Gå til innhold

Hei! Lurte på jeg som er i prøvetida på jobben min, har jeg......

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror du har krav på betaling i sykemelding så lenge du har jobbet i mer enn noen uker (husker ikke hvor mange). Jeg har hørt om at prøvetiden kan settes "på vent" mens man er sykemeldt. Altså dersom du har 1 mnd igjen av prøvetiden når sykemld starter fortsetter du der når du kommer tilbake på jobb.

Ja det har du krav på :)

Du må ha jobbet i 2 mnd før man kan bruke egenmelding......og man kan faktisk sykemelde seg med en gang (men det er vel kanskje ik så lurt hehe)

Regner med du har vært i den jobben en liten stund.....:)

Har faktisk bare jobbet her en og en halv mnd! Fant ut jeg var gravid og ble sykemeldt på mandag pga ekstrem kvalme og masse vann i kroppen allerede! 10+3 idag! Så nå er jeg redd jeg må klare meg uten penger fremover pga sjefen trodde ikke han var pliktet til å betale:(

Annonse

Du må ha vært ansatt i 4 uker før arbeidsgiver har plikt til å betale ved sykmelding, men tror du da får pengene direkte fra NAV. Og for egenmelding er det som nevnt over 2 mnd. Har ingen betydning at du er i prøvetid. Du kan også få utsatt prøvetida tilsvarende lengden på sykmeldinga, men bare hvis det står spesifisert i arbeidskontrakten.

Arbeidsgiverperioden er forresten 16 kalenderdager (altså inkl. helg), etter dette er det NAV som betaler.

Jeg tror jeg kan noe om dette...

du har rett på sykepenger etter fire uker i lønnet arbeid. I og med at du er sykmeldt pga graviditet kan arbeidsgiver søke nav om at de utbetaler sykepenger fra dag en, istedet for fra dag 16 som er vanlig ved sykmelding. Hør med Nav/ evt arbeidsgiver om dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...