♥Spirevipp♥ Skrevet 15. april 2011 #1 Skrevet 15. april 2011 Skriver dere fødselbrev til barn nr 2? Gjorde dette til førstefødte og opplevde at de fulgte den til punkt og prikke. Ønsker jo det samme nå...
Nagilimia Skrevet 15. april 2011 #2 Skrevet 15. april 2011 Jepp, men har tatt med litt flere punkter til barseloppholdet også, siden jeg ikke var noe fornøyd med det sist.. Tror dette brevet gjorde at jordmor viste hva jeg ville, noe som kan være vanskelig å få utrykt når man først er i gang.
Regina Phalange Skrevet 15. april 2011 #3 Skrevet 15. april 2011 Hva slags ting skriver man i et fødebrev egentlig? Bør man skrive brev? Jeg føler at jeg bør klare å si ifra om epidural etc når jeg blir lagt inn. Er jeg litt naiv kanskje? Førstegangs :-)
Nagilimia Skrevet 17. april 2011 #4 Skrevet 17. april 2011 Nå hadde jeg 3 døgn med rier og overlykkelig for at jeg hadde laget et fødebrev. Det gjorde at ved vaktskifte ble det enkelt for jordmor å huske å si de tingene vi var blitt enige om. Det hele endte i keisersnitt og jeg er overbevist over at derfor jeg fikk ha baby hos meg hele tiden, sammen med pappaen på oppvåkninga er fordi jeg skrev dette brevet. Etterhvert når du får vondt er det greit å kun forholde seg til ja/nei spm. Ikke alle får pause mellom riene på slutten. Nå tror jeg det hadde gått helt greit uten også, men virket som jordmorene satte pris på det. Nå som jeg var på ks samtale, viste det seg at de hadde scannet brevet mitt. Her er kopi av mitt forrige brev: (Hvis det er av interesse) Hei! Jeg har tenkt mye denne graviditeten og lest mye. På den måten har jeg formet mine tanker og ønsker for hvordan jeg ønsker at fødselen min skal være. Mest av ønsker jeg vaginal fødsel. Hvis det blir det, har jeg ikke så mange meninger. Da stoler jeg mest på dere. Det viktigste er uansett at babyens liv Hvis det blir keisersnitt har jeg desverre ikke den samme tryggheten. Det er derfor viktig for meg at mine ønsker lar seg oppfylle så langt det er mulig. Hvis det ikke er mulig, er det viktig for meg at noen kan gi meg en god grunn, som jeg kan slå meg til ro med. Vaginalt At noen prater med meg og pappa mye om det som skal skje og hvordan det går. Pappa har en sønn fra før, som han ikke fikk være med på svangerskap/fødselen til. Viktig for meg/oss at han blir inkludert. Fint med litt oppmuntring, så jeg ikke gir opp. Pappan vil bidra, gi han tydelige oppgaver evt. om det bare er å rose meg. Få babyen på brystet mitt med en gang Ang smertestillende, ønsker jeg i utganspunktet en naturlig fødsel: - Varme bad - Lystgass - Akupunktur - Veldig usikker ang. epidural. Dere bestemmer. (Mest lyst uten, samtidig som det er større sjangs for å være våken under et evt. hastekeisersnitt). Pappa skal holde seg oppe ved hodet mitt, ikke bli spurt om han vil se. Redd for å revne, hvis nødvendig bli klipt, men da vil jeg ikke vite det. Gjem saksa. Dersom jeg skulle bli adskilt fra barnet mitt etter fødselen ønsker jeg kontinuerlig oppdateringer på hva som skjer. Forrige gang jeg var på sykehus (med magesmerter) ble jeg liggende alene uten å få noen informasjon. Det vil også føles helt feil at andre skal vite hva som skjer med barnet mitt lenge før jeg gjør det. Keisersnitt Jeg vil unngå narkose, hvis det er mulig. Noen prater med meg mye om det som skal skje evt. holde meg oppdatert i etterkant. Ta vare på og inkludere pappan. Sette inn kateteret etter spinalbedøvelsen. Jeg vil ha babyen opp på brystet til meg hvis mulig rett etter han blir hentet ut, uansett så fort som mulig. Pappan vil passe på om jeg er litt redusert. Babyen ikke blir badet, bare tørket av før vi får være sammen. Babyen og pappan kan være sammen med meg mens jeg ligger på recovery Hvis jeg ikke kan være våken, vil jeg at babyen skal ligge hud mot hud med pappan. Ingen tilegg eller sukkervann skal gis før det er helt nødvendig. Babyen skal legges opp til brystene mine så fort som mulig. Pappan passer på om jeg er redusert. Dersom jeg skulle bli adskilt fra barnet mitt etter fødselen ønsker jeg kontinuerlig oppdateringer på hva som skjer. Det vil også føles helt feil at andre skal vite hva som skjer med barnet mitt flere timer før jeg gjør det. Jeg vet det er mulig å få en fantastisk fødselopplevelse selv med keisersnitt. Håper dere gjør det som står i deres makt for å få til dette Barsel Litt redd for å være alene, så fint hvis pappan kan være der så mye som vi ønsker. Fint om dere spør nøye om alt er som det skal før jeg drar hjem. Liker ikke å klage unødvendig.
www.sovehjerte.no Skrevet 17. april 2011 #5 Skrevet 17. april 2011 Oj, her hadde du tenkt igjennom mye Nagilimia Jeg har ikke tenkt halvparten så langt som du... Hva er viktigst å inkludere i et slikt fødselsbrev egentlig? Hadde egentlig ikke tenkt å skrive et, men ser jo at det kan være ganske deilig å ha alt nedskrevet til jordmoren...
2små,rosa&blå Skrevet 17. april 2011 #6 Skrevet 17. april 2011 Jeg skal føde hjemme og får det derfor akkurat som jeg vil uansett (-; Men om det ender med at jeg må på sykehus hadde jeg nok tatt med i fødebrevet at navlestrengen skal få pulsere ferdig slik at babyen får de viktige antistoffene og de viktige røde blodcellene som sykehus så alt for ofte frarøver de små, selv ved helt ukompliserte fødsler. Ellers hadde jeg krevet en ROLIG ATMORFÆRE, så få ingrep som mulig, dempet belysning, ingen veneflon eller lignende unødvendige ting som ble festet til kropp eller baby om det var mulig. Slike ting blir alt for ofte unødvendig brukt under fødsler. Og jo mere inngrep det er under fødselen jo mere usikker blir man jo på sine egene fødselskrefter..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå