Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på ul i dag ( er i uke 35) der målte de babien til å være ca 2400 gr med et vekstavvik på - 4 %. Jeg blir fulgt opp ekstra pga svangerskapsforgiftning og svært høgt symfysemål. Legen mente også at denne ungen ikke vil bli like stor som forrige som veide 4180gr ved fødsel. Forholdsvis glad og lettet over at ungen ikke er så stor, logger jeg meg på her og ser at i uke 35 er snittvekta på unger 1900 gr? Da blir jeg usikker igjen, jeg fikk jo beskjed om et vekstavvik på - 4 %, da skulle en jo tro at ungen var 4% mindre enn gjennomsnittet, eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Bim sine beregninger på fosterets vekst uke for uke er HELT feil sammenlignet med beregningene sykehusene bruker.

Så du kan slappe helt av :)

Skrevet

på sist kontroll jeg var på, 34+5, så fikk jeg beskjed at jenta var ca 2.5 kg, noe som tilsvarte avvik på + 6 !?!??! Da skjønner jeg ikke at du har minus 4...? om du ikke er langt uti uke 35, da... Jeg klør meg i hodet av disse vekstestimeringene, og hører flere historier om feilmålinger, og bomming med +/- 1 kg ved fødsel. Det er vel bare å se det an :) Hodet som teller til slutt uansett - sier de.....

hilsen førstegangs :)

Skrevet

Hadde stolt mer på legene sine uttalelser om vekstavvik i forhold til hva som står at er normalt her på BIM. Hvis man sammenligner her og feks babyverden sine tall på størrelse fra uke til uke vil du se at det er stor forskjell. Nå vet ikke jeg hva som er mest riktig, men har ikke hengt meg mye oppi disse tallene heller.

Med forrigemann var jeg på ul for vekstestimering pga høyt symfysemål. De anslo ungen til å være ca 3600-3700 den dagen jeg var på ul, og ca 4100-4200 ved termin. Jeg fødte tre dager etter vekstestimeringen, og ut kom det en liten tass på 2900. Så disse vekstestimeringene skal man også ta med en klype salt.

Skrevet

Jeg går til oppfølging på sykehuset og får ultralyd hver gang jeg er hos legen. Jenta mi er veldig urolig, så de sliter med å ta målene av henne. Ofte tar de 3 mål av hode, 3 mål av mage og 3 mål av lårbeinet (tror jeg det er) og tar det som passer best.

En av legene sleit skikkelig fordi hun var så urolig. Jeg fikk da et avvik på - 8 %, men legen mente at det også kunne skyldes at hun lå urolig og at målene derfor ikke ble helt riktige.

Fosteret vokser også ulikt gjennom svangerskapet. Jenta vår har liggi under normalen hele svangerskapet. Nå i uke 39 lå hun så vidt over. Så det kan forandre seg.

Har hørt om flere som sier at vekstekstimeringen ikke blir riktig, ofte avvik på 1 kg.

Mannen min var med på en av ultralydene jeg har hatt, han sa at hadde han tatt så grove mål i jobben sin, hadde han fått sparken for lengst. Han jobber som konstruktør/ingeniør. Så jeg tror det er litt avhengig av hvem som måler også!

Skrevet

Jeg var på ul i går og er også i uke 35. Min baby ble målt til 1890 gr, noe som var et vekstavvik på nesten -28%, og det er vurdert å sette fødselen i gang til påske, om han ikke legger på seg. Så tror ikke Bim sin snittvekt er helt korrekt.

Skrevet

Hei!

Det er jo litt forskjell på gutter og jenter også... Jeg var på vekstestimering i uke 35. Gjennomsnittsvekten for gutter født i uke 35 var i følge spesialisten 2,7 kg. Så jeg traff akkurat gjennomsnittet denne gangen. Ligger under den grønne feltet på symfysemålet.

Sist hadde jeg et vekstavvik i uke 36 på 17 % uten at det skulle følges noe mer opp. 12 dager over tiden fikk jeg imidlertid en gutt med 31 % vekstavvik, mao 2,4 kg. Normal lengde og alt normalt ellers... bare liten.

Minus betyr mindre, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...