Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt nysgjerrig:

På ultralyd så ser de jo etter om alt står bra til med bebisen. Og ser om bebisen er frisk.

Hvor stor "garanti" er dette? Altså hvilke sykdommer kan bebisen bli født med som de ikke ser på ultralyd? (bortsett fra allergier/astma)

Noen som vet?

Takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen ekspert på dette, men spurte selv min lege da jeg var på Ultralyd om hva de kunne luke ut og hva de ikke kunne se. Da fikk jeg dette svaret:

De kunne ikke se enkelte syndromer, som f.eks downs. Men en del syndromer fører med seg f.eks større hode enn vanlig, kortere lårbein, armer, dvergvekst osv. Dette kan de jo se på ultralyd. I tillegg kan de se om barnet har hareskår, er plattfot, har hjertefeil, om magen og tarmsystemet fungerer som det skal.

I tillegg har jeg hørt at cerebral parese er noe som barnet kan utvikle sent i svangerskapet, så sent som under fødselen. Hvis barnet blir utsatt for for lite oksygen, kan dette påvirke hjernen på samme måte som slagpasienter, og gi lammelser som kan føre til CP. Dette kan skje fordi navlestrenger ligger i klem, eller hvis lungene ikke greier å puste selv etter fødsel.

Får du beskjed om at alt er i orden på UL kan du nok ta det helt med ro:-) De aller fleste barn er helt friske når de blir født.

Skrevet

Tusen takk for svar <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...