Gå til innhold

To fornavn + dobbelt etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt fra før og venter jente nå. Gutten har ett fornavn og dobbelt etternavn (våre etternavn med bindestrek)

Jeg har veldig lyst til å kalle opp jenta etter meg, jeg har selv to fornavn. Men navnet er såpass spesielt at jeg ikke ønsker å ha det som første fornavn, men heller andre fornavn slik som meg selv, og ikke bruke det til daglig.

Noen som gir barna sine så mange navn? Hva synes dere om det, bortsett fra at det selvsagt vil være litt mer tungvint?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid likt dobbelt navn(fornavn), så vår lille gutt får to fornavn. Itillegg har hverken jeg eller far lyst til å droppe vårt eget etternavn,så her blir det et langt og tungt navn;) men fint da! Synes egentlig er helt greit, man velger jo selv hvilke av navnene man vil bruke til daglig.

Skrevet

Hei. Jeg liker fornavn og mellomnavn(har det selv og mine søsken har det), men har og tenkt på å ta i bruk både mitt og samboerens etternavn.. Blir nok en smule langt om jeg og skal ta mellomnavn.. Hmm... er litt av en avgjørelse det her :)

Skrevet

Her har alle (både mor og far + 2 barn), dobbelt etternavn (med bindestrek). I tilegg har vi alle to fornavn. Så knøttet i magen kommer også til å få 2 fornavn. Det andre fornavnet for både voksne og barn, er et oppkallingsnavn og blir ikke brukt i det daglige.

Det hender jeg syns jeg har et tungt etternavn, når det er mye som skal skrives under. Men alt i alt, så er det slik det måtte bli for vår del. Ikke noe vi angrer på.

Skrevet

Hvis det hadde blitt en jente hadde det blitt 2 navn og to etternavn, noe mannen min er sterkt i mot.

Men så blir det en gutt og jeg klarer ikke finne noe dobbeltnavn til han, så da slapp vi det problemet.

Min mann argument er at ungen en dag skal signere på en linje ikke et a4ark.

Sånn med med så har jeg to etternavn, brukte begge når jeg var litt yngre men nå skriver jeg bare mitt ene etternavn.

Skrevet

Synes ikke 3 navn er så mye, jeg da.

Her blir det også 3: fornavn, mellomnavn og etternavn. Enten det er gutt eller jente i magen.

Men her dropper vi dobbelt etternavn, siden vi har rimelige kjedelige/ordinære etternavn begge to. Så Knøttet får fars, siden det er kortest og lettest å skrive, uttale på engelsk/i utlandet osv.

Skrevet

Personlig vil jeg ikke gi så mange navn til de små - dette fordi jeg syns det kan bli litt mange navn. Før storebror kom til verden diskuterte vi hvordan vi skulle gjøre det med etternavn når vi gifter oss. Siden vi kom frem til at vi vil at hele familien skal ha begges eternavn så blir det kun enkeltnavn til barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...