Lunapuna1985 Skrevet 16. april 2011 #1 Del Skrevet 16. april 2011 Jeg tror jeg har hatt mitt livs verste kveld i dette svangerskapet.... Jeg er 26 uker gravid, og etter å ha vært uggen/kvalm, fått noe hovne fingre, samt litt svimmelhet og hodepine i ca 10 dager så sier venninnen min at man skal ta slikt alvorlig - samt nevner ordet "svangerskapsforgiftning". Selvsagt hadde jeg hørt ordet tidligere, men aldri lest om det, eller hørt folk fortelle meg noe om det. Jeg søkte på nett, og snakk om å skremme livet av seg selv altså... Jeg synes jeg hadde mange like symptomer, i tillegg til HELLP symptomer. Jeg leste ord som "fødsel må settes i gang umiddelbart", "nyresvikt" og "død". Selvsagt blir jeg bekymret og ringer til legevakten. Siden jeg bor i en annen kommune enn nærmeste legevakt holder til så får jeg beskjed om å kontakte tilhørende legevakt, eller aller helst ringe 113. Jeg ble helt svett og sjokkert, 113 for meg er virkelig kun for det mest akutte. Likevel ringer jeg legevakten jeg tilhører og får beskjed om å ringe sykehuset jeg har fått fødeplass på. Hysterisk som jeg er så kom jeg heldigvis inn på kvelden, og de fant ikke noe umiddelbart. Venter fortsatt på blodprøvene.... Er det noen som har opplevd uggenhet/kvalme såpass sent i 2. trimester? Og er det noen her som har hatt svangerskapsforgiftning og kunne tenke seg å si hvordan de har opplevd det? Nå har jeg mest sannsynlig ikke dette, men ble såpass skremt at jeg gjerne vil vite litt mer om det... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143145246-noen-som-har-hatt-svangerskapsforgiftning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Hemingway Skrevet 16. april 2011 #2 Del Skrevet 16. april 2011 For å si det som det er har du HELLP er du ikke i tvil. Det innebærer så voldomme smerter i leveren at det er overjordisk. Hadde noen gitt meg en skalpell hadde jeg prøvd å skåre ut ungen selv, helt forferdelig å tenke det men det hadde jeg gjort. 10 ganger verre smerter enn fødsel. Og har man HELLP skal det mye til at blodtrykket og proteinene ikke gir en pekepinn. Hodepine kan settes i sammenheng med høyt blodtrykk, men det oppdager de med en gang de måler det. Føler meg trygg på at dette nok bare er "vanlige" svangerskapsplager Uggenhet/kvalme er i seg selv ikke noe tegn på HELLP, men tilstanden kommer i rundt 30% av tilfellene med oppkast, det hadde jeg. Da spydde jeg 3 ganger i minuttet i 4 timer. Mao, litt mer er bare "uggenhet". Tror dette går helt fint jeg Men det er alltid alltid bedre å oppsøke sykehuset 20 ganger for mye enn en eneste gang for lite, så synes det var bra du tok kontakt uansett! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143145246-noen-som-har-hatt-svangerskapsforgiftning/#findComment-143145299 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå