Gå til innhold

Sportsvogn vs trille - når/hvor/til hva osv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal på et par lengre ferieturer de nærmeste månedene, og det er jo opplagt at ei trille ville tatt opp litt mindre plass i bilen enn sportsvogna. Hittil har jeg trodd at vi måtte ha sportsvogn til små babyer (etter bagen da), at trilla liksom kom litt seinere når ungen begynte gå litt selv osv.

Så i det siste har jeg lest at folk skriver om hvorvidt trilla kan legges helt ned eller ikke, og da kan den jo i tilfelle brukes på ganske små - eller?

Nå er jeg litt forvirra, så om noen med erfaring kan komme med noen tips blir jeg glad :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brukte trille til gutten på en kort tur da han var 4 mnd! Det var sommer, trilla kunne legges nesten helt ned, og ved hjelp av pledd i bunnen og til støtte, 5-punkts-seler og en god kalesje gikk det supert til vårt bruk... trilla litt i byen og han sov dagduppene sine stort sett i vogna. Ulempen var at den var rimelig ekkel å trille i forhold til sportsvogna, men ellers funka den greit Anbefaler ikke triller med små hjul på mye ulendt underlag da (brostein osv.) blir fort mye risting da, er jo lite med støtdemping på de fleste reisetriller....

Skrevet

Jeg er ikke veldig stø i forskjeller på trille/sportsvogn. Vi har en Simo Kombi, og den er så romslig at lille på 7 mnd ikke er stor nok enda til å ta ut bagen. Samtidig er vogna så upraktisk å ta inn i bilen/dra opp og ned trappene for en kort tur, så vi har brukt trille fra ho var rundt 4-5 mnd. Kjekt å ha på kjøpesenter, kunstutstillinger osv, men den er grusom å trille både ute og inne (Graco Mirage), så jeg er på utkikk etter en ny nå :)

Vet ikke helt hva vi ender opp med, men det virker som at de fleste triller kan legges helt ned, men ikke alle har fotstøtte som kan slås opp, og da blir ho liggende med beina rett ut i lufta.

Men jeg tenker at sportsvogner kanskje er mer behagelige å trille, og at man kan bruke dem på litt lengre turer.

Skrevet

Takk for svar - ble litt klokere nå ;)

Har brukt litt tid de siste dagene på å kikke på nettet, fant bl.a. en tråd i forumet her for noen dager siden om hvilken trille folk anbefaler (http://www.dinbaby.com/forum/thread/143123908) som var nyttig. Sitter og sammenlikner de jeg finner på nettet nå, så får vi ta en diskusjon om hva vi gjør før vi reiser.

Skrevet

Baby jogger city mini! Den er helt super!!! Fantastisk lett å svinge/kjøre, også på grus. Hette som går helt ned så baby ikke får sol på seg, blir skjermet for innsyn/utsyn når det er sove tid. Kan legges helt ned! Den er så god den, har bestilt den fra sverige, ligger på ca 3000.

Vurderte Maclaren, de er billige å bestille fra usa, men har en følelse av at den ikke er like god... Noen som har erfaring med den??

Skrevet

Vi har Maclaren Techno xt og er superfornøyd (kjøpte min på www.biteringen.no, betalte vel rett under 3000 mener jeg). Har brukt den som ekstravogn helt siden babyen vår var 2 mnd siden den kan legges helt ned (vi kjøpte en mykbag som passet i den som vi brukte de første månedene). Har hatt den med på ferie til syden og den ligger alltid i bilen slik at det er den vi bruker på shopping etc. Den tar veldig liten plass når den er slått sammen. Vi har en Emmaljunga Mondial som vi bruker som turvogn hjemme, og det er deilig å slippe å dra den med seg overalt for den er stooooor.....

Maclaren har også kalesje som kan legges helt ned som skjermer for sola.

Hvis jeg skal ha noe å utsette på den må det være at håndtaket er litt høyt selv på nederste hakk (det er justerbar høyde på det). Jeg er 169 cm og synes ikke jeg kunne vært noe særlig lavere og samtidig hatt en behagelig "trillestilling".

Skrevet

Hvordan er maclaren å trille da svinger den greit? Og hvor liten er den å legge sammen, får man den med på flyet??

Skrevet

Ja, den svinger veldig greit! Svingbare hjul både foran og bak. Vi har også brukt den som turvogn når vi har vært på ferie, på både grus, asfalt og brostein - ikke noe problem, den er ikke så stiv som mange andre lignende triller er.

Den er veldig liten når du legger den sammen, og den veier ikke mer enn 7 kg. Sammenlagt mener jeg den er 112 cm lang, og ca 30 x 30 cm. Når du spør om du får den med på flyet, mener du da inn i kabinen? Det tror jeg nemlig ikke, vi sjekket ihvertfall inn vår og hadde babyen i bæresjal på flyplassen. Det finnes en egen transportbag til vogna som vi kjøpte før vi skulle ut og fly - den koster ca 500 kr men det var en god investering! Bagen har hjul under og håndtak slik at du kan trille den etter deg istedet for å bære den. Denne bagen er også stor nok til at du får plass til litt ekstra bagasje i den. Vi fylte opp rundt vogna med dyna til babyen og litt klær for å få beskyttet vogna litt ekstra mot den behandlingen de av og til kan få hos flyselskapene.

Skrevet

Vi har akkurat kjøpt en maclaren techno XT, tror dEn blir bra, vi skal bruke den på ferie nå og regner med mye om sommeren. Fin i byen da vi har tfk og sportsdelen er gigantisk! Kan kan låse hjulene på den og de er litt større enn på f. Eks bugaboo Bee. Bra for de små at den kan legges helt ned og har bra solsjerm.

Vurderte quinny zapp xtra men der tipper man hele sittedelen bakover så de minste blir liggende med beina rett til værs og så var håndrakene for lave.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...