Gå til innhold

Jeg er så glad min leieboer er ydmyk og respekterer at leiligheten er MIN eiendom!

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest en annen tråd her om utleiere og leietakere kjenner jeg hvor glad jeg er i leieboeren vår som både er ydmyk for at våre regler gjelder i vårt hus - og som ikke står med norges lover under armen hver gang hun ringer på hos oss.

Minn meg på at jeg aldri leier ut til en dibber!!!!!

Fortsetter under...

Deres regler i deres hus?

Hvilke regler er det snakk om?

Du må kanskje være litt ydmyk selv å se at leieboeren betaler for å bo der og at din leilighet er leieboerens hjem;)

Jeg har bodd i leiligheter hvor alt har vært lov, og det ble et sant helvete for min del. Umulig å få seg noe søvn fordi det var festing eller krangling døgnet rundt og gutten våknet flere ganger om natta (var ett år da), og hunden jeg hadde roet seg ikke å gikk rundt og tasset og bjeffet til døra hver gang de festeglade naboene gikk forbi.

Så det å forvente at leieboerne følger huseiers regler støtter jeg fullt og helt ut! Jeg bodde i et hus som var oppdelt i 3 leiligheter, men det er jo det samme uansett. En må gi regler som skal følges, hvis ikke blir det komplett kaos.

Ydmyk? Så lenge jeg oppfører meg som folk og betaler leia i tide så har jeg ingen grunn til å være ydmyk.

Jeg er glad jeg leier av noen som respekterer at dette er mitt hjem (så lenge jeg betaler leie), som lar meg være i fred og som ikke trer masse rare regler nedover hodet mitt.

Gjest UndrendeUllteppe

Men herregud det er jo ikke det det er snakk om, alle har vel litt innsikt i vanlige ordensregler, og de skal selvfølgelig følges!

Det er snakk om utleiere som tror de har rett til å styre og bestemme alt mulig, bare fordi det er deres hus. Sorry, men "så lenge du bor under mitt tak, er det mine regler som gjelder" kan dere bruke på barna deres, men ikke med loven i hånd.

Jeg har leid leiligheter i mange år, og det er mange rare utleiere å komme borti. Derfor er det nødvendig å sette seg inn i sine rettigheter, og om HI synes det er fælt, må hun jo bare leie ut til 16 åringer som knapt vet opp ned på seg selv.

Selv om jeg vet mine rettigheter og utleiers begrensninger, betyr det ikke på noen som helst måte at jeg er en vanskelig leietaker. Det betyr derimot at jeg i tillegg til å vite mine rettigheter også vet mine plikter. Og jeg har aldri vært sen med en husleie, festet så noen måtte si fra, ødelagt noe eller hatt dårlig forhold til huseier. Jeg har hjulpet til mer enn jeg trengte og måket snø og klippet gress selv om det ikke var min oppgave. Men jeg er glad jeg ikke skal bo hos HI.

Annonse

Helt enig med deg HI!

Heretter skal jeg spørre eventuelle leieboere om de har hørt om nettstedet dinbaby:-P

I annonsen så har vi også med at vi ikke ønsker fest, røyk, barn eller dyr. Ikke at vi kan nekte de dette, men det er et krav vi har for at de skal få leieavtale hos oss. Sjekker også alltid referanser.

Jeg er gjerne en sær utleier, men jeg jekker heller ned husleia for å få den leieboeren jeg ønsker, enn å få inn de som kan betale mer.

En av grunnene til at jeg ikke vil ha småbarnsfamilie/ alenemødre er på grunn av alt det rare jeg leser her inne, og hvor lite respekt det vises overfor utleier. Her viftes det med lovsamlingen ved hver minste ting, og DET orker jeg ikke i huset mitt!!

Vi leide ut til en alenemor(med ett barn)+ en stor hund. Hun betalte leien sin til punkt og prikke i nesten 4 år. Det har aldri vært noe tull med henne :) Hun etterlot seg heller ingen skader på leiligheten(noe mange tror pga barn og husdyr).

Vi har hatt andre leieboere som virker mer attraktive på leiemarkedet(f.eks samboere og gifte uten barn). Av alle leieboerene vi har hatt opp gjennom årene så var vi mest fornøyd med alenemoren.

En annen her skriver; "Her viftes det med lovsamlingen ved hver minste ting, og DET orker jeg ikke i huset mitt!!"

Hva ER det du ikke forstår? Du er nødt til å forholde deg til det norske lovverket, uansett hvor mye du vil eller ikke!

Jeg hadde ikke hatt problemer med å leie ut til noen som tok eksempler i loven, med mindre jeg hadde en skjult agenda. Enkelte maktsyke mennesker hater jo for eksempel å bli sagt i mot, og det ville jo vært skrekk og gru for dem å få inn en leieboer som kunne si fra om de følte seg dårlig behandlet.

Lite sannsynlig siden vi leier ut til menn, men ja hvis det blir mer enn en person i kjelleren så åpner vi heller opp og bruker kjelleren selv:-)

Det er ikke verre enn det.

"Hva ER det du ikke forstår? Du er nødt til å forholde deg til det norske lovverket, uansett hvor mye du vil eller ikke!"

Det er jeg jo fullt klar over, det er jo derfor vi velger våre leieboere med omhu:-)

Vi har forresten leid ut til mannlige pendlere (i 10 år nå), og de har vært kjempeomgjengelige, og ikke reagert på noen av de "kravene" vi har satt før leieavtale ble inngått. Eneste kravet vi har er at de tar hensyn til at det er barn i huset, og at de ikke får ha dyr/ røyke inne. Vi har også vært åpne om at vi ikke er avhengige av leieinntekten, så hvis de ikke overholder "reglene" og velger å feste og bråke til langt ut på natt hver helg, så kommer vi til å bruke leiligheten selv.

Dette har vi ALDRI fått noe negative tilbakemeldinger på, alle har vært forståelsesfulle. Alle som har leid hos oss eier selv hus, og kanskje de derfor ser grunnen til at vi har "litt høye krav".

Vi er veldig rolige og omgjengelige selv, og ligger alltid på tilbudsiden hvis det er noe de ønsker etc, og det forventer vi også av leieboer.

De eneste naboene en selv kan velge, er de som en leier ut til, og siden leiemarkedet er så presset her så kan vi faktisk velge og vrake i snille og kjekke leieboere:-)

Kan man velge akkurat hva slags mennesker man vil leie ut til i Norge?

Her er det ikke lov til å diskrimere på grunnlag av kjønn, alder, rase, trosretning eller seksuell legning (den siste er jeg ikke sikker på, men håper det).

Ingen kan avertere etter kun menn, ingen kan avslå søknad fra noen med barn, hvis det kan bevises at det ikke var noe annet som lå til grunnlag.

En bekjent av meg ble anmeldt fordi han hadde nevnt til en søker at leiligheten hans var kanskje ikke den beste for en barnefamilie, siden den lå i annen etasje midt i byen. Det var ikke et avslag, bare et forslag.

Vi leier derfor bare ut til folk med gode referanser, samt at det er lov til å nekte røyking og husdyr. Vi nekter røyking, men tillater veloppdragne husdyr :)

Annonse

Ja, du kan leie ut til akkurat hvem du vil. Om du ikke kan skrive det i annonsen, så er det klart du sier nei til de du ikke vil leie ut til! Trenger ikke å si hvorfor, men jeg har selv sagt nei til barnefamiler da vår sokkelleielighet ikke er egnet til mer enn 2 voksne.

Jeg var nok en drømmeleieboer den gangen jeg leide. Jeg bodde i samme leilighet i over 8 år, og aldri en klage. Ikke en eneste en. Jeg fikk til og med nøkkel til husvertens del, for å vanne blomster og se etter mens de var på ferie.

Nei, jeg kjente dem ikke fra før av, og helt normalt leieforhold. De hadde ingen syke regler, og tok sitt ansvar alvorlig. De måkte til min dør om vinteren, og ordnet ALT som trengte å ordnes i min leilighet ved behov. Slapp å vente i månedsvis om sluken var ødelagt eller noe hadde lekasje.

Jeg var ikke ydmyk overfor husverten. Jeg bare oppførte meg normalt. Hadde huseier kommet med bullshitt, så hadde jeg kjapt stått der med lovboken under armen, ser du.

Dette går begge veier. For å få greie leietagere, så må en vise godvilje og være grei som huseier......

Det er det dummeste jeg har hørt. Selvsagt kan man velge hvem man vil leie ut til! Det er da ikke snakk om diskriminering, men utleier må få ha noen preferanser.

Vi leier ikke ut til mennesker hvor nav stiller med betalingsgaranti, dette da jeg vet at de ikke er så veldig oppegående når det kommer til økonomien, og at det skal veldig mye til før Nav betaler ut noe til en huseier.

Må jeg minne deg om at så lenge din leieboer leier hos deg, så er det også leieboerens hjem... Det inngår i leien vet du!!!! (så jeg håper du ikke har helt urimelige regler.. for en dag kan det være nok for din leieboer også ;))

Jeg leier aldri hos folk der huseier bor i samme huset selv, orker ikke det maset om idiotiske regler og tull.

Her jeg leier nå bor broren til huseier i 2 etg og vi i 1 etg, helt fantastisk og huseier har aldri klaget ei heller broren uansett hva vi gjør.

18:56: Thumbs up!

14:50: Er du full eller? Sitter du virkelig der og tror dere har "høye krav" til leietakere når dere nekter røyk og husdyr, som 3/4 av resten av utleierne? Får virkelig inntrykk av at du liker å se på deg selv og familien din som litt eksklusive, som velger deres leietakere med omhu og har litt spesielle regler. Men våkne opp da menneske! Det er da ingenting spesielt med deres utleieforhold! Dere høres jo ut som de fleste andre utleiere, foruten at dere er livredde for å få inn noen som kan sine rettigheter, enda du presiserer at forbudene deres er rettet mot støy, røyk og dyr. Hahahahaha!

Jaja, jeg leier kun hos firma eller i leiligheter uten husvert vegg i vegg. Det er nemlig det verste som finnes, for det er alltid noen som tror de har noen som helst rettigheter til å blande seg inn i mitt liv, fordi jeg bor i en leilighet de eier. Dessuten har de fleste små barn, og er det noe jeg er lite interessert i, så er det å høre barneskrik og småkrangling på badet om morgenen, ha masse unger lekende utenfor stuevinduet som gjerne stiller seg opp og glor inn, og ha mannen i huset durende på døra annenhver uke fordi han må sjekke noe med varmepumpa, undersøke rørene på badet eller noen andre dårlige unnskyldninger for å komme inn og inspisere. Er det noen feil med leiligheten, så sier jeg i fra, det er jeg pliktig til!

Og jeg betaler gjerne litt ekstra for å slippe dette, det er ikke alle som leier fordi de har dårlig råd ser du. Det kan være mange årsaker, som at man ikke er sikker på om man vil bo i denne byen flere år fremover. Så du kan bare klyve ned fra din høye hest og slutte å tro du gjør folk en tjeneste ved å leie ut, og at leietakerne skal være takknemlige og føle seg heldige som får leie hos deg. Herregud for et hovmod!

Vi leide en leilighet i et hus som var delt opp i fire leiligheter en gang. Det var et evig mas med utleier! Han banket på stadig vekk for å si ifra om noe eller spørre om noe. Mange ganger var det sånn "Hei, de gutta under dere har litt større kjøleskap som passer bedre her opp hos dere, kanskje dere skulle bytte?" Han var forsåvidt snill, men det ble så mye mas! Føltes ikke ut som om det var vårt hjem, liksom. Han kom også innom når vi hadde besøk for å høre om vi visste hvem sin bil det var utenfor, for han var så irritert på folk som brukte parkeringsplassen der uten tilknyttning til huset. Jeg skjønner det også, men det er jo nesten pinlig å få en rar mann på døra når man har besøk og gjestene må si ifra om at det er deres bil...

Her vi leier nå er det aldri noe mas. Vi fikk noen retningslinjer når vi flyttet inn som at vi ikke skulle flytte på de skapene som var der fra før av, og deretter er det ikke noe mer mas. Vi betaler leie og utleier er fornøyd. Føles ut som om det er vårt hjem og ikke som om vi må trå forsiktig for å ikke trå på tærne til en kravstor utleier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...