Akasha79r Skrevet 14. april 2011 #1 Skrevet 14. april 2011 Hei jeg lurte på om det er normalt å ha sofa i en barnehage. Barnet mitt på 18 mnd klatret opp idag og datt fælt. Han har den største blåmerke noensinne. Han datt med hodet rett ned og fikk skikkelig vondt. Er det normalt at de bare klatrer opp? skal ikke det være trygg å gå i bhg? jeg er ikke trygg lenger. For et par uker siden datt han i lekeplassen og kuttet seg i leppen, blødde mye og grodde ikke på lenge (10 dager eller noe slik). Jeg vet ikke om de kanksje overser han litt eller hva... Trenger litt tilbakemeldinger. Jeg vet at ungene er raske og de faller og slår seg, men tror ikke sofa skal være lov å klatre oppi for å leke. takk for svar
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 14. april 2011 #2 Skrevet 14. april 2011 Du sier det jo selv: De er raske og de faller og slår seg. Det er vel det samme om han ramler fra en sofa i bhg eller om han snubler og går på snørra mens han løper utenfor huset deres. Gutten min har hatt utallige blåmerker og små kutt etter at han begynte å bevege seg. At noen av ulykkene skjer i bhg er mest tilfeldig - det kunne like godt skjedd hjemme (og gutten min tryner og løper på ting og ramler fra sofaen etc stort sett hver dag). Jeg tror at bhg med én ansatt på tre eller flere barn har store problemer med å holde øye med alle barna på en gang, og det er fort gjort at sånt skjer. De er like kjappe på tur opp i sofaen, som de er på tur ned - er min erfaring! Men hvis du er bekymret og du føler deg utrygg må du selvfølgelig prate med bhg. Ingen foreldre skal sende ungene sine i bhg uten å stole på at de har det bra der :-)
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 15. april 2011 #3 Skrevet 15. april 2011 At barna faller å slår seg både gul og blå i denne alderen her er nok plent umulig å unngå med mindre man vil binde dem fast eller la dem stå i en lekegrind med ekstra høye gjerder Det er kanskje litt lettere å holde rede på barna hjemme, men til og med her skjer det. Å falle å slå seg er en del av utviklingen. Barna lærer etterhvert (forhåpentligvis) at hvis de ikke er mer forsiktige så vil det gjøre vondt. Akkurat i denne alderen er de fortsatt litt ukritiske. Her har jenta vårt falt på trynet rett ned fra sofaen og slått nesa så hardt at hun fikk brannkopp og måtte til legen å få salve. Forrige uke ramla hun ned trappa her hjemm. Alt skjedde kjempefort. Vanligvis har hun lett klatret opp trappa, uten problem. Så var den ene gangen jeg snudde meg vekk i noen få sek, så hører jeg bare dunk-dunk-dunk-dunk-dunk... Hun fikk en Donald Duck kul i panna. Men fort glemt ellers. Jeg ble nok mer redd enn henne, jeg skalv som et aspeløv en stund etterpå, for trappa er ganske lang og hun snurra jo hjul nedover Tok ikke lange tiden før hun sprang rundt på gulvet og smilte som en sol igjen. Jeg ville ikke bekymret meg så veldig mye. De aller fleste barn jeg vet om har ramlet i en trapp eller fra andre høyder, og de har også ramlet i barnehagen. Gjerne med hodet først. Stort sett går dette veldig bra. Utrolig hva små barn tåler. Men hvis barnehagepersonell f.eks. glemmer å ta ned grinden foran en lang trapp f.eks (som de har i barnehagen til dattera) vår og stadig gjør småfeil som lett kunne vært unngått, så ville jeg selvsagt snakket med barnehagen om at sikkerheten bør skjerpes.
annesmil Skrevet 15. april 2011 #4 Skrevet 15. april 2011 Tenker det samme som de andre her, unger faller og slår seg. Sånn er det bare. Høres ikke som alvorlige skader, så ville prøvd å tatt det med ro. Ikke noe gøy å være utrygg, men dette er noe som alle må gjennom. Barna skal jo falle for å lære, og det å falle fra en sofa, er jo tross alt bedre en å falle fra store høyder. De lærer dermed at å falle kan være vondt.
abella Skrevet 15. april 2011 #5 Skrevet 15. april 2011 Jeg tenker at unger skal få lov til å klatre og utfordre seg selv. Enten det er en sofa, et klatrestativ eller et tre. Innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig. Vi klarer ikke passe 100% på de hjemme heller, knall og fall er en del av læreprosessen.
EgG Skrevet 15. april 2011 #6 Skrevet 15. april 2011 Kjære kjære deg! Har du ikke sofa hjemme? Nå mener ikke jeg å bagatelisere din situasjon, men man må tross alt holde bene på bakken! Barn faller, men de reiser seg opp igjen. Sofa i barnehagen er veldig vanlig. Hadde det ikke vært en sofa så hadde det vært noe annet. Husk at det er ikke bare barn fra 0-2år i barnehagen. Hva skal de eldre barna ta seg til med hvis vi skal fjerne alt som KAN være skummelt for de minste? Og bør ikke de minste få lære det å beherske både klatring og fall? Jeg synes du virker litt hysterisk. Jeg klartet opp på taket hjemme hos mine foreldre, falt ned og brakk begge armene da jeg var ca 9år. Jeg skulle ikke vært på taket, jeg skulle ikke falt ned, men vet du hva: det gikk bra. Slapp av!
sillyfilly og Olivia Skrevet 15. april 2011 #7 Skrevet 15. april 2011 Barn slår seg. Dessverre oftere og verre enn vi som foreldre ønsker. Det er bare noe vi må tåle. Så får vi heller trøste og smøre på kremer og rense sår så godt vi kan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå