FrøkenSnellen Skrevet 15. april 2011 #1 Skrevet 15. april 2011 Jenta mi på 4mnd har veldig løs avføring, urolig når jeg ammer henne, skriker som regel alltid etter at jeg har ammet henne, noen ganger nekter hun å ta puppen, mye luftsmerter, våkner ofte.... kan dette være symptomer på melkeallergi? Hun har ikke utslett noe sted... Tenkte jeg skulle prøve å ikke drikke og spise melkeprodukter en stund. Noen som vet hvor lenge jeg må holde på før jeg ser noen forandring, og må jeg holde meg unna absolutt alt med melk, eller holder det med melk, ost, yoghurt...??
MissVaiper Skrevet 16. april 2011 #2 Skrevet 16. april 2011 Nå er jeg ingen ekspert på området, men mener at laktose finnes naturlig i morsmelka, så hvis det er det hun reagerer på så vil det ikke hjelpe å kutte ut melkeprodukter. Er det kumelkprotein allergi bør du kutte ut all melkeprodukter i over to uker. De har klart å finne spor av kumelkprotein inntil 14 dager etter at mor har kuttet ut melkeprodukter. Det er utrolig mye mat med melk i der ute. Viktig å lese på innholdet i varene. Dette er ord som brukes som er melk: Creme fraiche, fløte, fløteis, kasein, kaseinat, kjernemelkpulver, laktalbumin, margarin, melk, melkeprotein, melkepulver, melketørrstoff, myse, mysepulver, ost, ostepulver, rømme, skummetmelkpulver, smør, tørrmelk, yoghurt, yoghurtpulver. I tillegg er det greit å vite: "Strøkavring" kan innholde melk "Raffinert fett" "animalsk fett/olje" kan være laget av smør Det er veldig mye mat som det kan være spor av melk i. Jenta mi reagerer ikke på mat som det kan være spor av. hun har iallefall ikke reagert på det hittil.
_Løvemamma_ Skrevet 16. april 2011 #3 Skrevet 16. april 2011 Babyer som fullammes har løs avføring, det er helt normalt. Men at hun er urolig, har vondt imagen osv er jo ikke det. Om du skal teste om det er kumelk hun reagerer på så må du kutte ut alt som inneholder kumelk til hun blir bra i magen (merker du ingen forskjell etter en mnd så er det sansynligvis noe annet hun reagerer på), så kan du heller forsiktig prøve deg fram med mat som inneholder små mengder melk etterhvert, å se om hun reagerer. Dersom barn reagerer på kumelk de første par leveårene er det nesten alltid kumelkprotein de reagerer på. Ev laktoseintoleranse er noe som utvikler seg senere, så det å gå for laktosefrie produkter vil neppe hjelpe.. Dersom en liten baby ikke tåler laktose vil den heller ikke tåle morsmelk.
lillenims Skrevet 16. april 2011 #4 Skrevet 16. april 2011 Tar det faktisk så lang tid som en måned? Jeg trodde man ganske umiddelbart så bedring, men at det kan ta lengre tid øfr ungen er helt frisk, siden tarmen kan være ganske irritert. Ellers lurer jeg på om HI kan ha høy melkeproduksjon og at ungen får i seg for mye formelk? Se symptomene på http://ammehjelpen.no/artikkel/69/Brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon Om du mistenker det så kan du i første omgang forsøke å amme på samme (og bare ett) bryst i noen timer, og se om barnet blir roligere. Evt kan du gå rett på "hel tømming og blokkammings-metoden" som er beskrevet der. Formelka inneholder mye laktose, og går fort over i tarmen. Tarmen blir av og til irritert over de store mengdene laktose på kort tid.
FrøkenSnellen Skrevet 17. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 17. april 2011 Mange av symptomene kan tyde på overproduksjon ja. Men jeg har sjelden brystspreng, og føler ikke at jeg ikke har så mye melk. Noen ganger har jeg faktisk følt at jeg har for lite. Men hun ligger ikke så veldig lenge ved brystet om gangen, så kan jo henne hun bare får i seg formelken. Hun har iallefall eksplosiv, grønn avføring som det sto beksrevet i artikkelen. Skal teste ut om det hjelper å bare amme på et bryst. Ellers har jeg lest litt om refluks, og føler det er mange likhetstrekk der også. Vansklig å vite med disse små, men ser jo at hun har ubehag og vil så gjerne hjelpe!!
lillenims Skrevet 25. april 2011 #6 Skrevet 25. april 2011 Har det hjulpet noe å bare amme på ett bryst om gangen? Om du mistenker refluks så kontakt lege, det er ganske vanlig å utrede det hos spedbarn, og det kan behandles (med medisiner).
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 26. april 2011 #7 Skrevet 26. april 2011 Hei, uff så leit da. Min baby var på akkurat samme måten. Hun har kumlek allergi, det var et H****** ! Jeg kunne jo ikke spise, etter mye frustrasjon og veiing for og imot estemte jeg meg for å gå over til mme. Hun får Neocate som er kumlek fritt. Og jeg har virkelig fått en ny baby. Hun gråter ikke etter måltidene lenger som før, hun har begynt å ha avføring igjen, hun sover natten igjennom! Deilig. Det var litt vemod, men hun og jeg har det mye bedre nå. Amming er alltid best sies det, men ikke for oss. Hun fikk altfor store smerter av min melk til at det var best.. Lykke til!! Håper ikke hun har melkeallergi!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå