Gå til innhold

Morkakeprøve

tini44

Anbefalte innlegg

Hei damer...

I dag har jeg vært på Ullevål og tatt morkakeprøve! Jeg gruet meg veldig til dette, men nå når det er over kjenner jeg bare lettelse. Det gjorde egentlig ikke vondt i det hele tatt, bare litt ubehagelig.

Jeg fikk også for første gang sett lille tassen som bor der inne, og det var veldig godt å se at der faktisk er et lite liv der :)

Legene på Ullevål er virkelig omsorgsfulle og hjelpsomme, det må jeg si! Jeg følte meg i trygge hender, heldigvis. De sa at det er en veldig liten sjanse for spontanabort eller bløldninger, men jeg er helt fin nå. Hadde bare noe som lignet på menssmerter en halvtimes tid etterpå, helt uten blødning.

Tirsdag får jeg vite svaret, og jeg er ganske sikker på at alt er i orden der inne. Etter blodprøven fra duotesten å dømme, er det bare 0,5% sjanse for noe galt.

Ville bare dele dette med dere som kanskje skal avgårde til en slik test snart.

Fortsetter under...

Gratulerer :)

Jeg har et barn fra før, men hun er 22 år nå. Så dette svangerskapet kom helt overraskende på oss. Men koselig er det.

Hvor langt har du kommet? Jeg er 12 uker i dag.

Når det gjelder disse testene har jeg forstått det slik:

Duo testen, som består av blodprøve og ultralyd, taes mellom uke 11 0g 13. Den gir en god indikasjon på om noe er galt med kromosomene. Tror det ligger på rundt 60%

Morkakeprøve taes i samme tidsrom som over, og gir et 100% resultat. Her går de inn i morkaken med en nål via magen, tar ut vev og analyserer det. Det er litt ubehagelig, men ikke mer enn vi tåler.

Fostervannsprøve taes i uke 15 og er også 100% sikker. Her går de inn med nål gjennom magen og henter ut fostervann til analyse. Tror ikke den er like ubehagelig som morkakeprøven.

Begge disse siste har en liten spontanabort risiko, men jeg tror den er under 1%

Jeg valgte morkakeprøven fordi jeg har vært veldig redd for at noe skal være galt, og har bestemt meg for å ta det bort dersom de skulle finne noe. Og da er det like greit å ikke vente helt til uke 15.

Nå håper jeg og tror at alt er i sin skjønneste orden, og det får jeg vite på tirsdag.

Håper du ble litt klokere av dette.

:)

Gratulerer :)

Jeg har et barn fra før, men hun er 22 år nå. Så dette svangerskapet kom helt overraskende på oss. Men koselig er det.

Hvor langt har du kommet? Jeg er 12 uker i dag.

Når det gjelder disse testene har jeg forstått det slik:

Duo testen, som består av blodprøve og ultralyd, taes mellom uke 11 0g 13. Den gir en god indikasjon på om noe er galt med kromosomene. Tror det ligger på rundt 60%

Morkakeprøve taes i samme tidsrom som over, og gir et 100% resultat. Her går de inn i morkaken med en nål via magen, tar ut vev og analyserer det. Det er litt ubehagelig, men ikke mer enn vi tåler.

Fostervannsprøve taes i uke 15 og er også 100% sikker. Her går de inn med nål gjennom magen og henter ut fostervann til analyse. Tror ikke den er like ubehagelig som morkakeprøven.

Begge disse siste har en liten spontanabort risiko, men jeg tror den er under 1%

Jeg valgte morkakeprøven fordi jeg har vært veldig redd for at noe skal være galt, og har bestemt meg for å ta det bort dersom de skulle finne noe. Og da er det like greit å ikke vente helt til uke 15.

Nå håper jeg og tror at alt er i sin skjønneste orden, og det får jeg vite på tirsdag.

Håper du ble litt klokere av dette.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...