Matrosen og Meg:) Skrevet 13. april 2011 #1 Del Skrevet 13. april 2011 Min jordmor har henvist meg til samtale med gynekolog på ahus, da jeg er veldig usikker på en vaginal fødsel. Årsaken til at dette bekymrer meg er at min mor har med alle sine tre barn måtte ha keisersnitt på grunn av trangt bekken. Min eldre søster`s fødsel endte også i hastesnitt etter en tre dager lang fødsel. Jeg vet at dette ikke trenger å være arvelig. men da jeg fortalte jordmor om dette henviste hun meg umiddelbart fordi hun mente jeg burde få målt bekkenet mitt. Jeg har fått høre at dem ikke måler bekken lenger. og lurer på om noen har noe erfaring med dette? og om dette evt er tilfelle? Min redsel for å føde ble kraftig forsterket da min mor brått og uventet døde i starten av februar. Det ble funnet ut at hun hadde lungekreft sommeren 2010, og under opreasjonen for å bli frisk fikk hun hjerneslag, som bare fem dager senere førte til at hun måtte gi opp kampen. Det ble mange timer på sykehuset i disse dagene og det er selvfølgelig en stor sorg å ha mistet moren sin så altfor tidlig. Hun rakk bare å bli 45 år desverre. Etter dette har da redselen min ført til at jeg er redd/har angst for at noe skal skje, og da spesielt under fødselen. Denne angsten har ført til at jeg nå har kommet til et punkt hvor jeg bruker store deler av dagen til å sitte å lese om fødsler, både positive opplevelser og skrekkhistorier. Jeg prøver selv å bearbeide frykten, men uansett hva jeg prøver på føler jeg meg bare mer usikker og redd. Jeg er nå ved det punktet hvor jeg føler at jeg istede for å bygge opp krefter og forberede meg til en fødsel, bryter ned alle krefter jeg har ved å gå å være redd. Jeg er i en situasjon som gjør at jeg psykisk er sliten og ofte veldig lei meg. Jeg vet at det ikke er sunt for barnet mitt at jeg går og har det sånn. men er jo også veldig usikker på hvordan jeg vil bli tatt imot av gynekologen på ahus. Jeg ønsker hovedsakelig å vite om bekkenet mitt er trangt slik som min mor og søsters er. Men etter å ha mistet min mor, vet jeg ikke om jeg psykisk vil takle en vaginal fødsel. Vet ikke om jeg har noen grunn til å be om keisersnitt engang. vil veldig gjerne høre deres meninger, og om noen av dere har noe erfaring med samtale ang ks på ahus? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143136918-samtale-med-gynekolog-p%C3%A5-ahus-erfaringer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
bare meg;) Skrevet 13. april 2011 #2 Del Skrevet 13. april 2011 hei jeg har vært til samtale på Ahus. jeg var ganske fast bestemt når jeg kom dit på at jeg skulle ha ks, men det er jo litt av jobben til gynekologen å fortelle om alle ulempene ved ks , og det var jeg forberedt på, men hun klarte å skremme meg, så angsten ble nesten verre av den samtalen. Jeg var jo helt bestemt på å ikke føde vaginalt og ks hørtes også skremmende ut, så hvordan i all verden skulle jeg få ut ungen nå? Gynekologen henviste meg heldigvis videre til en embla jodmor, og under samtalen med henne fikk vi lagt en plan for fødselen, så nå føler jeg meg tryggere. Og om jeg angsten kommer tilbake igjen kan jeg bare ta kontakt for flere samtaler. Det har også blitt ført inn i journalen at jeg har fødselsangst og ønsker en embla jordmor under fødsel. Lykke til:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143136918-samtale-med-gynekolog-p%C3%A5-ahus-erfaringer/#findComment-143137926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matrosen og Meg:) Skrevet 13. april 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 13. april 2011 Jeg er jo også ganske fast bestemt på at det er ks jeg vil ha. Vet at det er gynekologens jobb å fortelle fordeler og ulemper. Føler selv at jeg har lest så mye om alt som kan skje, at jeg vet om like mange ulemper ved å føde vaginalt som ved keisersnitt. Uten at jeg trenger å gå noe mer inn på det her. Du husker vel ikke tilfeldigvis hva hun gynekologen du var hos het? ikke at det har så mye å si, har bare fått vite navnet til henne jeg skal til. Det er jo bra at ahus har tilbud om embla samtaler, og at det har hjulpet deg:) jeg er ihvertfall nå veldig låst på at jeg ikke kan overtales. men man skal aldri si aldri:) Er det slik at gynekologen kan bestemme om du får keisersnittet? tusen takk for svar:) håper andre vil dele erfaringer, så skal jeg fortelle hvordan det gikk da jeg har hatt denne samtalen Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143136918-samtale-med-gynekolog-p%C3%A5-ahus-erfaringer/#findComment-143138360 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bare meg;) Skrevet 14. april 2011 #4 Del Skrevet 14. april 2011 Jeg var også bestemt på ks under hele samtalen , og som hun sa at de kom ikke til å tvinge meg til å føde. Men etter samtalen med embla har jeg altså bestemt meg for å prøve (det hadde jeg aldri trodd jeg ville gå med på tidligere i svangerskapet) Dere finner nok sammen en løsning som passer for deg:) Husker dessverre ikke navnet på gynekologen jeg prata med, men jeg skal til henne igjen når det er klart for å sette igang fødsel:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143136918-samtale-med-gynekolog-p%C3%A5-ahus-erfaringer/#findComment-143138982 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå