Gå til innhold

KS samtale neste uke. Hva skjer der?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos jordmor idag og snakket med henne om hvordan best føde når man har skiveprolaps og bekkenløsning. Hun var mest for vaginal fødsel, og kom med masse forslag om alternative fødestillinger. Problemet er bare at pga den vonde ryggen får jeg ikke til disse stillingene. Fysioen mener jeg bør ta ks, og dette nevnte jeg for jordmor. Hun satte meg opp til samtale med lege neste uke.

Det jeg lurer på er hva som skjer på en slik samtale? Må jeg argumentere heftig for å få ks? Sliter litt med det, for jeg vil i utgangspunktet ikke, er livredd for å bli skjært i (tok ks sist, og det gikk jo greit, men grøss og gru), men er enda mer redd for hvordan skiveprolapsen vil bli i etterkant av fødsel, og denne frykten er større enn å bli skjært i.

Får man på denne samtalen vite om man får innvilget ks, eller får man vite det senere? Og om man får ks, får man da vite dato? Tar man ul? Uff, kjenner jeg gruer meg en smule...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer sikkert litt ann på sykehusets rutiner, men det er ganske vanlig at man i første omgang har en ks samtale med jordmor på sykehuset, Der vil du få en del info om risiko med mageoperasjon osv (som du kjenner til i og med at du har et ks bak deeg allerede). Ulike løsninger blir drøftet. Dersom du fremdeles er sikker på at ks er løsningen for deg får du som regel en ny time til samtale med overlege/gyn. På de fleste sykehus er det overlege/gyn som kan ta beslutning på ks, jm kan bare komme med anbefalinger.

Når du får innvilget ks er det ulike rutiner for booking av dato. Jeg fikk innvilget ks i uke 22 og legen booket ksdato mens jeg satt på kontoret. Mitt inntrykk er likevel at et vanligste er at du får brev med dato tilsendt i posten ett par uker før termin (ideell ksdato er 3-10 dager før termin).

Lykke til

Skrevet

Hadde samtale med jordmor idag, på vanlig kontroll. Er jo 33 uker nå, så kan jo ikke drøye lenge. Hun sa jo ganske klart hva hun mente, og det var vel omtrent som forventa. Men hun satte opp time hos gyn til meg til neste uke allerede.... Gruer meg fælt, for blir vanskelig å argumentere for noe jeg egentlig ikke vil (men likevel vil mer enn vaginal fødsel sånn det ser ut nå). Regner med at gynekologen er enig med jordmor.... er de ikke alltid mest for vaginal fødsel?

Skrevet

Jordmoren min virker skikkelig for vaginal fødsel. Pga gammel hofteskade ønsker jeg imidlertid keisersnitt. Da jeg vet hvordan hoften min blir av stor belastninger, og uansett hvordan man vrir og vender på det er jo en fødsel en temmelig stor belastning. Men fastlegen(fastlege og en av landets dyktigste ortopeder er enig med meg.) har søkt meg til gynekolog, så venter på innkallelse til samtale der, tenkte ta med pappa, så pappa kan legge frem saken, var selv bare ti år første gangen jeg fikk skaden og ble opperert, så pappa husker mer av hva som ble sagt om operasjonen, samt hva de er redde for av komplikasjoner ved store belastninger osv.

Skrevet

Blir spennende å se hva som skjer da. For jordmoren her var definitivt i mot KS, men i og med fysioen min vil jeg skal det så satte hun meg opp til den legetimen. Er utrolig spent på hvor mye som skal til for at det blir KS, men det gjenstår å se. Håper jeg får avklaring på det snart...

Skrevet

Hei,

Jeg fikk vite i løpet av ca 30 sekunder at det ble ks, det var det aller første gynekologen sa til meg. ;) Heldigvis, for jeg var veldig redd for å bli tvunget til å føde vaginalt... Men min grunn var en helt annen en din (jeg har for smalt/deformert bekken til å føde, hadde hastesnitt pga dette med førstemann). Jeg hadde heller ikke noe særlig info om ks og komplikasjoner, siden jeg visste disse tingene fra før, og timen heller gikk ut på å *berolige* meg mtp disse komplikasjonene som jeg var så bekymret for... ("Dette går bra" etc) Jeg tok UL, men det var ikke noen medisinsk grunn til det ("har du lyst til å ta UL når du likevel er her?" Eh... ja!) Jeg fikk også vite datoen mot slutten av timen.

Jeg aner ikke hvordan legen vil stille seg mtp din problemstilling, du kan ikke gjøre så mye annet enn å stille med et åpent sinn. Husk imidlertid på at fysioterapeuten har INGEN TING han skulle ha sagt vedr ks, dette er ene og alene gynekologens beslutning.

Etter det andre har skrevet her inne, som har kanskje mer uklare problemstillinger enn min når det gjelder ks vs ikke ks, er det ganske vanlig at man må inn på minst to timer. En time hvor man får presentert alle fordeler/ulemper/komplikasjoner, og så får man tenke over disse i ro og fred fram til neste time. Dette er nok for at informasjonen skal få tid til å synke inn, slik at man virkelig vet hva man går til. Det varierer også fra sykehus til sykehus om man får datoen med en gang (når ks blir innvilget), eller om man får brev i posten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...