Gå til innhold

Er det slemt å utsette barnet for vannkopper?

Anbefalte innlegg

De fleste barna i området her har allerede hatt vannkopper. De fleste hadde det i fjor sommer og da var vi bortreist i noen uker. Barnet mitt på snart 6 år har ennå ikke hatt vannkopper.

Jeg tenker at det er like greit at hun får det når hun er så liten som hun er, for det blir vel verre for hvor eldre de er? Dessuten er det likegreit å få det før skolestart til høsten så hun slipper å miste undervisning.

Nå har det seg sånn at to barn i gaten her har akkurat fått vannkopper og et par andre barn skal på "smitte-besøk" denne uken. Jeg ble spurt om datteren min ville komme.

Problemet er det at hun skal til pappaen sin i påsken(hun drar om 8 dager). Så det passer vel aldri å få vannkopper egentlig, men må jo ta de når de finnes liksom. Eller er dette veldig slemt ovenfor far? Jeg vet jo ikke hvor syk hun blir, og det er heller ikke noe problem for meg å ha henne hjemme vis han ikke orker en syk unge. Men uansett hva hadde dere gjort? Utsatt barnet for vannkopper nå i påskeferien(jeg har fri i 2 uker nå fra skolen for jobber med et studiekrav) eller droppe det og vente til hun får det tilfeldig?

Har fått litt skrekken etter at min mor fortalte at hun fikk vannkopper som 17 åring, så hun mener at jeg helt klart burde utsette barnet mitt for dette nå.

Hva mener dere?

Fortsetter under...

Jeg hadde nok forsøkt smittebesøk. Det er absolutt best og få vannkopper når man er liten. Det er jo ca 10-20 dagers inkubasjonstid så det vil jo ikke være noen garanti for at hun vil få det i det tidsrommet som "passer" heller, men jeg hadde som sagt forsøkt og fått smittet.

Jeg hadde ikke ødelagt ferien med far ved å forsøke å smitte henne. Hadde du vurdert det samme hvis hun skulle være hos deg i ferien og dere hadde planer? Jeg var voksen selv når jeg hadde vannkopper og det var ikke noe problem i det hele tatt.

Uansett er det faktisk sjeldent det fungerer å forsøke og smitte noen med vannkopper. Det smitter mest før vannkoppene kommer og de første dagene etterpå.

Ja jeg hadde faktisk utsatt henne for smitte selv om hun skulle være hos meg i en ferie så lenge vi ikke hadde noen planer. Jeg vet at far ikke har noen planer. De skal være hjemme. Hadde de hatt store planer om å reise bort så hadde saken vært annerledes.

Som sagt moren min var 17 år da hun hadde vannkopper og hun fikk det veldig hardt, så det er nok veldig individuelt.

Så det blir nok et smittebesøk imorgen :) de er ganske "nysyke" så de er absolutt smittefarlige ennå.

Jeg vile også dratt på et smittebesøk;)

Hadde selv vannkopper når jeg var 14 år, og ble så utrolig dårlig. Fikk en ettersykdom av det, som gjorde at jeg lå med influensa-symptomer i nesten en mnd etterpå. Så anbefaler alle vannkopper mens de er små, fordi ofte blir det verre jo eldre du er!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...