Romeren Skrevet 12. april 2011 #1 Skrevet 12. april 2011 Må innrømme at det har sklidd litt ut her, og jeg har selvsagt dårlig samvittighet. Nå blir det både om morgenen og ettermiddagen i tillegg til barnetv (fantorangen). Sikkert en time pluss, til sammen. Problemet er selvsagt at han Elsker det, og setter seg ned i sofaen og henter fjernkontrollen og trykker på den til tv'en kommer på (eller gir meg fjernkontrollen slik at jeg skal gjøre det). Vi har rett og slett skjemt han litt bort på det, og burde kanskje heller tåle litt grining istedenfor (om morgenen blir det ofte slik fordi jeg ikke orker å ha en gutt som står utenfor dusjen og griner, mens jeg dusjer.) Hvor mye tv ser deres barn, om de ser tv i det hele tatt? Og hvilke tanker gjør dere omkring tv-titting og småbarn?
Lemonia Skrevet 12. april 2011 #2 Skrevet 12. april 2011 Toåringen ser på TV mens han spiser frokost på hverdagene (jeg lager matpakke og gjør klart parksekken hans i mens). Ellers er det ikke noe fast, men på ettermiddagen eller kvelden hender det han ber om å se på en spesiell DVD eller et eller annet program og det er helt greit. Han ser gjerne på 20-30 minutter før han heller vil gjøre noe annet. Ofte står Playhouse Disney på i bakgrunnen mens han leker før middag, han liker gjerne å ha lyden av noe rundt seg. Innimellom ser han litt, men han er vanligvis mest opptatt av å leke. Hadde han sittet klistret foran TV'en titt og ofte ville vi nok måttet sette grenser for hvor mye han ser. Jeg regner med at i løpet av en hel dag ser han gjerne 45-60 minutter på TV til sammen, og det er en helt ok mengde etter min mening.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2011 #3 Skrevet 12. april 2011 Jeg ser ikke noe store problemer med at barna ser litt tv så lenge det er innenfor rimelighetens grenser. Jenta mi ser tv når jeg må gjøre noe annet i løpet av dagen og i tillegg ser vi drømmehagen sammen nesten hver kveld. Noen dager blir det mye og andre dager nesten ikke noe... Vi har også kjøpt tv i bilen og når vi kjører på langturer får hun se så mye hun bare vil. Tv i bilen er det beste kjøpet jeg har gjort på lenge
Anonym bruker Skrevet 12. april 2011 #4 Skrevet 12. april 2011 Omtrent en 20 minutter daglig - Det står på mer, men hun er ikke videre interessert. 1.5 år.
Gjest Kira ønsker seg en til ♥ Skrevet 12. april 2011 #5 Skrevet 12. april 2011 Ingenting...dessverre;) Må innrømme at det hadde vært deilig med en unge som kunne sett noen minutter på TV mens jeg lagde middag eller gikk på do. Men hun viser foreløpig null interesse. Hun er forresten 19 mnd.
magica og lille tryll ♡ Skrevet 12. april 2011 #6 Skrevet 12. april 2011 Vi har en liten tv-slave i hus, så her må det begrenses hvis ikke sklir det helt ut. Hun ser stort sett bare barne-tv på kvelden (fantorangen + barne-tv), men det blir jo en time tilsammen. Unntaket er ved sykdom, da får hun se så mye hun vil. Hun er 21 mnd
Mammatiljente-09<3 Skrevet 12. april 2011 #7 Skrevet 12. april 2011 Ser "fantorangen"...thats it! hun er 18 mnd..og i den tiden er det ikke alltid hun gidder å sitte der heller.. så kanskje 15-20 min per dag:)
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 12. april 2011 #8 Skrevet 12. april 2011 Mini er 17 måneder, men lite interessert i tv. Noen reklamer er spennende:) Har prøvd å sette på barne-tv, men ser ikke mer enn 2 minutter i strekk.
Romeren Skrevet 12. april 2011 Forfatter #9 Skrevet 12. april 2011 Han er forresten 16,5 måneder - så ikke gamle gutten, med andre ord.
MღM Skrevet 12. april 2011 #10 Skrevet 12. april 2011 Gutten vår på 21 mnd. finnes ikke interessert i tv, så her er det ikke noe tv titting så langt. Spent på om det blir noe interesse etter hvert som har blir eldre. Vi har satt på barnetv noen få ganger, men han har ikke tid til å se, klarer ikke sitte i ro ett sekund men han er flink til å leke mye selv, så er ikke noe problem å få gjort det jeg trenger
Gjest Skrevet 12. april 2011 #11 Skrevet 12. april 2011 jentungen min på 20mnd ser litt på barnetv på morgenen (omtrent 15 minutter) mens jeg lager frokost. På ettermiddagen ser hun på tv omtrent en times tid.. Ikke det at hun sitter foran tv-skjermen hele tiden, men går litt til og fra. I helgene så er det vel omtrent det samme. Med mindre F1 er på tv - da sitter alle benket foran tv-skjermen (eller jeg og samboeren min hvertfall, vesla går litt til og fra) Personlig ser jeg ikke noe problem med tv-titting så lenge det er innen rimelighetens grenser. Alt med måtehold er mitt motto om det så gjelder tv-titting, søtsaker eller andre ting.
abella Skrevet 13. april 2011 #12 Skrevet 13. april 2011 Både jeg og faren ser så lite tv at det faller seg egentlig aldri naturlig å skru den på. Vi har jo forsøkt å vise han noe på NRK super av og til, men han kan rett og slett sitte stille så det har ikke blitt noe tv titting så langt. Han er snart 17 mnd. Han har forresten et hat-forhold til å kjøre bil. Vi bruker ikke bil til daglig, men når vi skal besøke besteforeldrene 1-2 ganger i mnd. Det er 1 times kjøretur hver vei. Å kjøre dit er et mareritt, så vi har forsøkt å kjøpe dvd-spiller. Dessverre er han ikke særlig interessert i film i det hele tatt enda...
Mimmi84 Skrevet 16. april 2011 #13 Skrevet 16. april 2011 til daglig ikke noe. om han er veldig sutrete, kan jeg kapitulere litt, men ellers er det gjerne i helgene når dagene blir veldig lange at vi ser litt. (ikke nå på våren når vi er ute og leker hele dagen) Har prøvd med film et par ganger, og han ELSKER Cars, og har sett hele filmen igjennom på en gang! da ble jeg egentlig imponert over lille poden 1.5 år.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2011 #14 Skrevet 16. april 2011 Har tvillinger på 14 mnd, som er noen gode tv-slaver... Fram til nylig har drømmehagen vært den helt store favoritten, og vi har sett drømmehagen mens vi har pusset tenner både før formiddagshvil og før legging på kvelden. I tillegg ser de noen ganger på "fantorangen". Tv-en kan stå på ellers og, og i dag hørte jeg plutselig to jenter som "klukk-lo" der de sto i lekegrinden - da var det "Pingu"... Måtte spole tilbake, og vi så samme Pingu-episode 4 ganger på rad... De lo så jeg er sikker på at bleiene ble litt ekstra våte... Så de ser nok totalt 1,5 t på en gjennomsnittsdag, at vi kuttet fordelt på 2-3 perioder. Men de er veldig aktive ellers, og jeg tror det er godt å "roe litt ned" med fjernsynet, etter middagshvil, ser jeg at de syns det er godt å sette seg ned med fantorangen og en flaske vann... så får gjerne vi foreldre tatt en liten middagshvil på sofaen... HAdde mange ideer om hvordan det skulle være å ha barn, og tv skulle de få se minimalt, men så blir det litt mer... Men er jo positivt at de kan "finne roen", og det er helt tydelig at de følger med!
Anonym bruker Skrevet 16. april 2011 #15 Skrevet 16. april 2011 hm...vet ikke hva som skjedde, ser at et avsnitt her bare ble tull (innlegget over): "Så de ser nok totalt 1,5 t på en gjennomsnittsdag, fordelt på 2-3 perioder. Etter at vi kuttet ettermiddagshvilen deres ser jeg at de syns det er godt å "roe ned litt" med fantorangen og en flaske vann... og da får gjerne vi foreldre en liten hvil på sofaen og...!
Anonym bruker Skrevet 17. april 2011 #16 Skrevet 17. april 2011 Han er ikke interessert, dessverre..Hehe.
MathildeC Skrevet 18. april 2011 #17 Skrevet 18. april 2011 Barn er utrolig forskjellige, altså! Eldste jenta vår, på snart 4 år, elsket tv fra første stund, og fra hun fylte ett år så hun litt på tv hver dag. Det var maks en time i begynnelsen, oftest fordelt i to bolker. Det ble litt mer da hun ble to, nå vil jeg si kanskje halvannen time, men det varierer veldig. Noen dager mye mindre eller ingenting, andre dager (kremt, ferie, helg), 2-3 timer, kommer helt an på vær og planer. Minsten er 18 mnd, og hun finnes ikke interessert i tv. Ser hun drømmehagen ser hun kanskje 5 min :-)
Tyren78-09+12 Skrevet 25. april 2011 #18 Skrevet 25. april 2011 Ingenting..han er NULL interessert i tv.. eneste som er artig er fjernkontrollen..han elsker å trykke/pille på den. Og han kan se litt dersom det er dyr på tv..feks sånn funny-tv med katter som hopper salto osv.. Skal vel kanskje være glad for at han ikke vil se tv, men hadde av og til vært greit at han satt i ro i 5 minutter av gangen..
PeppaPig Skrevet 25. april 2011 #19 Skrevet 25. april 2011 Jenta mi elsker tv-en... Spesielt Peppa Pig og Drømmehagen. Hun ser litt på tv på morgenen og litt før leggetid. På hverdagene så er det kanskje en time tilsammen. I helgene så kommer det litt an på været - men sikkert tilsammen 2 timer i løpet av en dag. Har kjøpt PeppaPig på dvd og hun har nå lært seg å sette inn dvd-en i playstation konsollen (har ikke dvd spiller, bare spillkonsoll) og trykke på kontrolleren. Hun har dog enda ikke lært seg å skru på tv-en eller finne frem til riktig tv-kanal så enn så lenge så trenger hun enda mammas hjelp, og enn så lenge så funker det å avlede med at det er en katt i hagen eller spørre om vi heller skal lese bok. Hun er forresten 21mnd snart. Har ikke noe problem med å la jenta mi se på tv, og jeg føler at bruken begrenser seg selv. Vi er heller ute å leker, enn inne å se på tv. Spesielt nå på sommeren så bruker vi automatisk tv-en mindre enn når det er surt og kaldt ute.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå