Gå til innhold

To spørsmål til dere med barn rundt 14 måneder...

Anbefalte innlegg

For det første:

Hvor mye sover de nå på dagtid? Sover de en eller to ganger? Og hvor lenge? Jenta mi har hittil sovet to ganger i løpet av dagen, men jeg vurderer å forsøke med en dupp nå...

For det andre:

Hvor mye spiser de selv? Spiser de med fingrene eller skje? Jenta mi spiser noe selv men innimellom er det som at hun ikke gidder og heller ser at jeg gjør det :P Hun spiser bare med fingrene ennå og ikke med skje. Hvor lenge er det "greit" at de spiser med fingrene?

Fortsetter under...

Lille Ellinor sover oftest to dupper, hvis vi er flinke nok til å legge til rette for det.

Hun er trett, og trenger to dupper, men det er ikke alltid hun roer seg i senga si til den siste duppen, og ikke altid vi rekker å trille henne i søvn midt i middagslaging og barnehagehenting av storebror.

Så hvis vi rekker det sover hun en liten time rundt klokken 15-16.

I tillegg sover hun rundt to timer fra klokken 09/10.

Legger seg klokka sju, står opp 06.30.

Ja, og det siste spm.

Vår lille frøken er sta som et esel, og hun har motsatt seg å bli matet i flere mnd allerede. Hun spiser selv med skje, og vil helst ikke bruke hendene. Trenger jeg å si at det er begrenset hva hun får i seg?

Hvis vi skal få mate henne, må hun enten være veeeeldig sulten, at det vi har er veeeeeldig godt, eller at vi lurer skjeia inn mens hun gaper for sin egen skje.

Dette er nok ikke normalen, da. De fleste på barselgruppa blir fortsatt matet.

Storebror spiste med hendene lenge, og kan fortsatt (fem år) hjelpe til med ei hånd for å få maten opp på gaffelen. Prøver å lære ham å bruke kniv, men det synes han er unødvendig ;)

Han mestret ikke å spise med skje helt før han nærmet seg to år, tror jeg. Fram til da var flytende mat ganske unødvendig ;)

Nå er begge mine store, men jeg husker hvordan det var + at jeg har 3 barn i den alderen på min avd i bhg (jeg jobber der)

Alle sover en gang pr dag, men dette er såpass individuelt at man må ta hensyn til barnas søvnbehov.. Ikke sammenlign med andre, for noen trenger mye søvn, andre lite og noen midt i mellom....

Ang det å spise med skje... barna burde gjøre det fra de begynner å spise grøt og middag selv. Ikke læres til at de kan spise med fingrene. Ingen kan spise uten søl og gris den første tiden uansett og de trenger den læringen/øvelsen i å spise selv med skje!!!

Begge mine spiste med gaffel/skje fra de var rundt 13-14 mnd...(såklart med litt søl)

Min er 16 mnd men svarer fordet for sove og spiserutinene er omtrent de samme som de var for 2 mnd siden.

Han sover mellom 2-3.5 timer på dagtid. Fra klokken 13 til 15-16. Bare en lur.

Men han sover ganske mye på natten. Fra 20-09.

Han spiser som regel det meste selv. (brødskive, frukt, kjøtt, ris, pasta, grønnsaker osv). Får som regel litt havregrøt på kvelden og da gir jeg han med skje, men alt annet spises med hendene. Jeg gir han skje og en sjelden gang bruker han den riktig, men han har en formidabel appetitt og da går det fortest med hendene.

Ja, jeg forsøker jo å gi henne skje hver gang hun skal spise. Viser henne hvordan den skal brukes og prøver å gjøre det morsomt, men den gang ei... Sta som bare det og vil ikke bruke den, den havner som regel på gulvet innen kort tid :)

Grunnen til at jeg vurderer å korte inn på søvn på dagtid er at hun har begynt å våkne tidligere på morgenen. Hun våkner fra 05.30 til 06.15, mens hun før kunne sove til 07.00. Hun har aldri sovet mye på dagtid heller, ikke når hun var spedbarn engang. Hun sover nå to dupper på 30-45 minutter pr dupp.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...