdeles livredd for å se blodspor hver gang jeg går på do.

Lykke til alle dere andre også!!!

• 1 år senere...

Jeg var hos gynekolog i Latvia og da fortalte jeg blant anna at jeg holder på med ICSI her i Norge med. Så begynte vi å snakke om det siden hun hadde litt peiling om det fra klinikken i latvia. Og hun sa, dei anbefaller kvinner å ta litt hele 1 trimesteret ved ferskforsøket også. Det er ikke noe som sier at det er skadelig. Hun mente det var bedre å ta den enn å ende opp med en tidlig SA. Man veit jo ikke hvor god kroppen din er på å produsere progesteron selv. Så hun anbefalte å ikke slutte etter dei 14 dagene, men ta 1 per dag i noen uker etter det og så annerhver dag, til man slutter helt ved uke 12. Det hørtes greit ut synes jeg.

I norge skal man jo helst ikke ta noe som helst mere enn nødvendig. Samme kva slags medisin det er snakk om.

Vid mitt första ivf försök (riksen) fick jag besked om att ta crinone i kun 2 uker oavsett om jag blev gravid eller ej. Vid mitt andra ivf försök (maigaard danmark) som ledde till graviditet fick jag besked om att fortsätta på crinone till 10 fullgådda uker. De två första veckorna efter ägguttak tog jag crinone 2 ggr per dag men vid positivt test fick jag besked om att bara ta 1 gång per dag. Så det verkar som att olika kliniker ger olika besked. Båda mina ivf:er var ferskförsök.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...