Gå til innhold

Hvordan er deres små i forhold til å utfordre seg selv? (ang. gutt 14 mnd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en gutt på 14 mnd som i det siste ikke har villet utfordre seg selv i det hele tatt. Begynner å hyle hvis han ikke får til noe på første forsøk, og peker bare på det han vil ha, i stedet for å prøve å hente det/gjøre det selv. Peker på sofaen hvis han vil opp, selv om jeg vet at han hadde fått til å komme seg opp selv hvis han hadde prøvd litt. Peker på ringene på stableklovnen sin hvis han vil ha de på "pinnen", og nekter å prøve selv fordi han fikk det ikke til når han prøvde første gangen osv osv.. Begynner å bekymre meg litt for dette, da han alltid har ligget godt an i utviklingen før, mens nå viser han ingen vilje til å ville gå f eks. eller klare noe nytt. Vil bare drive med ting han vet han får til, og hvis jeg prøver å "presse" han litt, så bare hyler han og blir illsint. Er dette noe å bekymre seg for?

Skal sies at han er stor og tung, og jeg begynner å bli litt utålmodig i forhold til gåinga og sånt, så han kan klare seg litt mer selv.

Er det noen som bare har den personligheten, eller tror dere jeg kanskje har gjort det litt enkelt for han? (Han skriker nemlig veldig høyt, og jeg kan fort bli litt sånn "curlingforelder" i forhold til å bare hjelpe han i stedet for å høre på hylinga)

Hvordan er deres barn i denne alderen i forhold til utfordringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hoho, er akkurat som jeg skulle skrevet det selv! Mini her i hus har og fått for seg litt rare ting i det siste. Hvis han mister en leke og kan bøye seg for å nå den så står han og roper på at skal ta den opp for ham(!) I tillegg til at han vil heller bli bært enn å gå (han har gått siden han var 11 mnder), er ikke ting som forventet så kaster han på det rundt ham og blir illsint. Kan og legge seg ned på magen og hylskrike...

Vel, jeg tror det er en fase, og at han tester grenser. De kan vel komme i en trassalder allerede?

Ang å plukke opp ting osv gjør jeg IKKE, gir ham fint beskjed at det kan han gjøre selv.

Samme når han vil opp i stolen/sofaen så er det bare å vente litt så gjør han det selv.

Ser jeg ikke har noen bra tips å komme med - men jeg prøver bare å være så tålmodig som jeg kan og ikke minst ikke la han styre på som han vil.

Skrevet

Glemte å si alderen, han er snart 15 mnder!

Skrevet

Takk for svar! :)

Ja, jeg prøver også å være tålmodig. Den siste uka har jeg vært veldig bevisst på å ikke gjøre ting for han som jeg vet han kan klare om han presser seg litt. Merker at det om ikke annet hjelper på humøret mitt å ha bestemt seg for å ikke gjøre som han dikterer lenger. Være litt mere sjef.

Flere med erfaringer/tips/råd?

Skrevet

i situasjoner som å gå ute i dyp snø som vi alle vet er vanskelig for små barn, lar jeg ham kåle og dette og kravle, og som oftest får han det til. og sånn gjør jeg det vel i de fleste situasjoner. viser at jeg tror han klarer det selv, og da tror han det selv og. han er ikke vandt til at jeg hjelper ham. om han skulle sutre litt og synes det er vanskelig, kommer jeg bort til ham, viser at jeg følger med på det han gjør, og oppmunterer; sett foten der, prøv sånn, gå rundt, eller jeg gir en liten puff, og så går det! (selvsakt hjelper jeg til der jeg skjønner det ikke går)

så, stå på ditt og hold ut litt hyling ;) han kan!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...