Gå til innhold

Vekstestimering v/ for stor baby og igangsetting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Sist gang jeg var hos jordmor sa hun at jeg hadde veldig mye baby i magen og estimerte ved å kjenne og måle at babyen kom til å bli rundt 4000 g. Hun påpekte også at det var veldig mye baby i magen min... :)

Jeg ble født 3900 g på termindato. Mamma ble satt i gang på grunn av svangerskapsforgiftning.

Ser at de som får vekstestimering oppfølging i svangerskapet får det på grunn av at babyen i magen måles til å være liten. Men kan man ikke få dette når babyen ser ut til å bli for stor også? Hvis jeg går 14 dager over så vil jo babyen bli nesten 4500 g da.. og det synes jeg er veldig stort! :(

Kan man ikke få vekstestimering og kontroller om babyen ser ut til å bli for stor? og hvem bestemmer om du får det eller ikke? Er det slik at hvis babyen ser ut til å bli for stor at man kan få igangsetting, eller er dette noe de prøver å unngå?

Nå ble det mye spørsmål her, men dette er noe jeg ikke vet noe om... :) Håper de som vet svarer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner meg igjen i din situasjon ja.....har også fått påvist et stort barn i magen og et symfysemål som ligger over det grønne feltet. Ble sent til ul i uke 34, og fikk estimert baby til å være 30% over snittet!!! Har derfor vært til undesøkelse litt oftere med tanke på om jeg evnt skal settes igang før. Nå mente de forrige gang at baby kanskje ikke var såå stor allikevel, men skal til ny ul neste uke og kommer til å spørre om det er mulig å sette meg igang snart. Er da i uke 39, så det burde jo egentlig ikke være noe problem,,,,,

Det jeg vet er at igangsatt fødsel er mye mer intens enn en spontan fødsel - så tror de helst ikke setter igang fødsel hvis de ikke må. Flere av disse fødselene ender også i haste snitt, siden kroppen ikke alltid responderer på igangsetting.

Selv mener jeg at kvinnen selv burde få være med på å bestemme dette hvis barnet ser ut til å bli 4500g ++ Jeg håper i alle fall at jeg slipper å føde et barn som er nærmere 5 kg.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg spurt om det var mulig å få en ul, hvis du er engstelig for dette med stort barn. Jordmor kan ofte ta feil når hun kun skal kjenne utenpå magen. Lykke til:-)

Skrevet

Åh takk for godt svar :) Jeg skal til kontroll hos legen i dag så jeg får se hva han sier. Vet ikke hva som er verst jeg da - å bli satt i gang eller føde en veldig stor baby? Det siste jeg vil er haste ks...

Ringer man bare til føden/sykehuset da og spør om mulighet for ul?

Skrevet

Bare sånn at du vet det så vokser ikke babyene like mye etter termin.. Gjennomsnittet er ca 20gr dagen etter termin.. Derfor kurven på sf målet flater ut hvis du ser på kortet ditt... Men selvfølgelig finnes det unntak både med mer og mindre i vekt.. Hadde tatt vekstestimeringen med en klype salt hadde jeg vært deg, og uansett om babyen veier 3,5 eller 4,5 så er nok smertene ganske like, du får ikke sammenlignet de.. Så i steden for å stresse deg opp over dette, ta det heller med ro og vent på fødsel... Det hadde jeg gjort:). Ps: er ganske mange barn som blir født med en vekt rundt 4 kg pluss og minus.. Så er ikke uvanlig og heller nok ikke en grunn for å bli satt i gang... Men lykke til uansett:)

Skrevet

Takk for svar :)

Ja, da har jeg vært hos legen. Han målte et SF mål på over den grønne linja og sende dermed inn en henvendelse til Ullevål for sikkerhetsskyld. Dette uten at jeg sa noen ting om vekstestimering... Kurven på SF målet mitt flater ikke ut, noe som han forventet og magen var blitt en del større enn han hadde forventet. Jeg spurte om det kunne være at jeg ble satt i gang og da sa han nei. Han hadde vært borti kvinner som hadde mye høyere SF mål enn meg og som hadde født normalt. Men jeg synes uansett at det er hyggelig med en ny ul :) har jo ikke sett tulla i magen siden uke 19 :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...