Gå til innhold

Oj, jeg må være verdens dummeste person! I går trente jeg høypuls trening og det er jo ikke bra :((

Anbefalte innlegg

Tenkte ikke på at det skulle være farlig i det hele tatt. Kom hjem og googlet det for sikkerhetsskyld også stod det at man bare skal opp i 60-70% av makspulsen mens man er gravid :(( Uff er så lei meg jeg nå.. tenk om jeg har forårsaket noe for den lille i magen min ?

Noen som har noen innvendinger på dette ?

Fortsetter under...

Det kommer egentlig ann på hvor du leser det.. Venninna mi trena høypuls igjenom hele svamgerskapet, det gikk veldig fint.. Det er ikke farlig å trene :) Så ikke tenk på dt.. Viktigeste er at du hører på kroppen under treningen. Ikke presse deg like mye som før :) Skal snart sette i gang med høypuls igjen selv:)

Var jo det jeg tenkte. Kan umulig være livsfarlig for fosteret at mamman trener. Jeg er oppe i makspuls ca 20 sekunder av gangen. Får håpe det har gått bra :))

det er ikke anbefalt, fordi forskning viser at når man trener opp mot maks faller hjertelyden til fosteret markant. Men logisk sett er dette sansynligvis farligere mot slutten en helt i starten, har nok gått helt fint. det anbefalte er ikke over ca 140 i puls, man kan bli god og svett, men man må bare kjøre lengre økter enn hva man gjør når man kjører på maks.

phuuuu!! Ringte en jordmor idag jeg! Ble sååå nervøs for at jeg kunne skadet spiren min med trening.

Uff dumme dumme meg :P Heldigvis er det ikke påvist å være skadelig å trene høypuls om man er vandt med det fra før av :)) Og det er jeg jo! Utrente skal holde seg på en puls under 160 slag pr/min. Faktisk så annbefalte hun meg å fortsette treningen så langt det lot seg gjøre. Man kjente selv på kroppen når man burde slappe litt mer av! Så nå er jeg veldig klar for å trene videre i svangerskapet :)

Heia

Jeg jobber som spinning instruktør og i vår bruker manual skal vi anbefale gravide til å holde seg unna høypuls timer. Det er ikke det at man kan si at det er "livsfarlig" eller "skadelig", men vi har heller ikke belegg for å si at det er trygt å trene høypuls timer.

Alt er jo en vurdering, jeg har mistet 3 ganger og har denne gangen tatt det veldig rolig. Jeg har gått turer, men kuttet ut spinningtimer og saltimer, nå er jeg 11 uker og alt ser veldig fint ut :-) De andre gangene har jeg ikke tatt det rolig. Jeg er ingen ekspert, men jeg er veldig glad for at jeg har valgt å ta det rolig de 12 første ukene. Selv om det har vært en utfordring for ei som er vant å trene mye:-) Etter 12 uker skal jeg begynne på sal timer, men jeg kommer ikke til å trene høypuls timer.

Lykke til med graviditeten og treningen :-)

Annonse

Uff, så trist å lese at du har mistet hele 3 ganger! :( Er det ikke noe sånn som at etter 4. spontanaborten skal det utredes ? Håper at lykken er på din side denne gangen :))

Jeg kommer til å fortsette med høypulstimer frem til jeg ikke orker lenger pga magen. Jeg velger å stole på 2 forskjellige helsepersonell med ekspertise på graviditet :) + tidsskrift for den norske lægeforening!

Visst dere googler dette kommer dere inn på en studie som er utført av olympiatoppen, de testet toppidrettsutøvere og når de nærmet seg makspuls falt hjertelyden til barna, de konkluderte derfor at man ikke skal gjøre det når man er toppidrettsutøver så da bør man vel holde seg unna de tøffeste timene når man ikke er toppidrettsutøver.

Men dette er selvsagt opp til hver enkelt, jeg har peronlig avsluttet treningen med høyintensitet løpsintervaller og gått over til 60 minutter svømming, når man svømmer er pulsen naturlig lavere slik at man kan trene litt hardere før man kommer over i den ikke-anbefalte sonen.

Jo, leste den men det er når fosteret er eldre. Ikke i 1.trimester. da skal man bare passe på at man ikke blir overopphetet ellers kunne man trene som før hvis man følte seg bra nok til det :) Nå har jeg snakket med denne jordmoren og en kompis av pappa som er gynekolog og de sa begge det samme.

Nå er ikke jeg en toppidrettsutover men er godt vant med å trene og jeg tar ikke så i at jeg faller om i utmattelse. Jeg blir sliten, svett og passe sliten :)

Jeg velger å tro at det er bare fint å trene så lenge man kan. Veldig trist å høre om spontanabortene dine men jeg personlig, tror ikke det trening er grunnen til abortene som du desverre har opplevd.

Hei, Titter innom fra 3 trimester.

Jeg er i uke 32 og trener masse enda, både høypuls og stepstyrke, samt styrketrening. Og er kjempeglad for det!

Kroppen gir deg beskjed når det er nok, og du tilpasser deg etterhvert :)

Jeg har ikke løpt eller hoppet noe særlig da, mest fordi jeg ikke føler meg komfortabel med det når magen vokser, men jeg tror på at kroppen forteller oss hva som er ok og ikke :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...