Gå til innhold

Gravid og allergi..

Musemor med tre søte små

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om dine er reseptbelagte? Jeg har mild allergi og kjøper reseptfrie remedier på apoteket - der er det noen sprayer og dråper som er ok for gravide og andre ikke. Spør deg for!

Er de på resept bør du vel kunne stole på legen? Eller les selv i felleskatalogen.

Annonse

Hei!

For det første, IKKE stol på legen ang reseptbelagte medisiner!

Gikk selv til legen på tirsdag for å få allergimedisin jeg kunne bruke som gravid, fikk blant annet Zatiden øyedråper, Rhinocort nesespray og Loparatin tabletter. Henta de på apoteket og leste i pakningsvedlegget at gravide IKKE skal ta Loratadin og BØR ikke ta Rhinocort....

Ble ganske satt ut av at legen min hadde gitt meg medisiner, tydeligvis uten å sjekke godt nok! Har vanligvis vært fornøyd med legen min, men denne gangen var det jo helt på trynet!

Ringte tilbake til legesenteret dagen etter, men da hadde legen min fri, så det var en annen lege som svarte. Denne sjekka både i felleskatalogen og ringte til en gynekolog for å være på den sikre siden, og jeg fikk beskjed om at jeg IKKE måtte ta Loratadin og aller helst ikke Rhinocort heller. Så da bruker jeg ikke de i hvert fall!

Kunne heller bruke Fenargan eller Polaramin.

Lykke til! :)

Jeg har fått beskjedom at jeg kan ta Polaramin, men denne medisinen har jeg forsøkt tidligere og jeg blir stuptrøtt av den så det dropper jeg.

Jeg har i tidligere svangerskap kun lokalbehandlet med øyedråper,Livostivin og nesepray Nasonex( tror jeg den heter). All annen allergimedisin er ikke godt nok utprøvd, fortalte legen min, for man tester naturlig nok ikke ut medisin på gravide.

Lykke til med pollensesongen:-)

Et lite tips når det gjelder Polaramin. Dette er mitt 3 svangerskap på sommeren og (ikke nå), men jeg har 2 somm`re med amming bak meg , og jeg har etterhvert skjønt at jeg må ta pillene på kvelden. For som mange andre blir jeg trøtt av dem, men tar jeg dem om kvelden, så sover jeg relativt godt og jeg får effekten av tablettene på dagtid!

Jeg har tidligere brukt zyrtec/cetirizin, men fikk beskjed om ikke å ta disse nå. De var visst ikke godt nok testet i forhold til svangerskap. Kunne ta polaramin, dersom jeg ville. Det kan jeg ikke da jeg tåler de veldig dårlig. Fikk heller ikke ta øyedråper, jeg bruker lomudal øyedråper, og ikke nasonex nesespray. Begge de to kunne jo gå over til fosteret. Tror legen er veldig forsiktig også, men...Litt fortvilt her nå ja. Men må innrømme at på de aller verste dagene så bruker jeg litt øyedråper, ellers får jeg nesten ikke til å være ute for øynene svir.

Hei.

Jeg er også gravid, har allergi og har valgt å unngå medisiner så langt det er mulig. Så under denne graviditeten prøver jeg akupunktur mot plagene.

Jeg har ikke merket noe til allergien, men om det er pga av akupunktur eller det faktum at vi har nedsatt imunforsvar som gravide kan jeg jo ikke si for sikkert. Akupunktur er effektivt for mange i hvertfall og jeg nyter allergifrie dager!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...