Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt på 5 mnd, har i 2 døgn nå hatt feber som ikke har kommet under 38,5 på noe tidspunkt.

Han er sutrete og tydelig plaget. Men det er ingen åpenbar grunn til at han skal ha feber. Ikke er han forkjølet eller har andre tegn på infeksjon (tenker da på øre/hals betennelse o.l).

Han spiser bra(fullammer).

Så jeg blir jo selvsagt veldig bekymret.

Tenker at hvis han ikke blir kvitt feberen i løpet av morgendagen, tar jeg han med til legen.

Er det noen her som har opplevd det samme med sine?

Kan han ha fått den 4 barnesykdommen,så tidlig? (3 dgr feber mer påfølgende utslett)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det virker som om små barn ofte har feber uten åpenbar grunn. Har du fått sjekket hals og ører siden du ikke tror det er det? Det finnes jo også mange virussykdommer som gir feber uten andre symptomer som er ganske ufarlige. Det viktigste er selvsagt å få i de væske, og det gjør du jo...

Det kan jo også være tenner...?

Men 3. dagen med feber, da ville jeg også oppsøkt lege.

God bedring til lille!

Skrevet

Det kan kanskje være greit å sjekke om han har urinveisinfeksjon, da kan feber forekomme, og slik sutring som du beskriver. Lukter det spesielt av urinen? Min lille gutt hadde urinveisinfeksjon, selv om det ikke er vanlig blant gutter. Han hadde feber og var sutrete, og spiste også dårligere enn ellers. Vi leverte urinprøve til lege, som var positiv. Det går også an å kjøpe stix på apoteket, og urinpose som han kan tisse i.

Trenger jo ikke være dette, men du kan jo høre med legen.

Skrevet

Nå er det ikke unormalt at små barn får feber, tilsynelatende helt uten grunn. Datteren min, på 2 år og 9 mnd, kan fortsatt få plutselig feber som kan vare i noen dager for så å forsvinne.

Feber er ikke farlig i seg selv. Barn får fort høy feber, men de tåler det veldig mye bedre enn oss voksne. Et barn kan ha 40 i feber og samtidig være kvikk og leken. Om jeg har feber i 40 tror jeg at jeg er døden nær =P

Det er mange ufarlige barnesykdommer som starter med feber i noen dager og avsluttes med utslett. For eksempel den 4.barnesykdommen.. Eller 3dagers-feber som det også kalles. Da har barnet feber i ca 3 dager. Når feberen går ned/gir seg, får barnet utslett over hele kroppen.

Men vedvarende feber bør uansett sjekkes av lege, da for å utelukke mer alvorlige årsaker. Jeg vil uansett anbefale deg å ta en telefon til legekontoret dersom du går og er veldig bekymret for barnet ditt. Helsevesenet er der for at det skal brukes. Og det er bedre med en sjekk for mye enn en for lite!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...