Gå til innhold

Jeg er en ung mor, og opplever ofte og ikke bli tatt seriøst so foreldre, MEN...

Anbefalte innlegg

Jeg har erfaring med barn likevel. Jeg har to egne barn (med samme mann), og sammen har vi hatt to fosterbarn, tre avlastningsbarn,har hatt to støttekontakt-barn, og vi er godkjente akutt -og beredskapsforeldre (er ikke det akkurat nå da jeg er i permisjon). Fosterbarna var det ikke selvsagt at vi skulle "få", men fordi vi hadde barna som avlastningsbarn først, og jeg er utdannet barnevernpedagog var det den beste løsningen.

Jeg har jobbet på tre ulike institusjoner, og frivillig på ulike barnesentre. Jeg er gruppeleder for samtalegrupper for aleneforsørgere med vanskeligstilte barn, og fagkyndig i fylkesnemda. Jeg har autorisasjon i fire ulike arbeidmetoder i fht barn med atferdsvansker.

Jeg er ikke fylt 26 år enda, men jeg har altså lang erfaring med barn. Likevel får jeg kommentarer om at jeg er så ung, jeg opplever kritiske blikk, og folk stiller spm ved meg som mor. Jeg er så såret, men det passer seg liksom ikke å ramse opp all erfaringen min...

Vet ikke hva jeg vil med dette, vil bare blåse ut litt, for jeg blir så lei meg når folk dømmer meg ut fra alder.

Fortsetter under...

Min tante og onkel var voldsomt skeptiske da Sylvia Brustad ble utnevnt til familieminister. Hva kunne hun skjønne liksom, hun som var så ung?

Så kom det fram at hun hadde hatt lassevis av småsøsken i oppveksten, og da nikket min tante og onkel anerkjennende.

Annonse

Du er ikke regna som ung mor når du føder din første som 26-årig. Men HI her er ikke fylt 26 ennå, og har allerede to barn. Så da var hun vel 23, toppen, da den første kom. Mange syns det er ungt. Men hun er jo en fagperson og en ressursperson uavhengig av alder, det må da veie mer.

Jeg forstår deg veldig godt!!

Selv er jeg 26, og anser meg ikke som veldig ung. Men det kommer jo ann på hvor gamle barna er. Er man mamma til en 1-åring når man er 26, så er man ingen ung mor. Men når barna har gått på skolen en stund, det er da man fortsatt føler seg ung.

Jeg blir sett litt kritisk på jeg også, og blir holdt veldig utenfor i sammenhenger på skolen og i bhg. Kan nok være fordi at vi er innflyttere også, men merker at jeg ikke har noe problem med å få kontakt med de på min alder. De som er 10 år eldre er mer kritisk.

Men jeg har vært mamma i 8 år, på godt og vondt!

Du sier ikke hvor gammel du var da du ble mamma. Da jeg var 26 var jeg mamma til en førsteklassing, altså var jeg ung mor iom at jeg var mor til en 6-åring. Hadde ikke vært ung mor om jeg hadde vært mor til en baby da jeg var 26.

Får også litt rare blikk fra foreldrene i klassen (er nå 28), men de får bare glane. Jeg har nokså like erfaringer som deg HI og har nok mer kompetanse enn de tror! ;)

Annonse

Jeg er 26 år og har en 2.klassing. Men egentlig spiller ikke alderen så stor rolle. Jeg ser (tydeligvis) veldig ung ut, og må stort sett alltid vise bevis når jeg skal kjøpe øl, med mindre jeg er på den lokale butikken. Jeg blir litt oppgitt over at folk skal tro jeg er 17 år. Noen tar det som et kompliment men jeg har liksom aldri hatt pause fra spørsmålene så jeg blir fortsatt like fornærmet, hehe;-)

Toppen av kransekaken var da jeg reiste alene til Spania med begge barna for et par år siden, for å treffe foreldrene mine der. Da var eldste 5,5 år, og begge to var turbo og løp rundt og ropte "mammaaaa." Jeg skulle kjøpe en 200-pk med røyk for en venninne, og dama i kassen presterer å spørre meg om bevis der jeg står med mine to mammaropende småtroll.

Beklager lang (og egoistisk:-o) avsporing, hele poenget mitt med denne milelange avhandlingen, var i grunnen at jeg skjønner hva du mener, og syns det er rart at hovedfokuset på svarene er at du ikke er ung mor. Poenget var vel at du føler du ikke får den respekten du fortjener, og jeg skjønner godt at det er sårt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...