Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Lillemann er akkurat 3 år, og har det med å være veldig vrang på morgenen. Han er trøtt og vil ikke stå opp, vil ikke kle på, vil ikke dra i barnehagen. Han slår seg totalt vrang, nesten hver morgen, og ingenting får han til å slutte. Det er tvangspåkledning omtrent hver dag, og jeg blir veldig sliten av det. Det er ikke mulig å avlede med noe som helst. Hvis han får litt tid om morgenen går det bedre, men han har begynt å sove lenger, og er ekstra trøtt når jeg vekker han. Det ender med at jeg som aldri blir sint vanligvis, blir fryktelig sint og stresset, og krangler veldig med lille gutten min. Han nekter, og jeg må true med at mamma må dra (pappaen er hjemme ennå), så når jeg later som jeg setter meg i bilen for å kjøre, er han hysterisk og blir samarbeidsvillig. Men er jo en grusom måte å starte dagen på..

Noen som har det lignende eller har noen råd å komme med?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143134219-trasse-anfall/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thias har også hatt en slik trass-periode.

Han var sur fordi han måtte stå opp, sinna for å måtte i barnehagen, sint når han måtte på badet å kle på seg, nektet å pusse tenner, nektet å kle på, nektet å sette seg i bilen - rett og slett slossing om alt.

Jeg har løst det med å stå opp litt tidligere og begynne vekkingen litt tidligere. Kose oss litt i senga, ha tid til å prate sammen om hva dagen innebærer (først barnehagen, så henter mamma deg - så skal vi lage middag/dra på turning/på butikken osv) Hvis han blir sta og trass gir jeg han noen minutter og sier f.eks: si ifra når du er klar til å ta på resten. Da tar det max et minutt, så er han klar.

Om han leker med noe, lar jeg han ha det med inn på badet/ned i gangen/ut i bilen.

Han får gå ut litt før meg, mens jeg kler på meg og tar med sekk/veske ut og låser døra. Da har han tatt et par runder med spareksyklen, og er klar for barnehagen.

Jeg prøver å ta litt kontroll og være føre-var et problem, slik at han føler at ting er litt på hans side, uten at det er han som bosser meg og jeg må bli sint.

Jeg velger mine fighter og sloss om det som er viktig - men forsøker å unngå unødvendige smådiskusjoner.

Tannpussen fiksa vi med noen inngående samtaler om Karius og Baktus, samt at vi kikket i munnen til pappa (han har et par hull som var avskrekkende for en liten gutt)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143134219-trasse-anfall/#findComment-143135631
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for mange gode råd og tips Mamman til Thias. Skal virkelig prøve å følge dem, håper det fungerer her også.

Hehe 1høne.... De fleste unger er vel litt som din Mia.... men lille har visst arvet mors trøtthet om morgenen. Bruker lang tid på å våkne, og kan gjerne kose lenge før vi står opp. Men i ukedagene blir det liten tid desverre. Helgene koser vi oss veldig om morgenen, passer mamma perfekt. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143134219-trasse-anfall/#findComment-143136978
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...