littlefairy Skrevet 15. april 2011 #1 Skrevet 15. april 2011 Min lille skjønne gutt er 4 måneder om 8 dager, og jeg har fullammet hele veien. For en ukes tid siden sov han plutselig natten igjennom (deilig!!) og jeg våknet jo med super-melkesprengte pupper.... det gikk seg fort til og nå er det ikke spreng i det hele natt på natten. Nå føles puppene plutselig "tomme og slappe" på dagtid også, og han virker mer sulten/urolig enn ellers.... Han våknet dessuten inatt for å spise.... Bør jeg prøve tillegg på kvelden idag? Har mest lyst å gi han allerede nå, da han virker sulten og utilpass... Dette er første dagen vi har det sånn, så jeg bør kanskje vente å se hva som skjer??
littlefairy Skrevet 15. april 2011 Forfatter #2 Skrevet 15. april 2011 Ingeen som har noen tanker eller lignende erfaringer selv? Er det mulig at melkeproduksjonen går ned når han ikke spiser på natta? Glemte å si at da sover han fra 20-06/07, har tidligere fram til for en uke siden hatt 1 nattmåltid, og igjen inatt som var... Han er en god og rund gutt, er nok rundt 8kg nå tenker jeg (7,6 når jeg veide han for tre uker siden), så han har fått nok mat for å si det sånn Tenkte han kunne ha økedøgn men jeg merker jo at jeg ikke har like mye melk... Det begynte forresten igår kveld, da var han en del urolig og virka ikke helt fornøyd med kveldspuppen som han til vanlig sovner rett etter av... Så etter en del pupping, sovna han i 21 tiden. Så tenker at jeg kanskje allerede igår kveld hadde mindre melk enn vanlig... Jaja mye rot blei dette her men, det er vel ingen andre her som fullammer som må pumpe seg på kvelden/natta for å opprettholde produksjonen??
Mammahjertet <3 Skrevet 15. april 2011 #3 Skrevet 15. april 2011 Det blir nok mindre melkeproduksjon når det er slutt på nattammingen. (sjekk forresten ammehjelpen sine nettsider, der står mye bra). Hvor ofte vil han ha pupp på dagtid forresten? Hvis du oppmuntrer han en del til amming på dagtid så vil han få litt mer futt på produksjonen din igjen(så sant du ikke vil pumpe deg ja). Hvis han fortsetter å virke urolig så er det bare å gi han litt ekstra så han føler seg mett og fornøyd i magen Du får kjenne på magefølelsen din. Det er ikke noe i veien for å gi han smaksprøver på grøt når han blir rundt 5 mnd. Jeg gjorde det med mi lille jente, og da ble hun mer tilfreds enn da hun kun fikk flytende. Og dette til tross for at hun la godt på seg og jeg hadde rikelig med melk. Men noen ganger krever de noe mer fast i magen bare Jeg er forresten misunnelig på at han sover natten gjennom ;-) Mi snuppe på over 8 mnd våkner fremdeles minst to ganger.
lillenims Skrevet 15. april 2011 #4 Skrevet 15. april 2011 Melkeproduksjonen vil i utgangspunktet gå ned når du ikke nattammer. Men som du jo merka selv så er det ikke sikkert at en natt med soving fra 20 til 06 betyr at det er sånn for alltid :-) "Definisjonen" på å sove hele natta er visst i 6 timer eller mer.... Men. De aller fleste barn vil spise omtrent like mye i døgnet så lenge de fullammes. Om han ikke spiser på natta så vil han ta det igjen på dagtid. Puppene vil da svare med å produsere mer på dagtid. Når de tømmes så fylles de raskt opp i starten, etterhvert som de blir fullere så produseres det mindre melk inntil de tømmes igjen (dette skyldes bla. at trykket inni brystet øker når de fylles opp, og også at mengden av hormonene som stimulerer melkeproduksjonen er på topp rett etter amming). Ved å la han die så ofte han vil på dagtid vil det justere seg selv. At brystene føles mindre fylte skyldes sannsynligvis bare at produksjonen din er ganske bra regulert alt, og at brystene ikke fyller seg opp i unøda, så å si. Dersom du begynner gi tillegg på kvelden så vil du veldig lett kunne ødelegge denne balansen mellom produksjon og etterspørsel. Om han får die når han vil så vil det signalisere at det trengs mer melk, om du gir tillegg så vil brystene naturligvis aldri få dette signalet, heller tverom: her trengs det mindre melk. Da kommer du inn i en negativ sirkel når det gjelder melkeproduksjonen. Pumping stimulerer ike melkeproduksjonen noe så bra som en unge gjør. Jeg ville prøvd å fôre han opp til natta et par timer tidligere enn du pleier, dvs la han få 3-4 timer før leggetid som han får så mye pupp du klarer å stappe i han. Legg han gjerne til noen ganger ekstra på dagtid også. På den måten vil du sannsynligvis raskere få melkeproduksjonen opp på samme nivå som før uten at du trenger å nattamme. Tipper det tar under ei uke.
littlefairy Skrevet 16. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 16. april 2011 Tusen takk for svar dere.. =) Prøvde å gi litt flaske igår kveld, med morsmelk vel og merke (hadde litt i frysa), men fullstendig flaskenekt...! wææ... men men, han lå å sutta kjempelenge på puppen og sovna tilslutt, og sov til 4 inatt før han ville ha mer... Så slutt på drømmeuka med helnattsoving jaja han er jo så liten enda så regna ikke med det skulle skje så tidlig heller... Må sies at han våkna og ville bare ha smokk de andre nettene. Jeg skal slappe av idag og bare konsentrere meg om amming i håp om at melkeproduksjonen øker...hittil idag har det gått greit, men merker nå igjen at de føles slappere enn vanlig, likt som igår, men han virker mett og fornøyd nå så vi får se an utover kvelden... og bare håpe det retter seg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå