Gå til innhold

Hans eks sine økonomiske feilprioriteringer forplanter seg langt inn i vår økonomi.

Anbefalte innlegg

Min samboer har barn fra før, som han betaler bidrag for og som han har samvær med. Vi vet at hans eks sliter økonomisk, både fordi barna mangler ting de bør ha, og fordi vi ser at ting ikke står bra til.

Vi har ikke en strlende økonomi, ikke råd til et liv i luksus, skulle gjerne hatt mer penger, men vi har det greit nok, og lider ingen stor nød.

Nå har det toppet seg med hennes dårlige økonomi, og hun risikerer tvangssalg av huset da hun ikke har betalt renovasjonsgebyret.

Hun er aldri med på å ta sin del av samværsreise utgiftene, for det har hun ikke råd til, hun har ikke råd til å gi barna lommepenger, og hun har ikke råd til å betale barnas kontigenter. Så vi hjelper til, og dekker det ene og det andre. Og gir litt lommepenger direkte til barna, så de kan disponere dem selv.

Vi satt i går å snakket om hvordan de disponerer månedslønna si, fant vi ut at de hadde mye bedre råd enn hva vi trodde.

Det kom jo frem at eksen hans gir hvert av de to barna 40 kroner hver dag til å kjøpe mat for. Det er 1600 kroner i måneden i skolemat for to barn. Vi begynte å spørre å grave litt om ting, og det er helt utrolig hvordan hun bruker pengene sine.

Vi har strukket oss temmelig langt for å hjelpe til med hva barna koster, siden hun jo har så dålig råd. Hun har heller ikke en regningskonto så hun kan sette litt til side for de større og uregelmessige utgiftene, så om hun ikke får inn ekstravakter etc når de kvartalvise regningene skal betales greier hun ikke med det.

Hun er full av kortgjeld og har et enormt overforbruk. Har også sjekket opp i hennes inntekter og hennes normalutgifter og hun er helt ute å kjøre.

Vi har hjelpt henne med ting som EU kontroll på bilen, nye dekk, ting for ungene, leir for ungene, ny vaskemaskin, og penger til mat, og en regning i ny og ne.

Jeg har tilbudt meg å se over økonomien hennes å sette opp et system som funker i nettbanken og også gi henne noen vink om prioriteringer, da jeg er rimelig flink økonomisk. Hun har avslått dette!

Det er jo helt utrolig synest jeg, men hun vil ikke at jeg skal grafse i hennes økonomi.

Jeg har ikke tenkt å kjefte på henne, men synest hun bør begynne å ta ansvar for seg selv og barna. Jeg er ikke særlig lysten på å hjelpe henne igjen når hun holder på sånn, og bare betale for at hun skal fortsette med overforbruket sitt. Har lyst å begynne å stille krav, eller er jeg urimelig med det.

Kan bare si at det ikke er særlig populært om min mann i disse dager hjelper henne økoonomisk uten samtykke fra meg, og jeg vil stille krav. Han mener vi ikke kan kreve å ta over økonomien hennes.

Fortsetter under...

Hva med å ta over hovedomsorgen for barna? Da slipper dere å betale regninger for henne, da det blir dere som står for det meste for barna og mottar bidrag fra mor eller NAV (om mor ikke betaler).

Personlig ville ikke jeg betalt regninger for en hypotetisk ex, men jeg skjønner det er vanskelig når det er barn inn i bildet.

Skjønner selvfølgelig godt at hun ikke vil at DU ska hjelpe henne med økonomien. og du bør faktisk vise forståelse for at hun avslår dette "fantastiske" tilbudet ditt!

Synes heller ikke det er urimelig at din samboer bidrar med lommepenger til barne.

Nå vet jo ikke jeg hvor store barna er, men de kan jo ikke være så veldig små siden hun de selv handler lunch hver dag? Da regner jeg iallefall med at de ikke går på barneskolen...

Hun gir den 40 kr hver dag, det vil jo si at de får minst 200 kr i uka hver i "lommepenger". Hva med at dere setter dere ned sammen med barna og lærer DE økonomiske prioriteringer. Trenger de virkelig å bruke 40 kr dagen på mat? Kan de ikke smøre sin egen matpakke og heller ha dess pengen som faktiske lommepenger?

Selvfølgelig har hun avslått ditt fantastiske tilbud, hun føler seg nok dum nok som det er, om ikke nydama til eksen skal komme og fortelle henne hvordan hun skal disponere økonomien sin!

Hva med å heller hjelpe henne med å komme til en nøytral tredjepart, som feks gjeldsrådgivning hos NAV? Så får hun hjelp til å sette opp budsjetter, nedbetaling på eksisterende gjeld og oversikt over egen økonomi.

Og ellers bør dere slutte å hjelpe henne med ting hun bør klare å betale selv. Hun får hvertfall ikke orden på ting når hun vet at dere ordner opp! Kutt ut alt annet enn det dere må betale til henne.

Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor dere er så snille jeg

Greit å gi barna litt lommepenger. og betale medlemskapet for en eller annen ting eller kjøpe noen ting barna trenger av klær og sko, men allt det andre.

Om hun ikke har råd til eu kontroll så får ho heller ta bussen da, det er hennes ansvar at det er mat på bordet hos henne og det er hennes ansvar å betale sine regninger. Det samme med vaskemaskin.

Jeg har en søster som var slik hun brukte opp pengene på tull og deretter brukte andres samvittighet for å få de til å betale det nødvendige.

Det hjelper absolutt ingenting at dere er dumsnille og stiller opp.

Ho lærer ikke ta ansvar for seg og sitt og stort sett de som er slik har heller ikke dårlig samvittighet for å utnytte andre og ta andres penger.

Og klarer hun ikke å snu sin pengeforbruk slik at hun har det hun trenger til barna og da mener jeg det de trenger ikke det de ønsker seg det er forskjellige ting. Ja da får dere søke om å få hovedomsorgen siden mor ikke tar seg av behovene barna har.

Jeg er selv alene med to barn og ifjor røyk vaskemaskinen min, det var jo bare å sette igang å flytte ting rundt og bruke sparepenger for å skaffe ny. Jeg har bare så jeg akkurat klarer meg i hverdagen men det kunne ikke falle meg inn å skulle spørre barnas far eller andre å kjøpe en til meg.

Ikke har jeg bil for det har jeg ikke råd til, enkelt og greit.

Dere kan ikke kree å få innsyn i hennes økonomi, og jeg skjønner godt hun ikke ønsker dette. Spesielt når hun ikke har styr på den.

Dere kan råde henne til å oppsøke hjelp. Og dere kan og burde nekte å hjelpe henne med å betale ting.

Om det er en tannlege/legeregning som går på barna eller kjøpe ny jakke/sko til barna så kan dere jo hjelpe til det er jo hans barn. Men annet som er i hennes hus er faktisk på hennes kappe. når hun trengte vaskemaskin hadde jeg sagt nei til å hjelpe å betale en men sagt hun kunne sende med barnas møkkete klær når de kom på samvær så skulle dere vaske og sende rent tilbake. da hadde det ikke gått utover barna.

Som sagt jeg har sett både min søster og andre låne penger til livsnødvendigheter som mat men istede for å betale tilbake eller prøve å rette opp økonomien i neste vending når de får bonus på jobb, kjøpe stor tv eller souroundanlegg til mange tusen.

Å hjelpe slike mennesker er faktisk bare å gjøre dem en stor bjørnetjeneste.

De lærer ingenting annet en at noen alltid vil rydde opp for dem derfor holder de på i samme bane videre istede for å sette seg ned å ta tak i ting og faktisk leve slik de har råd til

10:00: Det forutsetter jo også at mor ØNSKER å gi fra seg hovedomsorgen for barna da, noe hun trolig ikke gjør. Man kan ikke bare komme å kreve hovedomsorgen fordi mor har dårlig økonomistyring.

Annonse

Det er desverre ikke en uvanlig problemstilling når det gjelder bidrag, det reelle bidraget er ofte mye høyere, enn det som er fastsatt. Barn kommer på samvær hos far uten nødvendig klær og utstyr og med rekninga for fotballtreningen i bagen, og bestillinger for både fotballsko og leggeskyttere.

Det er helt vanlig, og svaret er ikke å pøse på med penger, og svaret er heller ikke å bare gå for hovedomsorgen slik som det foreslås her. Man er da nødt til gå inn på et samarbeid og få orden på ting, å lære den andre forelderen både å ta ansvar for seg selv og sine barn.

Det virker som barna er litt store. Kan forstå de ikke vil flytte fra mor, men nå situasjonen er slik den er så burde nesten barna gjøre det, hviss ikke må mor rett og slett snu om på økonomien.

Men vikgtigst av alt, ikke hjelp med noen ting, eller selvsagt hjelp til når det kommer til barna, men likvel ikke hjelp med fks vaskemaskin som dere gjorde, det skal mor selv stå til ansvar for. Hun har funnet ut hvordan hun skal få xen rundt fingen, og bruker barna slik at far betaler og hjelper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...