Gå til innhold

Angånde å introdusere noe annet å drikke en mm/mme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Prøver å få snuppa til å drikke litt vann fra flasken, men hun bare brekker seg. Hva ville dete gjort? Fortsette å tilby henne det??

Hun er 5 mnd nå, og har så vidt begynt med smaksprøver av grøt.. Har så lyst til at hun skal begynne å like vann også...

Håper på noen hjelpende svar her... Hilsen en som er helt grønn på dette feltet.. Takk takk :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er alltid bare å fortsette å tilby :) Babyer og unger må gjerne smake ting 10-15 ganger før det aksepteres, så ikke gi opp etter første forsøk.

Vann ville jeg gitt med kopp, det er jo det du helst vil ha henne til å drikke av senere. Kopp betyr som regel tutekopp, kjøp en kopp og prøv. Det er ikke sikkert hun skjønner poenget på lenge enda, om du kjøper Avent el likn med ventil (du skjønner når du ser koppen innvendig) så kan du ta av ventilen - da kommer det masse vann.

Prøv både med iskaldt vann og med lunkent (avkjølt kokt) vann.

Om hun ammes, trenger hun egentlig ikke vann på lenge enda, men det er bare å prøve - til slutt drikker hun det jo. Så lenge hun får nok drikke er det absolutt ingenting å stresse med, ikke tilby noe annet enn vann for å få i henne noe. Jeg tror unger som "ikke liker vann" har fått mye annet enn vann som tørstedrikk, og derfor ikke vil ha vann. Om vann er det hun får når hun ikke får pupp, så vil jo vann også være det hun forbinder med tørsteslokking.

(Det er kanskje litt annerledes med MME, siden det er noe man ikke nødvendigvis ønsker at barnet skal ha ubegrenset av. Pupp kan man alldeles utmerket bruke som tørstedrikk, mens MME tolker jeg informasjonen fra helsedirektoratet som at man for barn som får fast føde gjerne kan begrense litt ved å gi noe annet som tørstedrikk om ungen vil ha svært mye MME.)

Dersom du får beskjed fra helsesøster om at hun TRENGER annen drikke enn morsmelken eller MME, må du spørre hvor mye drikke de mener hun skal ha, og vurdere om du skal få det i henne på annen måte enn med tutekopp, og om du skal gi noe annet enn rent vann (feks juice).

Flaske er jo et alternativ, enten tåteflaske, eller en drikkeflaske (det kommer ganske mye der også), eller du kan bruke en myk plastkopp (søk etter "koppmating" på ammehjelpen.no), et vanlig glass/kopp eller en skje. Om hun trenger væske er det jo viktigere at du får det i henne enn at du er "pedagogisk" og velger den drikkedingsen hun skal bruke fremover.

Skrevet

Tusen tusen takk for svar. >Hun ammes ikke, men har et lager av mm i fryseren, så hun får dette blandet med mme. Men om en mnd tid, da er hun 6 mnd er nok lageret med mm oppbrukt. Nok en gang tusen takk for et langt og informativt svar. Setter veldig pris på det..

Skrevet

Kan legge til at hun er liten av vekst, fordi hun er født prematurt, så hun drikker ikke mer en ca 500 ml mm/mme i døgnet enda, så det er jo ikke så mye :o)

Skrevet

Min nekter å drikke noe annet enn mme fra flaske. Ho elsker vann, men bare fra Avent tutekopp :) (vi har ventilen på). Det tok lit tid før ho likte det, så bare fortsett å prøve!

Skrevet

Synes ikke det høres ut som du trenger bekymre deg for vann-inntak, nei :) Fortsett gjerne å prøve, men det har ingen hast - plutselig en dag skjønner hun nok poenget. Med 500 ml mme i døgnet har du mye å gå på før du når noen anbefalt grense også (enten den er slik eller sånn), så jeg tipper hun kan få mme som tørstedrikk når det blir varmere også, om hun heller vil ha det enn vann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...