Gå til innhold

At barn er forskjellige når det gjelder å lære seg å prate skjønner jeg. Men;

Anbefalte innlegg

Jeg har ei tulle på 20 mnd. Hun sier noen få ord, og de sier hun ofte :) Hun går også rundt og babler uforståelige ting hele tiden, holder ikke mye kjeft akkurat.

Men, det virker ikke til at hun klarer å ta i mot beskjeder i det hele tatt. Om vi sier "se der" og peker, så bryr hun seg ikke. Spør jeg om hun kan ta opp noe eller hente noe, skjønner hun ingenting. Har lest om barn som er yngre enn henne som har greid å ta i mot beskjeder.

Er dette noe jeg burde bekymre meg for?

Fortsetter under...

Jeg vet ikke helt, men hun burde skjønne noe. Hun hører hva dere sier?

Min datter på 11 måneder skjønner når jeg sier "se der", "hvor er katten?" (da peker hun på katten), "kan du hente vannflasken?" (da henter hun vannflasken osv.).

Har du snakket med helsestasjonen om dette? Trenger ikke å være noe galt, altså. Det kan være at hun hører dere, men velger å ignorere det;)

Alle er vel forskjellige, men mine på samme alder kan jeg be sette ting på bordet eller kjøkkenbenken. Hente bleie, hårbørste, tannbørste. Gå på badet for å vaske hender. Kan be dem kaste ting i søppla, papir eller matavfall mm. De snakker ikke så mye, men skjønner veldig mye.

Har ikke pratet med helsestasjonen om dette enda nei. Men har veldig lyst til å gjøre det, om det ikke bedrer seg snart. Synes det er lenge å vente til 2-årskontrollen også.

Kan jo hende at hun ignorer også ja. Hun er litt egen av seg ;)

Det er iallefall ikke sjangs i havet på å få henne til å reagere om vi vil ha henne til å se på noe eller gjøre noe. Med mindre vi tydelig viser selv da, som i; hvor stor er du, high five osv.

Ordene hun kan er; Hei, hade, mø, sånn, der, mamma, pappa, ja, nei.

HI

Jenta mi på 18 mnd er veldig lik din.

Skal til hs å ta det opp med henne. Hun har en tvillingbror som skjønner utrolig mye.

Snakker om å kaste i søppla, han syns det er gøy, men kaster fort litt for mye:)

Skal ikke krisemaksimere, men hun har normal hørsel?

Ville uansett ringt helsestasjonen og fått en time. Om ikke annet for å slippe å bekymre seg om det skulle vise seg å være ingenting galt.

22:43

Annonse

Ok, dere har overbevist meg. Jeg skal få sjekket hørselen hennes så fort det lar seg gjøre!

Hun besto den hørselstesten som ble tatt på barsel, og helsesøster har tidligere brukt å ha noe ved siden av hodet hennes, og lagd lyd med det. Da har hun snudd seg. Men kanskje det er noe som har skjedd i senere tid? Eller at hun hørte knitringen fordi det var så nærme?

HI.

Å sjekke om barnet hører godt ved å rope inn i øret - det blir litt merkelig, hehe. For å sette det litt på spissen. Ofte er det noe så enkelt som vann i mellomøret eller noe lignenede. Jeg hadde det og måtte få satt inn dren da jeg var liten. Etter en stund kom drenet ut av seg selv, og jeg har aldri slitt med hørselen i ettertid :-)

Jeg ville i hvert fall tatt det opp med helsesøster eller lege og bedt om henvisning videre. Da gutten min var 17 mnd ba jeg han om å gå inn på rommet sitt og hente en bok, og så ta med boken ut i stuen, så han kunne sitte på fanget og lese den sammen med meg. Jeg sa det på akkurat den måten, jeg forenklet det ikke. Og da gikk han inn på rommet sitt mens han sa "Boka, boka!", så hentet han en bok og kom ut i stua for å sitte på fanget.

Sjekk det opp, heller en gang for mye osv.. :-) Lykke til!

Kan godt være det er hørselen ja, broren min gikk nesten døv hele det første året og tantebarnet mitt på 1,5 år fikk også satt inn dren i ørene nettopp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...