*Ønskerossbaby *Gravid* Skrevet 16. april 2011 #1 Skrevet 16. april 2011 Er så spent...Hadde lovet meg selv at jeg ikke skulle teste før det har gått 14 dager,men vet ikke om jeg klarer å holde meg lenger!! Hehe. Tror nok ikke testen viser noe annet en negativ!!Men allikevell! Andre som har det slik?? Ha en fin rugepåske
Tjålsi har født en prinsesse Skrevet 16. april 2011 #2 Skrevet 16. april 2011 Viss du tester så tidlig, kan eggløsningssprøyten slå ut.... Du må nok smøre deg med tålmodighet en ukes tid;)
*Ønskerossbaby *Gravid* Skrevet 16. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 16. april 2011 Har hatt fryseforsøk. Så har ikke tatt eggløsningssprøyta denne gangen Gratulerer med graviditeten
lindynatt Skrevet 16. april 2011 #4 Skrevet 16. april 2011 egget fester seg 5-6 dager etter befruktning.. så du må nok vente noen dager, selv om det har festet seg er det for tidlig å teste
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 16. april 2011 #5 Skrevet 16. april 2011 Hvis du satt inn fryseegg, så var vel de allerede 3 eller 4 dager "gamle", i utvikling. Dvs at du på rugedag 5 er på 9 dagen eller noe. Da skal eggene ha festet seg, og kan ha begynt å produsere HCG. Testa sjøl positivt etter ferskforsøk på rugedag 5 og 6. Det var/er tvillinger da. Egga mine festa seg forresten på rugedag 2, hvis man ikke teller med innsettingsdagen. Så på 3 dagen i magen, på kvelden. Kjente et kilende stikk, og en varmefølelse rett ved navlen i en halvtimes tid etterpå. En time senere skjedde det samme igjen. Er ikke i tvil om at det var egga som festa seg. Synes det er helt ok å teste tidlig, så lenge man er forberedt på at det kan bli blendahvitt, uten at det betyr at håpet er ute.
MK73 Skrevet 16. april 2011 #6 Skrevet 16. april 2011 Det varierer fra klinikk til klinikk hvor gamle fryseegg man setter inn. Ved endel av de offentlige klinikkene setter man inn fryseegg på samme dag som ferske egg - dvs de fryses på dag 2 (dvs to dager etter uttak) og tines samme dag som de settes inn, og de er dermed kun to dager gamle ved innsetting. Så har man andre klinikker som lar eggene ligge lengre, 3, 4 eller opp til 5 dager (som da medfører at eggene er blitt blastocyster, som jeg satte inn ved forrige fryseforsøk). Jeg vil advare litt mot den tidlige testingen. Dersom man er som IVF-mammaer... og tåler godt en negativ test, så er det selvsagt null problem. Av erfaring (og etter årevis her inne) så har jeg sett at IVF-mammaer... nok fort kan være blant mindretallet på den måten at svært mange synes det er kjipt og vanskelig med en negativ test selv om man rasjonelt sett vet at det kan ha vært for tidlig. Det er også noe med det at jo lenger man har prøvd, og jo flere negative forsøk man har hatt, jo verre synes mange det er med negativ test... (Ikke alle, men mange). Jeg hører til i den andre enden av spekteret, jeg har aldri testet før RD 11-12, dvs 13-14 dager etter uttaket. Jo lengre jeg holdt på (og det er ganske lenge etterhvert), jo mer avslappet ble jeg mhp ventetiden og jeg valgte rett og slett å tenke at jeg var gravid inntil det motsatte var bevist. Da var det plutselig ikke sånn hast med den testen likevel :-) Konklusjonen min er: Hvis du kjenner deg selv godt og er helt sikker på at en tidlig negativ test (og RD 5 er i de aller, aller fleste tilfeller altfor tidlig, uansett utfall) ikke vil ha noen som helst negativ effekt på deg og omgivelsene - så bare test. Hvis du derimot er det minste i tvil om det så synes jeg skal smøre deg med tålmodighet og vente minst 4-5 dager og gjerne en uke til for å få et mye sikrere resultat. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå