Gå til innhold

Baby 9-10 mnd, hvor ofte gir/tilbyr dere melk nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden lillegutt ganske tidlig ikke ville ha pupp og heller ikke var særlig keen på flaske, har vi bare tilbudt melk to ganger om dagen (ca 150 ml før frokost og middag), og tenkt at dette sammen med grøt to ganger om dagen er nok. Tilbys ellers vann, men drikker ikke så mye av det. Nå synes han mere glad i melk, og så lurer litt på om jeg kanskje burde tilby melk noe oftere, kanskje før kveldsgrøten (drikker lite etter kveldsmåltidet, og tar ikke flaske noe senere på kvelden, de gangene jeg har prøvd.

Videoannonse
Annonse
Gjest JuniGull10 og mange drømmer
Skrevet

Jeg syns det høres bra ut jeg? Jeg har et inntrykk av at det er vanlig å gi flaske 2 ganger daglig fra 8 mnd.

Min får melk kun 2 ganger om dagen nå. Han blir mer og mer uintr. Da han ble 9 mnd så ammet jeg om morgenen og ga ca 150ml mme til lunsj og 200ml mme til kvelds. Nå blir han 10 mnd (til helga) og har nektet å ta puppen de siste 2 ukene og han drikker mindre mme. De siste dagene så har han tatt 100ml mme til frokost og ca 165 til kveldsgrøten (Nan3). Han spiser 2 porsjoner grøt hver dag, så han får i seg det han trenger. Men jeg får legge til at han har blitt flinkere til å drikke vann, så min er litt motsatt av din! :-)

Skrevet

Her er det mme 2 ganger dagen og det har vi gjort lenge egentlig. Det blir vanligvis 200-230 ml før frokost. Til kveldsgrøten varierer det veldig, men 50-100 ml er mest vanlig.

Barn på 10 mnd bør ikke drikke mer enn maks 500 ml hver dag (noen sier maks 400 ml i døgnet). Jeg synes derfor at det du gir gutten din høres passe ut :-)

Skrevet

Lillemor på 9 mnd får pupp ca 4-5 ganger om dagen. (+2-3 ganger på natta). Puppegal.....:)

Skrevet

Tusen takk for svar. Da fortsetter vi med melk to ganger om dagen, og øver heller mere på vann :-) Tror kanskje det kan bli litt lite væske, men han virker da fornøyd.

Skrevet

Hei Canari:) Så bra gutten er begynt å drikke så bra:) Skulle ønske jeg kunne si det samme om jenta mi;) Hun drikker fremdeles svært lite, men er tilsynelatende veldig fornøyd med det. Hun spiser 2 porsjoner grøt til dagen, samt en youghurt. Så hun får nok kalsium. Hun drikker bittelitt vann til maten og utenom måltidene.. nå vet jeg at hun drikker når hun er tørst, det har jeg sett. Hun forstår både flaske og alle slags tutekopper, og kan også drikke av både sugerør og vanlig glass. Mme liker hun rett og slett ikke, har prøvd vanlig kumelk også.

Poenget mitt er at jeg ifunnet meg med at jeg har en jente som rett og slett ikke er tørst. Men bekymringene mine for dehydrering har liksom alltid vært der likvel, jeg har jo sett at hun stort sett kun får i seg væske via maten... men i helga erfarte jeg noe. Hun har nemlig vært syk ei uke nå, med oppkast og diare. Fikk i henne svært lite, og alt av fast føde kom i retur. Hun drakk bittelitt (helst sånne fruktsmoothie, og llitt vann), men kanskje max 100-200 ml til dagen. Og også noe av dette kom opp igjen. Fortvilet som jeg var, endte det med sykehus, og der fikk de tatt blodprøver ang. dehydrering, selv om hun ikke viste tegn til dette da. Jeg tenkte jo at hun i utgangspunktet var på et minimum, og med flere dager med oppkast og lite væskeinntak så måtte hun jo være dehydrert. MEN.... Blodprøvene var helt fine! Jeg forstod ingenting. Det "heter seg jo" at de skal ha 8-10 dl væske til dagen tilsammen, men hun får i seg mye mindre enn det til vanlig. Har fått snakke med barnelege og hele pakka, og hun ser ut til å klare seg på lite væske. Hun drikker når hun er tørst, det har hun bevist. Tenkte bare jeg ville si det til deg, siden du sikkert også tenker en del på dette med væskeinntak:) I følge barnelegen, er det barnets allmenntilstand som viser om barnet har det bra, de fleste barn drikker når de er tørste. Og dehydrering gir symptomer. Så å gå "etter boka", trenger ikke alltid å være riktig. Barn har tydeligvis individuelle behov, har jeg erfart.. Skulle selvfølgelig ønske hun drakk mer, men må bare godta at slik er det nå. Å håpe hun vokser det av seg;) Nå idag kom ihvertfall endelig matlysten tilbake og ingenting gikk i retur:)

Skrevet

Min får ett rent flaskemåltid når han står opp om morgenen. Ellers får han melk til alle måltider, men drikker ikke så mye da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...