Gå til innhold

Aha... da fikk jeg vel en forklaring;)

Anbefalte innlegg

Har slitt med hodepine og tretthet siste tiden. Er 23 uker.

Så ringer legekontoret mitt og sier jeg må begynne å ta jern. Har tomme jernlagre og bare 11, 3 i hb.. Ikke så mye det...

Så da hiver jeg meg på jerntablettene og håper magen holder:( Har tidligere tålt dem dårlig....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143143365-aha-da-fikk-jeg-vel-en-forklaring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

S-ferritin og HB er IKKE det samme, det er 2 vidt forskjellige ting. Og en Hb på over 11, som Hi skisserer her er ikke lavt for kvinner.

Er verdien på s-ferritin er det helt klart lavt.

Man kan ha høy Hb og lavt jernlager, og dermed måtte ta jerntilskudd til tross for at Hb er innenfor normalområdet.

Men det er ikke sikkert at jernlageret er lavt, selv om Hb er lav. Derfor må man ta 2 seperate tester på blodet for å finne ut om man har behov for jerntilskudd eller ikke. Dvs vanlig blodprøve, men bioingeniøren gjør forskjellige tester.

Annonse

At ferretin er 5 er lavt det er det ingen tvil om, men at Hb`en din er lav er tull. At du muligens pleier å ha en høyere Hb er flott, men det betyr ikke dermed at en Hb på over 11 er lavt. Det er fortsatt godt innenfor normalområdet for kvinner!

Nåja.. Jeg er innenfor "normalområdet" til gravide. Men den bør være over 12 hos menstruerende kvinner.

Når jernlagrene er tomme, så er veien kort til anemi. Og symptomene på det kan komme før Hb er nede på 9... Siden du er så informert - har du hørt om individuelle forskjeller??

Aner jeg en trang til å kverulere??

Vill bare bli med og poengtere individuelle forskjeller - ikke stirre seg altfor blind på referanseverdier... Det er så lett hent at det bli så i sådana her forum. Selvfølgelig kan noen oppleve symptomer på jernbrist der hvor andre ikke påvirkes i det hele tatt.

Høres ut som du har full koll HI, ville vel bare dele med oss andre. :) som forumet vel er til for..

:)A.

Annonse

Hehe. Dollypopp, der tar du feil;)

Har aldri sagt jeg tror jeg er syk. Jeg har vært i dårlig form, og jammen fantes det en forklaring...eller var det ikke det jeg skrev??

Og jo, jeg er sykepleier, så jobber i helsevesenet.

Mange andre som ikke gjør det, og som ikke klarer å se sammenhenger mellom prøvesvar.

Du vet at jern brukes til andre ting i kroppen enn hemoglobin?;)

Mulig du har hb på 17 til vanlig, såfall er 11 lavt. Jeg hadde ikke sett på det som en forklaring hvertfall.

Eller kanskje kroppen din er veldig følsom for senkning. Må være noe spesielt med deg. Eller meg, jeg ville ikke merket det hvertfall.

Får tygge jern så er du sikkert i superform om noen uker;-)

Hentet fra Lommelegen.no

Svangerskapet medfører forandringer i de fleste organsystemene hos mor, også blodet. Blodvolumet hos mor øker faktisk med hele 40%; i svangerskapet (dvs. en økning på 1,5-2 liter!). Økningen skyldes både økt mengde blodplasma (blodvæske) og økt antall røde blodceller. Imidlertid øker plasmavolumet mer enn volumet av røde blodceller, slik at konsentrasjonen av de røde blodcellene minker, dvs. det blir en slags fortynningseffekt. Hvis blodprosenten (Hb) ikke faller i graviditeten, tyder det på at plasmavolumet ikke er tilstrekkelig økt - noe som er tegn på et risikosvangerskap. Økningen av plasmavolumet er relatert til fosterets vekst. En liten økning i plasmavolumet har sammenheng med små, veksthemmede barn, mens stor økning i plasmavolumet har sammenheng med store, friske barn.

Gjennomsnittlig blodprosent (Hb) for kvinner i siste trimester er 11,1, og din verdi på 11,4 er helt fin. Tidligere regnet man Hb på 11 som nedre normalgrense for anemi (blodmangel), men nyere litteratur tyder faktisk på at Hb i svangerskapet kan være så lav som 9 før tilstanden defineres som anemi.

For høy blodprosent er ugunstig for fosteret, og Hb over 13,5 regnes som øvre grense i svangerskapet. Ved så høy Hb blir blodet mer tyktflytende (viskøst), noe som igjen kan føre til at blodsirkulasjonen gjennom morkaken blir dårligere.

Det er riktig som du sier at jernbehovet øker under graviditeten. Dette kompenseres ved økt opptak av jern i tarmen under svangerskapet, samtidig som bortfall av menstruasjon reduserer jerntapet.

Link: http://www.lommelegen.no/php/sl/artikkel.php?visart=7411

Lykke til!

Her har HB sunket til 10.5-10.8, enda jeg har gått på jerntilskudd i ca. 1 måned nå (Floradix, pga. sensitiv mage her også). Men så lenge nivået er stabilt der det er nå, så synes min fastlege at tallene er helt greie.

Lavere verdier vil man få under en graviditet uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...