Gå til innhold

Tilvenning i ny barnehage.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk plass idag i en stor barnehage med ca 110 unger totalt. Minien min går i en liten bhg om dagen med ca 12 unger på avdelingen.. Tror dere overgangen fra en liten til stor barnehage går greit? Hun er 2,5 til sommeren og får litt vondt inni meg når jeg tenker jeg "river" henne fra de voksne og alle ungene hun er blitt vant til. Huff.. Vi må flytte pga at jeg skal starte på skole til høsten. Si at det går braaa! :):) Jeg har satt henne opp fra 1 August slik at vi får tid til tilvenning ca 3 uker før skolestart..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo helt umulig å si!

- Vi byttet barnehage rett før mini var 2,5år, og det gikk dessverre ikke bra :-( Det var nok problemet at han gikk i en "åpen barnehage" med alle ungene på en avdeling uansett alder (0-5år), og ble i den nye barnehagen plassert på en småbarnsavdeling, der han ble den største, og de andre ungene var litt tafatte. De har LITE inneareal, og var i tillegg veldig mye inne i starten, -han er en veldig aktiv gutt.

-Skifter igjen til høsten og ser ikke mørkt på det. Vi kommer til å være mye i barnehagen å leike før barnahage start, og skal gjøre en innsats for at han skal bli kjent med noen av ungene på avd. hans før vi starter!

Skrevet

Jeg kan jo ikke si om det går bra for dere, men vi hadde det litt motsatt: flyttet fra en svær barnehage til en mindre barnehage. I den første barnehagen brukte han ganske lang tid på å venne seg til levering, kom med furteleppen ganske lenge. Det gikk til slutt over og det gikk helt ok. De var lite flinke til å møte oss i garderobeområdet og vi måtte gå inn og fysisk ta tak i noen som kunne ta han. Men det gikk nå det også. Og så flyttet vi til en liten barnehage med rundt 25 barn. Litt annet miljø, så vi var spente på hvordan den forandringen skulle bli. Det tok en eller to uker så var han helt med på å gå i barnehagen. Så hos oss gikk det over all forventning, syns ikke vi kan kreve mer. Nå vil han gjerne i barnehagen hver morning. Jeg tror det som utgjorde den store forskjellen var at de var flinkere i den nye barnehagen til å møte oss. Klart at det har skjedd en eller to ganger at de ikke kommer løpende, men det må jo være lov det også. Nå er det sånn at han smelter sammen i en hylebylt når vi kommer å henter han.

Han er forresten snart tre år. Det skal også sies at han flyttet fra en småbarnsavdeling der han var med jevnaldrende, mens i nye barnehagen er det bare en avdeling fra 3 - 6 år som nå er gjort om til 0 - 6.

Jeg tror at dere kommer til å klare dere fint så lenge dere føler dere trygge på at det skal gå bra. Krysser fingrene og satse fullt på at det går bra:)

Skrevet

Åh.. Takker for svar da :) Mini er på en blandet avd nå med barn der mellom 1,5-5 år.. Så er spent på hvordan det blir for henne å gå i en stor avdeling med barn på bare hennes alder. Heldigvis en stund til det er ny bhgstart da! Uff.. Liker ikke tilvenningsprossessen i en ny barnehage med gråting og alt som hører med.. :( Får bare krysse fingrene for at alt går bra!

Skrevet

Vi måtte også flytte da jenta vår var 2 år 8 mndr - til en helt annen kant av landet, så ny by, ny leilighet, nye venner, ny barnehage... Flyttet en tirsdag, startet barnehagetilvenning torsdagen samme uke. Var veldig spent på hvordan det skulle gå, siden hun er litt sjenert av type og ofte bruker litt tid på å bli kjent med og vant til nye folk. Flyttet fra småbarnsavdeling i en liten barnehage til storbarnsavdeling i en dobbelt så stor barnehage (50 barn). Det gikk over all forventning - hun trivdes fra starten, lite skrik og protester. Men det tok jo selvsagt litt tid før hun var helt "husvarm". Hun brukte laaaaang tid på tilvenning første gang hun begynte i barnehage, men da var hun jo bare 13 mndr. Det var tydeligvis annerledes nå, så får håpe det blir sånn for dere også! Lykke til etter hvert:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...