Gå til innhold

Off jeg sliter med å drøfte i en oppgave

Anbefalte innlegg

Vi fikk beskjed om å bruke en teoretiker og pensum\artikler i drøftingsdelen. Vi skulle ikke fremme våre egne meninger.

Og nå sliter jeg med å sette meninger opp mot hverandre, for alle er egentlig ganske enig.

Er alltid så vanskelig å komme i gang :( men når jeg først kommer i gang pleier det alltid å gå bra. Men er litt stresset for dette er vår første "ordentlige" oppgave.

Fortsetter under...

Problemstillingen er " Hvordan kan spl ivareta den døendes grunnleggende behov?". Og veileder sa jeg måtte snevre det inn til ett område, dvs psykisk, fysisk, åndelig, sosial. Hun ville gjerne at jeg skulle skrive om det psykiske\åndelige behovet.

Jeg fikk beskjed om å bruke spl-teortiker Virginia Henderson.

Har funnet mange gode artikler på hvordan jeg kan ivareta disse behovene. Men i boken til spl-teoretikeren så skriver hun mye av det samme, ikke noe motstridende.

Er redd for at oppgaven min skal bli en informasjonsoppgave, istenfor drøftingsoppgave og da stryker jeg.

H.I

Du kan velikke druke bare en teoretiker dersom du skal drøfte en oppgave uten egne meninger? Det er jo klart at hun ikke motsier seg selv. Du kan vel bruke henne som hovedpunkt, også trekke inn andre teorier som har andre syn på saken enn henne.

Det var det jeg også trodde. Men på veiledningsmøtet fikk vi beskjed om å kun bruke en teoretiker, det samme står i oppgaven vi har fått. Under drøfting står det:

Henvis til å ta utgangspunkt i problemstilling.

Bruk sykepleieteorien som ramme\referanse for drøfting.

Anvend forsknings- og faglitteraturen fra teorikapittelet i diskusjonen.

H.I

Annonse

Der står det jo ingenting om at du kunn kan bruke en teoretiker? Du tar utgangspunkt i hennes teori også tar du contra med annen teorie, ifra forsknings- og faglitteraturen fra teorikapittelet.

Har du ingen kollokviegruppe du kan snakke med?

Nei, men lærerveileder sa det på veiledningsmøtet. At alle skulle velge en teoretiker. Men ja det stemmer at vi skal sette en sykepleieteoreriker opp mot det vi finner i faglitteratur. Problemet er bare det at jeg ikke har funnet noe motstridende ennå. Så da blir det vel en laber diskusjon :)

Sykepleierteorien, betyr ikke det en teori uansett da. Ikke vet jeg.

Vi er en gruppe på 8 stk, men det er påskeferie nå så de aller fleste er bortreist, så vi skal ikke møtes i påsken. Og oppgaven skal leveres dagen etter påske.

H.I

Du skal presentere det denne teoretikeren sier så skal du selv finne positive og negative ting ved det. Hva sier hun og hvordan kan det brukes. Sammenlign gjerne med andre teoretikere. Du skal altså mene noe om det hun sier, og for å komme frem til en mening må du vise at du evner å se det gode og negative med hennes teori.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...