Fru Hormonell Skrevet 13. april 2011 #1 Skrevet 13. april 2011 Hei jenter! Jeg er nå i uke 11 etter å ha lykkes med fryseforsøk. Jeg har brukt Cyclogest og metformin i svangerskapet. Cyclogest skulle jeg i utgangspunktet bruke til uke 7, men snakket med klinikken fordi jeg gjerne ville bruke det litt lenger;) Føltes tryggere liksom. Sa jeg kunne slutte i uke 10, men har hatt endel til overs, så tenkte jeg kunne ta dt til uke 12. ( tar en hver kveld). Bruker også Metformin 500 mg morgen, middag og kveld. De sa jeg kunne slutte uke 12. Behøvde ikke trappe ned. Litt usikker på dette. Blir ikke det brå overgang for kroppen? Noen som har fått beskjed om å trappe ned, og hvordan? Takker for svar;))))
Glow2011 Skrevet 13. april 2011 #2 Skrevet 13. april 2011 Hei, jeg bruker også metformin (brukt det i halvannet år). Har fått beskjed både på Hausken og av to gynekologer på Volvat at jeg skal slutte etter 12. svangeskapsuke. De har ikke nevnt noe om nedtrapping. Så det er tydligvis ikke vanlig. Det går nok helt fint dette :-) Masse lykke til videre i svangerskapet :-)
lindynatt Skrevet 13. april 2011 #3 Skrevet 13. april 2011 Hei jeg ville fortsatt med metformin en stund lengre og så trappet ned, det høres ulogisk ut å slutte brått med et medikament som er med på å regulere sukker/insulin i kroppen. Det skader ikke å ta det lengre, i Tyskland er det anbefalt å ta det lengre enn til uke 12 og uansett kan du jo trappe ned over noen uker.
LykkeligSomMamma Skrevet 13. april 2011 #4 Skrevet 13. april 2011 Klinikken min sa jeg skulle slutte tvert med metformin siden de sa det kun bedret implantasjonen og det har gått fint, er i uke 8+4 nå. Fastlegen har sagt det samme etter å ha sjekket med Riksen. Det har visst å gjøre med at insulin og hormoner endrer seg i et svangerskap. Ville gjort som klinikken sier ift metformin, i uke 12 er babyen på plass med organer og det som er. Nå er jeg insulinresistens og har ikke diabetes, kanskje annerledes med diabetes om du har det. Cyclogest er annerledes, der tar kroppen bare det den trenger. Lykke til
Rypefest-2imagen sprekkferdig Skrevet 13. april 2011 #5 Skrevet 13. april 2011 Gratulere så mye med spiren i magen fru Hormonell....Jeg går også på metformin, og tok kontakt med legen min tidligere i uka ang. den. Jeg tar 1000mg pr dag og legen og gyn på sykehuset her ment at det var trygt å ta det helt til mellom uke 20 og 28. Jeg er nå i uke 14 og synes selv at det er godt for kroppen ellers å gå på metformin. Det kan ikke skade barnet, og er heller med på å hindre en overdreven vektoppgang i svangerskapet. Jeg er også insulinresistent, og legger fort på meg når jeg ikke går på metformin. Så langt i svangerskapet har jeg bare gått ned 3 kilo og opp 1 igjen, så vekten er under kontroll. Ønsker ikke liker stor vektoppgang som i forrige svangerskap, og en like stor kamp med vektreduksjon etter dette svangerskapet.
Fru Hormonell Skrevet 13. april 2011 Forfatter #6 Skrevet 13. april 2011 Tusen takk for svarene jenter;-)Glow: Skulle du slutte 12+0, eller 12+6?;)Har ikke diabetes, men mulig pco. Tør liksom ikke fortsette når klinikken sier slutte i uke 12. Lurte bare på om dere trappet ned, og på hvilken måte;) Holder forresten til på Hausken.
Elastica Skrevet 14. april 2011 #7 Skrevet 14. april 2011 Jeg fikk beskjed av min gyn.(fertilitetsekspert) at jeg skulle trappe ned til halv dose av det jeg går på nå (3x 500 mg) hvis jeg får positiv test. Jeg skal så gå på halv dose resten av svangerskapet. Jeg har også insulinresistens og pcos. Legen min sier at vi med pcos har lettere for å miste og at Metformin hjelper oss til å holde på spiren ved å holde et stabilt blodsukker. Jeg mistet i ferbuar i uke 7. Nå går jeg på Metformin for å holde på en evt. ny spire. Det står mye på nettet om dette hvis du leter. Jeg vil anbefale deg å fortsette på halv dose. Dette er ikke skadelig for barnet . Har hørt om mange pcos-ere som har lykkes på dette etter å ha mistet . Ikke ment som skremsel -men ønsker jo sterkt at du skal lykkes og kommer derfor med min ærlige anbefaling. Jeg ville uansett trappet ned før du slutter.. Jeg ønsker deg hvertfall masse lykke til videre :-)) (Kanskje det går an å nevne dine bekymringer for legen og evt hva du har lest/hørt fra andre )
Glow2011 Skrevet 14. april 2011 #8 Skrevet 14. april 2011 Hei igjen :-) Slik jeg forstod det var det 12+0. Vet at det er veldig forskjellig synspunkt hos de ulike klinikkene\gynekologene, slik som svarene her viser. Så veldig vanskelig å vite hva som er det beste. Jeg har også PCOS og mulig insulinresistent, men har så langt ikke kommet meg til uke 12 i de tre svangeskapene jeg har hatt det siste året, så kan ikke komme med noen erfaring. Jeg ville tatt en telefon til Hausken og hørt med de en gang til og si at du er litt bekymret. Men som sagt jeg har spurt hver gang jeg har vært gravid og fått beskjed om å slutte tvert etter uke 12. Jeg tror uansett at dette kommer til å gå helt fint for deg :-) Masse lykke til videre og nyt graviditeten :-)
Heira☆ Skrevet 15. april 2011 #9 Skrevet 15. april 2011 Jeg vil foreslå du gjør som legen din har sagt du skal gjøre. Skjønner ikke hvorfor du er usikker på legen din...?? Du må da stole på h*n, de veit da hva de driver med. Ikke meninga og være "kvass" i innlegget mitt. Det jeg mener er at du skal stole på det legen sier du skal gjøre. Vi er alle forskjellige her, og selv om noen andre har fått beskjed om noe annet, er det ikke dermed sagt at det passer deg også. Vi har hvert vårt opplegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå