Gå til innhold

Har såå lyst å ta min kjæres navn, men... (dilemma)

Anbefalte innlegg

jeg vet ikke om det blir "riktig" ovenfor min datter.

Jeg har ei jente på 6 år, og ble sammen med kjæresten min da hun var 3. Vi lever sammen som en hel familie, og har også en felles sønn på 2 år.

Vi er forlovet og skal gifte oss. Og jeg vil ta hans navn.

Si at jeg heter Nina Knutsen..

Og at datteren min heter Tirill Knutsen.

Felles sønn heter Ole Knutsen Hansen

Samboer heter Nils Hansen

Hvis jeg også slenger på Hansen... Blir ikke datteren min utenfor da? Eller vil hun ikke bry seg? Vi kommer aldri til å kalle henne familien Hansen, eller noe annet som ekskluderer henne på noen måte!! Skal vi være familien ett eller annet vil det bli familien Knutsen Hansen.

Samboer skal ikke legge inn mitt navn, så det er ingen ide at dere foreslår;) Dette syns jeg ville blitt kjemperart, og han vil få aaaltfor langt navn.(som dere sikkert forsto brukte jeg fiktive navn på oss over her).

Og snuppa "vår" har en pappa hun er hos annenhver helg...Så hun kan selvfølgelig ikke få samboers navn....

Hele spørsmålet er egenetlig om meg...Om jeg skal slenge på Hansen,som jeg egentlig vil...Eller bare hete Knutsen, som min datter gjør...?

Synspunkt?

Fortsetter under...

Jeg har en datter fra før og en sønn med samboer. Det var selvsagt at vår sønn skulle ha samme etternavn som søster, altså mitt etternavn, og om samboer vil så kan kan bytte til oss.

Barnas samhørighet går først og det er naturlig at søsken har samme etternavn.

I din situasjon ville jeg aldri byttet etternavn.

Annonse

Jeg kan jo ikke gi datteren min samboers etternavn...det går ikke hennes far med på. og det forstår jeg..

hun har ikke sin fars navn. grunnlag vil jeg ikke brette ut her..

tror jeg har bestemt meg..

samboer heter bare hansen

jenta mi heter bare knutsen

gutten min heter knutsen-hansen

jeg heter knutsen-hansen

vil det bli ok?

Hvorfor må du bytte? Er det viktigere å ha samme navn som samboer enn samme navn som din datter?

Dere vil bli familien Hansen om du bytter navn, uansett om dere ikke sier det, og hun vil nok føle seg utenfor.

Jeg føler som 0022 her, at det er med på å skape en usynlig linje mellom familiemedlemmene. Syns du skal beholde navnet ditt, eller din brudgom kan ta ditt navn som mellomnavn eller nytt etternavn. HANS barn har jo begge fra før. Så blir dere alle Knutsen!

for vi skal gifte oss..og det er naturlig for meg å hete det samme som min mann.

er da mange som ikke har samme etternavn som sine barn..selvom de har fellesbarn...

si mor heter olsen

far heter nilsen

barn 1, 2 og 3 heter bare fars navn-nilsen.....

Det er også naturlig å ta mer hensyn til sine barn enn til sine egne ønsker. Og det blir ikke mer riktig av at mange andre gjør det.

Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor du spør her inne og mener at du har et dilemma når du allerede har bestemt deg. Litt trist for din datter da som verken har samme etternavn som mor, far eller bror.

Annonse

Hun har samme etternavn som både meg (mor)og sin bror!!! bare vi har ett navn ekstra... jeg setter pris på svar...derfor jeg spør. for det er en vanskelig situasjon syns jeg..

jeg setter ALLTID ungene foran meg selv. men dette er snakk om ett navn...ikke noe som vil si noe i praksis...

skriver noen en innbydelse til oss med til familien hansen, sender jeg den i retur. for vi er familien knutsen-hansen. Familien hansen vil ekskludere min datter,noe som er uaktuelt og noe ALLE ville fått beskjed om

Det handler om familie og tilhørighet. Og selv om du og bror har bindestrek-navn så vil du, bror og stefar være Hansen, hennes far er en Olsen og hun er Knutsen. Høres det ut som hun er tilhørig i en familie?

Om navn ikke har noe å si i praksis, slik du skriver, så syns jeg du skal beholde ditt navn og ha samme navn som din datter. Det vil sikkert bety mye for henne.

(ps. at du vil sende innbydelser i retur er bare vås. dere er 2 som er Knutsen-Hansen, 1 som er Hansen og 1 som er Knutsen. dere er altså ikke familien Knutsen-Hansen)

Du har fått mange svar, men ikke de svarene du ville ha. ALLE sier det er fremmedgjørende for henne om det bare er hun som heter det, men du vil ikke høre på det øret. Sorry Sam, det er bare en dårlig ide. Mannen din kan bytte navn.

Hvor viktig er navnet for tilhørighet for deg?

Selv er jeg samboer med en mann med barn fra tidligere.

Samboer Nils Nilsen

Sønn Andre Nilsen Olsen (etter mor det siste)

Meg Kari Pedersen

Felles barn Henrik Nilsen Pedersen

Så brødrene har samme mellomnavn, bare forskjellig etternavn. Jeg kommer aldri til å ta samboer sitt navn fordi han har så kjedelig navn. Men skulle gjerne ha gjort det for det er litt hyggelig.

Skulle han tatt mitt tror jeg han måtte behold sitt gamle p.g.a hans eldste sønn og etternavn. Blir litt merkelig å hete Nilsen så er det plutselig ingen i nærmeste familie som egentlig heter det.

Syns forslaget ditt om både ditt og din manns navn høres greit ut jeg. Dere er ikke de første og mest sannsynlig ikke de siste som vil få en sånn navnekombinasjon i familien. Og vet ikke om noen som lider noen nød av den grunn. Så lenge navnet gjør at man blir eksludert, og det tviler jeg på at folk med sine fulle 5 gjør

Alt 1. datteren din har ditt etternavn, når du bytter, bytter hun.

Alt 2. Dere alle tar navnet Knutsen

Alt 3. Lag et nytt etternavn på alle 4 familiemedlemmer eks Nilseknut

Alt 4. Kutt ut etternavn og bare ha fornavn eks Madonna

ALt 5. La jenta eller pappaen velge nytt etternavn, hans eller ditt nye

Alt 6. Lag en avstemming på internett, eller selg etternavnplassen deres til høystbydene (kan jo få inn en slant penger der)

Du kan endre etternavnet til jenta di etter dere er gift eller så lenge dere har felles barn for å vise slektskap.

Vi gjorde det siden sambo tar seg av mitt barn fra tidligere som om det skulle vært hans eget, og biofar er uinteressert i kontakt.

Her er det sånn:

Storebror fra tidligere forhold har bare mitt etternavn.

Lillesøster fra nåværende forhold har mitt etternavn, men farens navn som mellomnavn.

Til høsten gifter vi oss. Da er planen at vi begge tar mitt etternavn og hans nåværende etternavn som mellomnavn. Vi liker ikke bindestreksnavn...

Hvis ikke han ville tatt mitt navn, hadde det vært greit - men jeg har vært nøye på at mine barn skal ha samme etternavn. Nettopp på grunn av dette med tilhørighet (selv om jeg mener helt bestemt at navnet vårt ikke er avgjørende for hvilken tilhørighet man føler, synes jeg det er en hyggelig markering av at man hører sammen! Jeg personlig ville aldri vurdert å ta bare hans etternavn.)

Hehe, anonym 7.47, kanskje du skulle slå opp ordet "fiktivt":)

Ellers tror jeg ikke det er navnet som avgjør om datteren vil føle seg ekskludert eller ei, det er familielivet i sin helhet. Enig i at det mest inkluderende vil være at alle har samme navn, men det går jo ikke her. Du kan fint forklare henne ståa, hun er stor nok til det. I tillegg kjenner hun sikkert noen i samme situasjon, så hun er ikke alene om problemstillingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...