Gå til innhold

"Får jeg hilse på hunden din?"

Anbefalte innlegg

Folk vet tydeligvis ikke hva det vil si.

Jeg har en valp på 4 mnd, som er under trening hver eneste gang vi går tur. Både hun og jeg har en refleksvest, hun med teksten "Under opptrening", jeg med "Spør før du hilser på hunden!".

Og ENNÅ presterer folk å overse det, og straks de er innen rekkevidde går de rett ned på huk og begynner å lokke på valpen.

Valpen er supersosial, og ELSKER andre mennesker. Så det er ikke bare bare å holde henne fokusert på meg når det sitter et helt fremmed menneske på huk halvannen meter unna og lokker med innsmigrende stemme til kos og klapp.

På toppen av det hele blir de fleste SURE når jeg ber de gå bort fra hunden og respektere at de skal spørre først, og tåle og få et evt nei.

Hva er det egentlig med folk?!

Eier de ikke respekt?

Tenk hvis folk skulle stupt ned i vogna og begynt å grafse på babyen?

Fortsetter under...

Skjønner deg kjempegodt. Hadde akkurat samme problem da min var liten. (og ennå, egentlig.) Har en corgi og de kan til forveksling se ut som en valp hele livet.

I tillegg synes mange andre hundeeiere at det er en god ide å la hunden hilse på alle andre hunder se møter på sin vei. Her har jeg funnet løsningen ved å rope til eieren på litt avstand om jeg ser at de ikke tar inn hunden sin; Min hund har luuuuus!!!!! Blir litt mindre hilsing av sånt :)

Det er utrolig plagsomt.. skjønner det godt!

Jeg syns det er så kjedelig at jeg nesten må rope på avstand "hun får ikke hilse" hvis vi driver med noe. Skulle ønske folk kunne forstå hundeliv litt bedre, er jo umulig å oppdra bikkjene til noe som helst når alle bare labber inn og koser i tid og utide, og som på død og liv SKAL hilse..

Huff, jeg er visst vel irritert over dette :P

Dere hundemennesker er søren ikke enkle å gjøre til lags!

Om noen skylle ytre et ord om at de ikke liker å møte hunder som vil hilse, frittløpende hunder eller lekne bikkjer, så er de "dyrehatere" og burde vende seg til hunder eller gå tur et annet sted.

Om de ønsker å hilse på hundene deres, så er det også feil. Kanskje dere burde trene et sted der det ikke er andre mennesker?

Dere kan ikke forvente at resten av verden skal tilpasse seg deres behov og til og med forutse dem.

Okei?

Jeg har forståelse for folk som ikke liker hund. Jeg oppsøker ikke fremmede når jeg går tur med mindre de selv viser interesse for å hilse.

Du skjønte åpenbart ikke poenget.

Så klart kan de hilse. Men de skal spørre først, det er da vitterlig normal høflighet?

Det er ikke så forbanna vanskelig å gå forbi uten å måtte bøye seg ned til bikkja først..

Hva om noen hadde stupt ned i vogna til ungen din uten å ha spurt først?

Og ikke kom med "jeg synes bare det er koselig!". My ass.

HI

Annonse

Noe av problemet er vel at man har seriøse hundemennesker som trener hunden skikkelig og ønsker å bruke hunden til "noe". Og så har vi hundeeiere som kun vil ha en hund med hverdagslydighet og som dem kan kose med. For disse er det ikke så nøye om den flyr løs og folk hilser i hytt og pine.

HI og hunden hennes går tross alt med vest for å signalisere at dem er under trening og ikke ønsker innblanding fra andre.

Folk må rett og slett skjønne at dem må holde seg unna og spørre først.

Jeg er selv hundeeier, jeg har ingen bruks hund men en kose hund som jeg går mye tur med. Alikevel ønsker jeg selv og bestemme hvem som skal få hilse på han og det er rett og slett fordi jeg ønsker kontroll over situasjonen. Feks. fulle og rusede mennesker får IKKE under noen omstendighet hilse på han. Barn må gå rolig mot han og forholde seg rolig.

He he he Jeg har holdt på med hund i mange år, og jeg åtte flire litt av innlegget ditt 15:13, for det er jaggu sant det også. Jeg har en hund som ikke bør hilse på alle andre, men hundeeiere skjønner ikke alltid at selv om deres hund er snill og grei, så er ikke alle andre hunder det. De blir faktisk dødelig fornærmet når jeg sier at min 40-kilos hannschäfer ikke skal hilse på hunden deres. For ordens skyld bør jeg kanskje her nevne at det som regel går bra. Problemet er bare at dersom det IKKE går bra, så vinner min hund. Dvs den andre taper :-P

Etter mange år i Oslo by så har jeg også kommet til den konklusjon at man ikke kan kontrollere verden rundt seg. Ja, jeg forstår at det er frustrerende når folk bare tar seg til rette, men de verste folka er nå tross alt andre hundefolk! Det er mulig det er rasen jeg har som gjør at jeg ikke er så plaget med folk som vil hilse på. Han ser nå tross alt ut som en medium stor ulv. De fleste krysser faktisk gaten om de har mulighet.

Den oversosiale valpen vil forstå at når den ikke lenger er søt og liten og nusselig, så vil ikke folk hilse på den lenger. Da er det bedre forutsetninger for å trene. Brøl ut "DEN SKAL IKKE HILSE" før de i det hele tatt får tenkt seg noe om. Så får de bli fornærmet. Gjelder det andre hunder, så si "DEN HAR LUS!". Det er veldig effektivt ;-) Selv settereierene legger inn en ekstra innsats for å få kalt inn hunden da *humre humre*

Mitt beste råd er å slutte å irritere seg over at verden ikke er tilpasset et liv med hund. Dersom man trenger å trene med sin hund, så dra på en fotballplass eller et roligere sted der man faktisk får trent!

Nei, jeg skjønner åpenbart ikke poenget. Og det ble ikke noe klarere av dette. For jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kan

a. trene med hunden et sted der det ikke er plagsomme mennesker ( eller andre mennesker om du vil) i nærheten.

b. ha en vest med "ikke hils på hunden min" istedet for noe som både kan tolkes som en beskjed og en oppfordring om å spørre.

c. forstå at de som ikke har hund selv ikke setter seg inn i alt som har om hund og trening å gjøre, men at en valp naturlig vil tiltrekke seg oppmerksomhet fra må og store.

d. skjønne at du ikke kan gjøre noe med andre menneskers oppførsel, bare din egen reaksjon på den.

Så hvis andre mennesker, uten viten og vilje, ødelegger treningen av valpen, så er den enkleste og mest logiske løsningen å gå tur/ trene et sted dere er alene.

Hvorfor kan jeg ikke få lov til å synes at det er koselig når noen vil se på og hilse på barna mine, forresten?

Tusen takk! :))

Hun blir nok ikke mer enn familie- og kosehund. Men jeg vil fremdeles kunne kontrollere henne, og ha en trivelig (lydig) hund.. :)

Uansett om vi ikke har vest på, så ber jeg folk om å spørre først. Men er vesten på, er jeg gjerne ikke like vennlig når jeg sier til folk at de skal gå vekk fra hunden.. Sort tekts på en neongul bakgrunn burde ikke være så vanskelig å se, og respektere.. :P

HI

Kunne så klart funnet en plass tom for folk.

Problemet er at det blir vanskelig å lære henne at "vi skal ikke hilse på alle vi går forbi" da:)

Som ei over meg sa, så går vi med refleksvest med tekst av en grunn.

Hvis folk ikke kan respektere det, så får de bare bli sur når jeg (og ikke hunden) glefser til dem..

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...