Indigo 08-10-13 Skrevet 13. april 2011 #1 Skrevet 13. april 2011 Jeg har masse melk og lillegutt blir så mett av den faste føden han får servert, så er ikke like interessert i morsmelka lenger. Har pumpet meg en del til nå, men ser at jeg må trappe ned, for frysa begynner å bli full... Jeg har frøset masse melk i disse aventbegrene, men de er jo ganske dyre, og litt upraktiske etter ammeslutt. Så nå har jeg kjøpt frysebeger på butikken. Ulempen er jo at de tar litt over en halv liter, og jeg fryser ca. 2 dl mm i slengen. Så jeg har derfor gått løs på alle småboksene med lokk på i kjøkkenskapet som jeg vanligvis oppbevarer restemat o.l. Har vasket de og sterilisert de. Funker de like bra til å fryse mm i mtp kvalitet på melka, holdbarhet osv..
lillenims Skrevet 13. april 2011 #2 Skrevet 13. april 2011 Det går fint, så lenge de er av frysekvalitet. Ikke alle plastbokser er beregnet til frysing. I tillegg hender det at lokket ikke er like tett som før (er skeivt/vanskelig å få på/sklir av i fryseren) - om du ser at dette skjer så kan du ikke bruke dem. Smak på melka før du gir den, så kjenner du om den er harsk eller sur. Du kan evt fryse i isterningposer, da er det kjempelett å ta opp riktig mengde også - klipp av passe mange melkebiter. Det pleier stå på pakken hvor mye det går i en pose, så da finner du lett ut hvor mange biter det er på et måltid også. Isterningposer trenger ikke sterliseres først, de er lagd for mat og blir jo kastet etter bruk. Jeg frøs for det meste i Medela-poser, men de er også dyre (og engangs). Jeg pleide legge 13 slike poser i en brødpose for å lettere kunne stable dem i fryseren, i tillegg til at de ble litt bedre beskyttet da. Det endte med at Ungen ikke ville ha så mye melk, så jeg gav bort 6 liter melk til nevøen min. (Donormelk til sykehus skal helst være fra de første 6 mnd etter fødselen, siden næringsinnholdet i melka endres med barnets alder. Det er på ingen måte farlig å gi morsmelk "for eldre" til friske nyfødte, men sykehus vil ha optimal ernæring til premature og syke.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå