Gå til innhold

reflux og losec!!!!!!!

Anbefalte innlegg

vi har etter mye om og men begynt med behandling av reflux til vår datter på 8 mnd. vi vet ikke om det er det som plager henne,men hun sover altså ikke sammenhengende mer enn 30-60 min. hyylskriker osv.

fikk resept på losec mups og har nå brukt det i 4 dager...hvor lenge tok det før dere fikk effekt??????synes det er så håpløst å gå å vente siden vi ikke vet om det er dette hun plages med,det har nesten blitt enda verre noen kvelder så jeg lurer på om hun er plaget med bivirkninger..siden vi bare skal prøve fikk vi skrevet ut 20 mg tabletter som skal løse i vann og så ta halvparten(pga d var så dyrt med 10 mg for en prøveperiode)men synes det er litt vanskelig å få til dette også..

uansett,det jeg hovedsaklig lurer på er hvor lenge det tok før effekt??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143132327-reflux-og-losec/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi merket effekten med engang, første natta så sov han hele igjennom! Han var 16 mnd da han fikk påvist refluks og vært våken 3-4 timer med gråt og ubehag siden han var 6 mnd... Han startet opp på losec 10 mg, 1 tablett om dagen. De sa det ville ta opptil 6 uker før endelig effekt var oppnådd, men som sagt så merket vi effekt med engang. De regner med at grunnen til det er fordi han var så ekstremt plaga av ubehag og smerter at selv den minste forbedring ville være himmelen for ham.

Men etter 4-5 uker merket vi at han sakte, men sikkert begynte å ha mer ubehag om natta og etter 2 mnd måtte vi øke til 2 tabletter og nå er vi oppe i 3 tabletter (1 om morran og 2 på kvelden). Han er nå 3 1/2 år og skulle losec miste effekt nå kan vi ikke øke mer og da blir det operasjon, men heldigvis ser det bra ut enn så lenge:)

Han har heldigvis kunne svelge tablettene hele siden han begynte siden de er så små, men han kan få fullstendig panikk for noe som skal svelges og da må vi ha muligheten til å løse de opp i vann. Nå tar han villig tablettene så han har nok skjønt sammenhengen, piller = null smerter/ubehag.

• 3 uker senere...

Hei,

Vi har en gutt med reflux. Begynte på Losec da han var 1 år, og vi merka ikke noe særlig forskjell med 10 mg, så legen øka til 20. Etter ei stund ble det vanskelig å få i ham tablettene, så vi fikk Nexium istedet, et pulver som løses i vann, og som vi gir i doseringssprøyte. Måtte opp til 30 mg pga. kraftig reflux. Oppkast osv. mye bedre, og dagsøvn mye bedre. Gikk fra å sove 20-30 minutters dupper om dagen til 2 timer, og spising gikk mye greiere. Han fikk også bedre nattesøvn, fikk lengre sovnperioder, men han begynte først å sove natta gjennom over ett år senere. Så ja, over to år med nattevåk. Snakk med legen om dosering og evt. melkeallergi. Mange barn med reflux har melkeallergi. Som vår. Hans reflux blir verre pga. matallergi.

Først lurer jeg på: Hvorfor tar de ikke ph-måling hvis de mistenker reflux så sterkt at de gir dere Losec? Det er utrolig vanskelig å vurdere effekt av medisiner, og så stille diagnose ut fra det. Mye greiere å få et klart og sikkert svar på en måling.

Storesøster her hadde kraftig reflux, men vi merket ikke effekt med en gang. Kanskje etter 10-14 dager? De sier at det kan ta tid, fordi sår i spiserøret osv må gro først... (Ikke særlig hyggelig å tenke på...)

Sender bare masse sympati og lykkeønskninger. Det er forferdelig å ha det slik. Det er nå 2 år siden jenta vår ble friskmeldt (vokste det av seg da hun var 1,5 år), men jeg får fortsatt vondt i hele meg når jeg tenker på hvordan det var.

• 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...