Anonym bruker Skrevet 14. april 2011 #1 Skrevet 14. april 2011 Heisann, min sønn er 14 mnd og har 10 tenner. Nå har han begynnt å protestere på tannbørstingen, og det er et sirkus å få gjort det ordentlig! Jeg har vurdert å begynne med fluortabeletter, men han har en tendens til å bare svelge denslags hele. Når begynte dere med fluortabeletter, og må de tygges/suges for at de skal ha noen virkning?
dunderoglyn Skrevet 15. april 2011 #2 Skrevet 15. april 2011 tannbørsting er kjempeviktig uansett hyl og skrik eller ikke. Det er en av de tingene som bare MÅ gjøres, og slik er det med det. Mine gutter får pusse selv etter at jeg har pusset deres, det synes de er kjekt. Men ofte er det mye bråk under selve pussingen. Barn skal visst bli pussa tenner på til de er 10, har jeg hørt, så det er mange år framover, og gode rutiner må etableres nå. Det blir enklere etterhvert, når ungen blir større og innser at det ikke er noen vei utenom tannpuss. Han på 4 år har ikke lenger noen innvendinger, her hos oss. I fht fluor skal de visst ikke bruke det før de er 3, men det hender min yngste på 18 mnd får. Hvis han ser storebror få, har jeg ikke hjerte til å nekte han "godisen".
Anonym bruker Skrevet 15. april 2011 #3 Skrevet 15. april 2011 Jeg trodde også man burde vente med fluortabletter. Men vi fikk beskjed om på 2 årskontroll at det var det bare å starte med. Det burde vi gjort for lenge siden fikk jeg inntrykk av. Legen hadde visst satt seg ekstra inn i dette med fluor, så fikk den leksa om hvor viktig det var. Så vi gikk rett på apoteket og kjøpte. Stor stas for vår 2-åring, han knasker den i seg. Og det er vel litt av poenget at de løses opp i munnen. Vi sliter også med tannpussen, skal jeg gjøre det med makt ender det med at blodet spruter, og det syns jeg ikke noe om. Er et stabeist den gutten min, og sterk er han også, så ikke så godt å holde han fast. Prøver med alle slags metoder, men blir som oftest bare halvveis gjort. Får håpe fluortablettene hjelper litt på hvertfall.
Mammatiljente-09<3 Skrevet 15. april 2011 #4 Skrevet 15. april 2011 Vi fikk utdelt fluortabletter, tannkost og tannkrem på 15 mnds kontroll med oppfordring om å bruke fluor som en slag belønning for tannpus.. Regner ikke med at helsestasjonen gir ut sånt så lenge det er farlig for barn under 3 år, står også bak på fluorboksen at barn fra 1-3 år skal ha 1 tablett i døgnet..
satser & vesla Skrevet 15. april 2011 #5 Skrevet 15. april 2011 Min datter har fått fluor siden hun var 11 mnd. Det finnes fluortabletter fra 6 mnd og oppover. Hun elsker den, sitter og suger på den etter tannpussen. Jeg bruker å si "når mamma har pusset ferdig skal du få fluortablett", hun gaper med eneste gang :-) Hun er 16 mnd nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå